اصول نورپردازی نمای ساختمان به زبان ساده

به گزارش مجله 10 از 10، این روزها آفتاب که غروب می نماید و شهر به سمت تاریکی می رود تازه چشمتان به جمال نمای ساختمان هایی روشن می گردد که در روشنایی روز حتی یکبار هم به چشمتان نیامده بودند. خیلی وقت ها اگر همان ساختمانی که هر روز صبح از جلوی آن رد می شوید را بعد از تاریکی هوا ببینید نمی شناسید و همه این ها به لطف رعایت اصول نورپردازی نمای ساختمان هاست.

اصول نورپردازی نمای ساختمان به زبان ساده

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل در تهران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

آشنایی با اصول نورپردازی نمای ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی نمای ساختمان برای خیلی ها صرفا جنبه زیبایی دارد. مثلاً در ساختمان های مسکونی تأکید بر زیبایی بنا در شب است و روشنایی ساختمان و محوطه برای رفت و آمد ساکنین اهمیت زیادی دارد. اما اگر نورپردازی بنا بر اساس اصول نورپردازی نمای ساختمان انجام گردد می تواند نقش های مهم تری هم داشته باشد؛ به طور مثال با نورپردازی می توان بخشی از ظاهر ساختمان را چشمگیرتر نمایش داد و بخش دیگری را به طور کامل پنهان کرد یا در خصوص ساختمان های تجاری می توان با نورپردازی تأکید بیشتری بر بخش های تبلیغاتی ظاهر ساختمان اعمال کرد. ضمن این که یک نورپردازی مناسب نقش بسزایی در افزایش امنیت یک ساختمان دارد.

بر همین اساس آشنایی با اصول نورپردازی نمای ساختمان می تواند در زیباتر و البته کاربردی تر شدن ساختمان موردنظرتان به شما یاری زیادی کند.

هدف گذاری برای نورپردازی نمای ساختمان

قبل از هر کاری نقشه بکشید

نورپردازی نمای ساختمان باید با هدف تعیینی انجام گردد. ممکن است هدف روشن کردن کل نما باشد یا صرفا بخشی از نما که قصد برجسته نشان دادن آن را دارید.

اگر دقت نموده باشید نورپردازی برخی ساختمان ها در شب چشمتان را اذیت می نماید، یا ممکن است نور برخی قسمت ها مثل تراس طبقه بالایی، روی قسمت های دیگر ساختمان سایه انداخته و در نتیجه ظاهر ساختمان خوب به نظر نرسد.

در حقیقت مهم ترین بخش در اصول نورپردازی نمای ساختمان شدت، جهت و رنگ نور است.

رنگ نورپردازی نمای ساختمان باید با رنگ مصالح به کار رفته تناسب داشته باشد. نورهای رنگی پر هوادار برای نمای ساختمان ها معمولا آبی یا سفید هستند چون با غالب رنگ ها هارمونی زیبایی ایجاد می نمایند.

شدت نور کم باعث کم جلوه بودن نما و شدت نور زیاد باعث دیده شدن عیب و ایرادها و ایجاد آلودگی نوری می گردد. پس بهتر است از نورهایی با شدت متعادل بهره ببرید.

جهت نورپردازی نمای ساختمان باید طوری باشد که نور به داخل ساختمان تابیده نگردد چون باعث ایجاد اختلال نور و مزاحمت برای ساکنین می گردد. ضمن اینکه با مصرف برق بیشتر روشنایی زیادی هم برای نمای ساختمان فراهم نمی نماید. نکته دیگر آن که نورپردازی باید به شکلی انجام گردد که منبع نور تعیین نباشد.

انتخاب شیوه نورپردازی نمای ساختمان

یک بوم و دو هوا نباشید

نورپردازی یک دست

اگر می خواهید تمام سطوح ساختمان یکدست و بدون پستی و بلندی به نظر برسد می توانید از این نوع نورپردازی نمای ساختمان بهره ببرید. در این شیوه منبع نور (معمولاً پرژکتور) در گوشه ای خارج از ساختمان قرار داده می گردد. از مزایای این روش نورپردازی این است که هر زمان که بخواهید از آن بهره ببرید می توانید و اهمیتی ندارد که ساختمان شما سال ها پیش ساخته شده یا هم اکنون در حال ساخت است. چون نیازی به سیم کشی و تعبیه ابزار و وسایل خاص نخواهید داشت.

نورپردازی خشن

این نورپردازی مناسب بناهایی است که بخشی از آن ها با شیوه یا مصالح خاصی ساخته شده باشد. به طور مثال اگر در معماری پنجره های ساختمان المان های خاصی وجود داشته باشد یا از سنگ و گرانیت با بافت ریز استفاده شده باشد، این نورپردازی می تواند جلوه این بخش ها را چندین برابر کند. در این شیوه سایر بخش های ساختمان روشن نمی شوند. پس بهتر است در هدف گذاری و نقشه اولیه ساختمان تعیین کنید که کدام بخش ها باید روشن یا تاریک باشند. چون نورپردازی ساختمان با یک بوم و دو هوا جور در نمی آید.

در این شیوه ابزار و چراغ ها بر روی بخش های روشنی که تعیین نموده اید قرار می گیرند و تمرکز نورپردازی بر این قسمت هاست.

نورپردازی از داخل و خارج

در این روش که جذاب ترین روش برای ساختمان های مسکونی است، از پنجره ها و المان های دیگری که در نمای ساختمان وجود دارد استفاده می گردد و به این ترتیب حجم و طول ساختمان جلوه بیشتری پیدا می نماید. شیوه کار به این صورت است که با نصب چراغ یا فیبرهای نوری در زیر طاقی پنجره ها و سایر خطوط افقی و عمودی ساختمان، نورپردازی نمای ساختمان انجام می گردد.

چند نکته مهم در اصول نورپردازی نمای ساختمان

اگر بخواهید حجم ساختمان بیشتر به نظر برسد

شدت نور کلیدی ترین نکته در نمایش حجم ساختمان است. برای این کار باید شدت نوری که از جهات مختلف به ساختمان می تابد متفاوت باشد. این کار را به یاری تغییر رنگ نور هم می توان انجام داد اما از آن جا استفاده از چندین رنگ مختلف برای نورپردازی نمای ساختمان چندان متداول و زیبا نیست، بهتر است با کنترل شدت نور این کار را انجام بدهید.

اگر بخواهید فرم های متفاوت در نما را متمایز کنید

برای این کار درخشندگی نور باید در فرم های مختلف متفاوت باشد. به طور مثال برای فرم هایی با خطوط شکسته از نورهایی تیز و درخشان و برای فرم های منحنی شکل از نورهای محو و مات بهره ببرید.

اگر ساختمان شما ستون های زیادی دارد

برای جلوه بخشیدن به ساختمان هایی که ستون ها بخش مهمی از معماری آن ها هستند، بهتر است تجهیزات نورپردازی را طوری تعبیه کنید که یک سمت ستون روشن و در سمت دیگر آن سایه های کوچکی ایجاد گردد.

اگر می خواهید ظاهر ساختمانتان با ابهت باشد

هویت ساختمان شما مهم است. اگر می خواهید ظاهر ساختمان به شدت با ابهت و تأثیرگذار باشد، تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان را به بنا نزدیک کنید تا جزئیات بهتر دیده شوند.

همان طور که گفتیم اصول نورپردازی نمای ساختمان جزئیات زیادی دارد و عوامل زیادی در انتخاب نوع نورپردازی و ابزار و تجهیزات مورد استفاده در آن تأثیرگذارند. بنابراین، با وجود این که آشنایی با این موارد به شما یاری می نماید در انتخاب نورپردازی ساختمان بهتر عمل کنید بهتر است فرآیند نهایی را به یاری معماران و متخصصان این حوزه انجام بدهید.

درخواست انواع خدمات نورپردازی از متخصصان کارگشا

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 987

به "اصول نورپردازی نمای ساختمان به زبان ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول نورپردازی نمای ساختمان به زبان ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید