برنامه های میراث فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان

به گزارش مجله 10 از 10، همزمان با هفته ملی کودک، کارگروه کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه های آموزشی و تخصصی را در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی و کودک برگزار می نماید.

برنامه های میراث فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هدف از اجرای این برنامه ها که از 17 تا 21 مهرماه 1400 با شعار حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی همراه است، آشنایی مربیان، تسهیلگران، آموزگاران و علاقه مندان میراث فرهنگی با نحوه آموزش موارد تخصصی این حوزه به بچه ها است که با توجه به محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا پنج کارگاه به صورت مجازی و دو کارگاه به صورت عملی برگزار خواهد شد.

لیلا کفاش زاده ـ مسؤول کارگروه کودک و نوجوان پژوهشگاه ـ در افتتاحیه برنامه های هفته کودک که روز شنبه 17 مهر برگزار می گردد، به موضوع میراث فرهنگی، شناخت منِ پارسی می پردازد و از اهمیت شناخت میراث فرهنگی برای رسیدن به خودباوری و شناخت ریشه های اصیل فرهنگ ایرانی برای بچه ها سخن می گوید.

در همین روز، کارگاه عملی ساخت جعبه های تخصصی برای مجموعه های عروسکی با اسم جعبه های سبز به وسیله الهام علیمیرزایی، دانشجوی دکترای بازسازی آثار تاریخی و مرضیه چلبی، کارشناس ارشد حفاظت و بازسازی آثار تاریخی در ادامه کارگاه آشنایی با حافظت عروسک برگزار می گردد که مدرسان، نحوه بسته بندی دوستدار محیط زیست و ضد آسیب های مخرب برای عروسک های تاریخی را آموزش می دهند.

روز یکشنبه 18 مهرماه هم آموزش پتینه (هنر کهنه کاری) به صورت عملی به وسیله فاطمه زیبانیا، کارشناس هنرهای سنتی به صورت عملی اجرا می گردد.

در ادامه برنامه های هفته کودک، دوشنبه 19 مهر ماه بازدید از موزه ملی ایران با تمرکز بر موضوع کودک، میراث فرهنگی و تنوع زیستی با همراهی کارشناس باستان شناسی محمدرضا رکنی انجام می گردد که در آن، تنوع زیستی در عرصه تاریخی با آنالیز نقوش روی اشیاء تاریخی برسی می گردد.

روز سه شنبه 20 مهرماه برای نخستین بار، کارگاه آموزشی خبرنگاران کوچک، حافظان میراث فرهنگی به وسیله راضیه حسینی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و خبرنگار حوزه میراث فرهنگی برای گروه سنی نوجوان برگزار خواهد شد. در این کارگاه، مدرس با بیان ویژگی ها و جذابیت های امر خبررسانی در حوزه میراث فرهنگی، توجه نوجوانان، مربیان، تسهیلگران و... را به این موضوع جلب خواهد نمود که اطلاع رسانی به موقع در این حوزه می تواند از تخریب آثار ارزشمند تاریخی جلوگیری کند. با آموزش های ارائه شده در این کارگاه، نوجوانان پاسدار میراث فرهنگی شده و نگاه دقیق تری به میراث شهری و فرهنگی خود خواهند داشت.

کارگاه سفر به باغ ایرانی هم به وسیله آزیتا علیزاده، کارشناس ارشد بافت و معماری تاریخی برگزار می گردد. مدرس در این کارگاه از ویژگی ها و اهمیت باغ ایرانی که از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می گردد، سخن می گوید.

سومین برنامه این روز، معرفی تازه های انتشارات در حوزه کودک و نوجوان است که به وسیله پریسا شجاعی، دبیر کمیته انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می گردد. از آن جا که سال جاری عناوین جذابی از کتاب های کودک در این مرکز به چاپ رسیده، این کارشناس در فرصت پیش آمده فهرستی از این عناوین را به اطلاع علاقه مندان خواهد رساند.

چهارشنبه 21 مهرماه هم آثار پژوهشکده مردم شناسی در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر رابطه مخاطب و تولیدات فرهنگی به وسیله معصومه رخشا، کارشناس ارشد مردم شناسی و نمایش های سنتی ایرانی و بچه ها و نوجوانان به وسیله مریم نعمت طاوسی و پوریا سمندری مرور خواهد شد.

در همین روز، فرهاد صولت، دکترای فرهنگ و زبان های فارسی در قالب کارگاه آموزشی به اهمیت آشنایی بچه ها فارسی زبان با پیشینه زبان فارسی می پردازد.

شرکت در برنامه های هفته کودک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در روزهای 17 تا 21 مهرماه 1400 و از ساعت 9 تا 12 به وسیله آدرس https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/koodak امکان پذیر است.

متقاضیان می توانند برای ثبت نام و شرکت در کارگاه های عملی جعبه های سبز و آموزش پتینه که به صورت رایگان برگزار می گردد هم با شماره تلفن 60 -66736453 داخلی 153 و 242 تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1945

به "برنامه های میراث فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های میراث فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید