بتونیر چیست؟ میکسر بتنی پرکاربرد در ساخت و ساز

به گزارش مجله 10 از 10، به طور سنتی، مخلوط های بتنی به صورت دستی تهیه می شدند که زمان زیادی را مصرف می کردند و از نظر طرح اختلاط فاقد دقت کافی بودند. با افزایش تقاضا و پیشرفت در فناوری، اکنون مخلوط های بتنی حتی در کاربردهای مقیاس کوچک با استفاده از بتونیر تهیه می شوند. بتونیرها یا میکسرهای بتنی دستگاه هایی هستند که قادر به آماده سازی مخلوط های بتونی با مقاومت متفاوت و دقت و سرعت بالا هستند.

بتونیر چیست؟ میکسر بتنی پرکاربرد در ساخت و ساز

بعضی از بتونیرها حتی قادر به پخش مستقیم مخلوط بتن نیز هستند. برای موثر بودن، بتن باید به خوبی و به سرعت مخلوط شود، که انجام آن با به شیوه دستی بسیار سخت است. میکسر بتنی برای انواع پروژه های مسکونی گرفته تا پروژه های بزرگ تجاری، وسیله ای ضروری است؛ با خبرنگاران همراه باشید.

بتونیر چیست؟

بتن در ساخت وساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که از سیمان، سنگدانه ها (شن و ماسه)، آب و مواد افزودنی ساخته می شود. برای به دست آوردن بهترین کیفیت بتن، طرح اختلاط نیاز است. اگر مصالح تشکیل دهنده بتن مطابق با طرح اختلاط نباشند یا اگر به طور صحیح با یکدیگر مخلوط نشوند، احتمال به دست آوردن بتن بسیار ضعیفی وجود دارد.

بتونیر دستگاهی است که به مخلوط کردن مصالح تشکیل دهنده کمک کرده و خمیر بتونی را در شرایط کارآمد قرار می دهند. به عبارت دیگر، دستگاه مورد استفاده برای مخلوط کردن بتن به عنوان میکسر بتن مکانیکی یا به عبارتی ساده میکسر بتنی شناخته می شود.

میکسر بتن برای مخلوط کردن سیمان با سنگدانه ها از جمله شن و ماسه به همراه آب استفاده می کند. بتونیرها نه تنها باید به یکنواختی مخلوط دست یابند بلکه باید مخلوط را نیز بدون ایجاد مزاحمت در یکنواختی تخلیه کنند.

انواع بتونیر

نیازی به گفتن نیست، دقیقاً مانند نیازهای کاربردهای مختلف، انواع بتونیرها که معمولاً حوزه عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند نیز از نظر ماهیت کاملاً متنوع هستند. میکسرهای بتونی را می توان به دو دسته گسترده تقسیم کرد:

1- میکسر دسته ای (Batch Mixer)

همان طور که از نام این دستگاه پیدا است، این نوع میکسر بتن یک دسته را به طور همزمان تولید می کند. به این معنا که بر حسب زمان و نیاز کار، مخلوط را آماده می کند و از دوباره نیاز به آماده سازی مخلوط جدید است.

یکسرهای دسته ای دارای یک باکتِ (جام یا دیگ) متشکل از تیغه ها است که هنگام چرخش مخلوط بتن را آماده می کنند. سرعت چرخش، زاویه پره ها و در بعضی موارد زاویه شیب باکت قابل کنترل است. اینها متداول ترین میکسرهای بتونی هستند و ترجیحاً در پروژه های کوچک و متوسط کاربرد دارند.

2- میکسر پیوسته (Continuous Mixer)

این بتونیرهای بدون هیچ گونه وقفه ای و تا زمانی که کار ادامه داشته باشد مخلوط بتنی را آماده می کنند. آنها به طور مداوم از مواد اولیه تغذیه می شوند و بتن به محض آماده سازی مخلوط توسط کارگران ساختمانی تخلیه و جمع آوری می شود.

بتونیر پیوسته معمولاً در خود محل پروژه تنظیم می شود. آنها یک واحد تغذیه جداگانه برای جذب مواد تشکیل دهنده بتن و یک واحد میکسر برای مخلوط کردن بتن و یک مکانیسم تخلیه برای پخش بتن در سطح دارند.

نکته: بتونیرهای حتی برحسب سوخت نیز به انواع برقی و دیزلی تقسیم می شوند.

نحوه استفاده از بتونیر

اقدامات احتیاطی را انجام دهید: همیشه در هنگام کار با میکسر از لباس و کفش مخصوص، دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. هیچ وقت دست و یا ابزار خود را هنگام کار در داخل باکت میکسر قرار ندهید. در یک منطقه روشن کار کنید و موانع و علائمی را تنظیم کنید که به مردم هشدار دهد که در حال یتن ریزی هستید.

بتونیر را آماده کنید: قبل از شروع استفاده از میکسر، مطمئن شوید که آن را روی یک سطح صاف و در نزدیکی منبع برق قرار داده اید. بعد از وصل کردن میکسر به برق همزمان مقدار مناسب سیمان و آب را داخل باکت بریزید. بار بیش از حد برای مخلوط کردن خطرناک است زیرا می تواند بتن را خراب کند، بنابراین برحسب ظرفیت میکسر مواد را مخلوط کنید.

بتن را به درستی مخلوط کنید: مخلوط کردن بتن خیلی مرطوب یا خیلی خشک نباشد زیرا کار با آن آسان نخواهد بود و در واقع باعث خرابی بتن می شود. مخلوط بتن با گردش باکت میکسر به حالت خمیری تبدیل می شود. برای رسیدن به این هدف ممکن است نیاز به اضافه کردن آب بیشتری باشد. مقدار آب را نیز به اندازه کافی اضافه کنید.

بتن را با دقت بریزید: بسته به نوع میکسر مورد استفاده، بتن آماده شده را مستقیماً درون فرغون یا روی سطح مورد نیاز بتن ریزی کنید. بهتر است دو نفر برای کمک به فرآیند اضافه شوند. از ریختن سریع بتن از باکت بتونیر خودداری کنید و این می تواند باعث شود کنترل میکسر از دست تان دریاید. سپس بتن را با بیل در محل مورد نظر بریزید.

اهمیت به کارگیری میکسر بتن

در صورت عدم وجود میکسر یا هنگام کار بر روی کارهای کوچک، بتن گاهی به صورت دستی مخلوط می شود. اما به علت بی احتیاطی گاهی اوقات بتن کمتر از حد و یا بیش از اندازه مخلوط می شود. از این رو توصیه می شود برای مخلوط کردن مناسب بتن از بتونیر استفاده شود. به یاد داشته باشید که مخلوط کردن مناسب بتن مهم ترین مرحله کار است.

برای خرید بتونیر می توانید سراغ دو برند شناخته شده بازار به نام های سهند و گروه صنعتی کدخدایی را بگیرید. همچنین می توانید به خرید بتونیرهای وارداتی که اغلب چینی هستند هم فکر کنید.

مهم نیست که چه پروژه ای را انجام می دهید، مراحل اصلی عملیاتی به همین صورت خواهد بود، بنابراین نکات بیان شده در بالا در مورد استفاده بهینه از میکسر برای شما سودمند خواهند بود، خواه بتن ریزی ستون های ساختمان باشد یا بتن ریزی برای ساخت یک حوض زیبا در حیاط خانه!

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1605

به "بتونیر چیست؟ میکسر بتنی پرکاربرد در ساخت و ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتونیر چیست؟ میکسر بتنی پرکاربرد در ساخت و ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید