ایجاد خط همکاری های مستقیم میان ناشران دو کشور ایران و ایتالیا

به گزارش مجله 10 از 10، معاون میراث فرهنگی ایتالیا با اشاره به برنامه های این کشور برای حضور در نمایشگاه سال آینده از ایجاد همکاری های مستقیم و تسهیل یافته میان ناشران دو کشور به عنوان یکی از برنامه های ایتالیا اطلاع داد.

ایجاد خط همکاری های مستقیم میان ناشران دو کشور ایران و ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، افتتاحیه روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب، با حضور آنتیمو چزارو وزیر فرهنگ ایتالیا، مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا و امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز 17 اردیبهشت ماه در سالن ملل نمایشگاه کتاب برگزار گردید.

امیرمسعود شهرام نیا در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر از ایتالیا، گفت: ایتالیا در سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه حضور خواهد داشت و برنامه امروز می تواند آغازگر برنامه ریزی یک ساله برای حضور خوب در نمایشگاه سال آینده باشد.تمایل ما این است که موضوع میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران تنها یک رویداد کوتاه مدت تلقی نشود، بلکه این رویداد را بهانه ای برای فصل گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور می دانیم.

وی به مشترکات فرهنگی میان دو کشور ایران و ایتالیا اشاره نمود و افزود: از گذشته های دور مردم کشور ما با فرهنگ، ادبیات و فلسفه کشور ایتالیا آشنا بوده و هستند. از دانته گرفته تا ماکیاویلی و نویسندگان معاصر این کشور، هزاران اثر از ایتالیا تاکنون به فارسی ترجمه شده و خوشبختانه این تعامل یک سویه نبوده و از ادبیات فارسی نیز آثاری به ایتالیا ترجمه شده است. در حال حاضر ترجمه های ارزشمندی از حافظ و مولانا گرفته تا نویسندگان معاصر از فارسی به ایتالیا برگردانده شده است، تصور ما این است که حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه فرصتی برای تعمیق این روابط فرهنگی خواهد بود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب یادآور شد:البته تعاملات فرهنگی ما محدود به ترجمه آثار نیست و دو کشور در دو حوزه های مختلف دیگر نیز ارتباطات خوبی دارند که قابلیت گسترش دارد. به عنوان نمونه برای نویسندگان ناشران و تصویرگران ما نمایشگاه کتاب بلونیا کاملاً شناخته شده است. سال گذشته رئیس نمایشگاه کتاب بلونیا در تهران حضور داشت و تصویرگران و نویسندگان کودک و نوجوان ما از این حضور شادمان بودند که در نهایت این حضور به شرکت پررنگ ایران در نمایشگاه کتاب بلونیا انجامید.

مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ادامه این نشست با بیان اینکه شادمانم که برای دومین سال در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارم، گفت: افتخار ما سال جاری دوچندان است. ما به نمایشگاه کتاب تهران بعد از یک دوره طولانی عدم حضور سال گذشته بازگشتیم، سال جاری حضور ما گسترده تر و تعمیق یافته تر خواهد بود چرا که غرفه سال جاری ما بزرگتر است و طی روزهای آینده کتاب بیشتری به این غرفه منتقل می شود. همچنین حضور ما سال جاری در نمایشگاه اهمیت بسزایی دارد زیرا قدم هایی برای سی امین دوره نمایشگاه برمی داریم.

وی افزود: سال گذشته معاونت فرهنگی ارشاد پیشنهاد میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب را بیان کرد. چند ماه پس از این پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی ایتالیا نیز آن را رسماً پذیرفت حالا ما یک سال را پیش رو داریم تا برنامه ریزی منسجم و سودمندی داشته باشیم.

سفیر ایتالیا با بیان اینکه درباره نشر و ادبیات سخن بسیار می توانیم بگوییم، یادآور شد: ما ایتالیایی ها و ایرانی ها درباره تاریخ ادبی و فرهنگ و زبان خود سخن بسیاری می توانیم داشته باشیم. طی سده های متوالی زبان و فرهنگ دو کشور به مثابه دو نقطه اشتراک در دنیا عمل کردند و واده های بسیاری را به هم ارتباط دادند. در راستا راه ابریشم فرهنگ و زبان این دو کشور بودند که هموار کننده ارتباطات میان ملل در این راستا بودند.این بر حسب اتفاق رخ نداد بلکه با عنایت به ریشه های فرهنگی دو کشور رخ داده است. هر دو ملت از توان درک تفاوت ها برخوردار بودند و این آگاهی را در میان دیگر ملل ایجاد کردند.

کنچاتوری افزود: امروزه نیز ما با چنین دیدی به آینده می نگریم و امیدمان به ارتباطات قوام یافته میان ملل است. سال آینده ما به عنوان نخستین کشور غربی به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب حضور داریم. سخن از راستای است که طی طریق آن در ماه و سال گذشته همیشه ایتالیا را به عنوان کشور پیشاهنگ مطرح نموده است.

وی ادامه داد: نخستین مقام عالی رتبه خارجی، غربی و اروپایی که بعد از تحولات به ایران آمد معاونت خارجی ایتالیا بود. همچنین رئیس جمهور ایران نیز اولین کشور غربی را برای سفر خود انتخاب کردند ایتالیا بود. دو ماه و نیم پس از سفر روحانی به رم شاهد رئیس هیئت وزرا به ایران بودیم که دیدارهایی نیز با سران جمهوری اسلامی داشت. در جریان این سفر سه صندلی فرهنگ، ژئوپلوتیک و اقتصاد مدنظر نهاده شد.

سفیر ایتالیا افزود: بی دلیل نبود که این هیئت اولین صندلی را به فرهنگ اختصاص دادند، چرا که فرهنگ فراورده انسانی و مایه اخوت میان ملل بوده است. در پی نهایی شدن برجام در سال 2015 بسیاری از کشورها هیئت هایی را به ایران فرستادند که ایتالیا نیز دو وزیر میراث فرهنگی و آموزش عالی را به ایران فرستاد. ایتالیا معتقد است هرچه شکل می گیرد به عرصه فرهنگ بازمی شود و این برگرفته از آموخته های تاریخی دو ملت است.

وی یادآور شد: همچنین دو ملت مشابهت های دیگری نیز دارند و آن کنجکاوی درباره دیگر فرهنگ هاست. حضور گسترده تر ما در این دوره نمایشگاه کتاب نشأت گرفته از این واقعیت است و در واقع فراهم آورنده راه هموارتری است که به دوره آینده نمایشگاه برسیم.

آنتیمو چزارو، وزیر فرهنگ ایتالیا نیز در ادامه این نشست با اشاره به تأثیر فرهنگ، گفت: وقتی سخن از فرهنگ به میان می آید شما نمی توانید آنچه بازه کار فرهنگی است را نادیده بگیرید شما به وسیله فرهنگ می توانید به رشد مالی و ... برسید. دو کشور ایران و ایتالیا سنت فرهنگی قوی دارند و با عنایت به این غرابت فرهنگی ما در عرصه های گوناگون شاهد همکاری هستیم. مانند عرصه ها میراث فرهنگی، کاوش و مرمت، باستانشناسی تخت جمشید، اصفهان و ارگ بم. علاوه برآن تبادل آثار تاریخی نیز مدنظر نهاده شده است. یکی از کارهایی که تابستان سال جاری انجام می شود انتقال بخشی از آثار مکشوفه تاریخی ایران به یکی از نمایشگاه های ایتالیا است.

وی به بیشتر شدن حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه های مختلف ایتالیا اشاره نمود و افزود: همکاری ها و تقویت آن تنها معطوف به حفظ میراث فرهنگی نیست که حافظه هر ملتی را شکل می دهد. بلکه می تواند در زمینه های دیگر مانند سینما و غیره نیز باشد. حضور فرهنگی به وسیله تبادل گفتمان شکل می گیرد که خودش از حسن نیت مشترک برآمده است. با اینکه زبان فارسی را نمی دانم ولی همین گوش دادن به آن و جستجوی ریشه های اروپایی آن برایم دلنشین است.

وزیر فرهنگ ایتالیا در ادامه به برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره نمود و گفت: این نشست بزرگ تولیدکنندگان کتاب نشان دهنده عمق این فعالیت هاست باید حقوق ناشران را مورد عنایت قرار دهیم. سال آینده برای ایتالیا یک رویداد نخواهد بود بلکه موهبتی است که نصیب ما شده است. ما در این راه 4 خط فکری را پیگیری می کنیم تا رضایت همگان را داشته باشیم. نخستین آن ایجاد خط همکاری های مستقیم و تسهیل یافته میان دو کشور است.

چزارو افزود: علاوه براین ضمن برخورداری از موهبت میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران از ایران هم دعوت می کنیم که حضورش را در نمایشگاه تخصصی کتاب در ایتالیا تقویت کند.از جمله نکاتی که معاونت فرهنگی ارشاد برآن اصرار دارد در رابطه با توانایی های تصویرگران و نویسندگان بچه ها و نوجوان است یکی از کارهایی که مشتاق گسترده تر شدن آن هستیم ترجمه ایرانی به ایتالیی و بالعکس است.

منبع: تسنیم
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 656

به "ایجاد خط همکاری های مستقیم میان ناشران دو کشور ایران و ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد خط همکاری های مستقیم میان ناشران دو کشور ایران و ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید