آیا خشکسالی پاییز تمام می گردد؟ ، تهران 110 روز کمبود آب دارد!

به گزارش مجله 10 از 10، به گزارش خبرنگاران، با به انتها رسیدن سال آبی و فرا رسیدن شش ماه دوم سال، عده ای امیدوارند که شرایط بارش های جوی بهتر گردد و پاییز و زمستان کمتر از بهار و تابستان خشک باشند. راهنمایی فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه ریزی آبفای وزارت نیرو می گوید: با توجه به پیش بینی ها شرایط بهتر نمی گردد و ممکن است مجبور شویم به بعضی نقاط به صورت سیار آب رسانی کنیم.

آیا خشکسالی پاییز تمام می گردد؟ ، تهران 110 روز کمبود آب دارد!

فهمی ادامه می دهد: پیش بینی ها تا این لحظه نشان می دهد که پاییز خشکی در پیش داریم و شرایط بارش ها در پاییز از حد نرمال کمتر است.

فهمی اخطار می دهد: با توجه به شرایط جوی و پیش بینی ها شرایط خشکسالی با فرا رسیدن پاییز هم بهبود پیدا نمی نماید.

البته معاون سابق دفتر برنامه ریزی آبفای وزارت نیرو بعلاوه ابراز امیدواری می نماید: گزاره پاییز سال جاری پاییزی خشکی است، یک پیش بینی متغیر است. این یعنی ممکن است شرایط جوی به نحوی پیش برود که شرایط پاییز متفاوت گردد.

با این حال آن چنان که تسنیم نوشته بود؛ ذخایر آب سد لتیان و لار، سد های مهم تهران، به نصف سال گذشته رسیده و فهمی هم درباره شرایط تهران هشدار می دهد: تهران 110 روز کمبود آب دارد و اگر این شرایط چنان که گفتیم ادامه دار گردد ناچاریم به روش های کاهش مصرف متوسل شویم. در حال حاضر مصرف آب در تهران بیش از 348 لیتر در شبانه روز است.

فهمی، پیامدهای این خشکسالی را چنین می بیند: اگر این شرایط ادامه پیدا کند تعداد زیادی از شهرهای ما با تنش آبی روبرو می شوند و مجبور می شویم به بعضی از منطقه ها با تانکر آب آشامیدنی برسانیم و به جز این بسیاری از چشمه ها هم خشک می شوند.

همه این ها در حالی است که وزارت نیرو به جای راه حل، همچنان تصمیم های نابخردانه نظیر انتقال آب از مازندران به تهران و سمنان می گیرد و در حالی که تنها چند روز تا آغاز سال آبی تازه بیشتر نمانده، هنوز برنامه ای مدون برای سال آبی تازه تنظیم نشده است.

با توجه به آمار، کل مصارف صنعت ایران 2 درصد مصرف آب یعنی چیزی حدود 2 میلیون و 500 لیتر است و تامین آب شرب هم تنها به 8 درصد از کل آب کشور نیازمند است. باید دید برنامه وزارت نیرو برای آغاز سال آبی تازه و شش ماه دوم سال که به پیش بینی کارشناسان خشک است، چیست و آب کشاورزی چگونه تامین می گردد؟

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش سد فینسک مازندران را تبدیل به خوزستان بعدی می نماید؟ را هم بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1916

به "آیا خشکسالی پاییز تمام می گردد؟ ، تهران 110 روز کمبود آب دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خشکسالی پاییز تمام می گردد؟ ، تهران 110 روز کمبود آب دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید