شروع برداشت پیله تر در خراسان شمالی

به گزارش مجله 10 از 10، پیله تر از پنج هزار و 500 جعبه تخم نوغان خراسان شمالی در حال برداشت است.

شروع برداشت پیله تر در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: پنج هزار و 500 جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران توزیع شده و پیش بینی می گردد 230 تُن پیله فراوری و تبدیل به نخ ابریشم گردد.

  • آشنایی با آیین کج چینی یا برداشت پیله تر ابریشم در گیلان

محمد محمدزاده اضافه نمود: خرید تضمینی پیله تر به قیمت 33 هزار تومان مشخص شده و این در حالی است که قیمت بازار برای هر کیلو از 70 تا 75 هزار تومان است بنابراین نوغانداران از خرید تضمینی استقبال نکردند.

وی گفت: چهار هزار نفر در استان در فرایند فراوری پیله ابریشم فعال هستند که بیشتر آنان در شهرستان های مرزی راز و جرگلان و مانه و سملقان فعالیت می نمایند.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در شهرستان راز و جرگلان و شهرک صنعتی بیدک بجنورد برای تکمیل زنجیره فراوری، دستگاه های ابریشم کشی با ظرفیت روزانه پنج تا ده کیلوگرم راه اندازی شده است.

پارسال 208 تن پیله تر در استان خراسان شمالی فراوری شد.

استان خراسان شمالی با فراوری 42 کیلوگرم پیله تر در هر جعبه، رتبه نخست بهره وری و توسعه و رتبه چهارم فراوری کشوری را دارد.

پرورش کرم ابریشم، صنعتی پرسود است که طرح پرورش آن سال هاست در خراسان شمالی اجرا می گردد.

آب و هوای سازگار منطقه برای پرورش درخت توت و خرید تضمینی، شرایط مناسبی برای پرورش کرم ابریشم در استان ایجاد نموده است.

مدت پرورش پیله کرم ابریشم 45 روز است و کشاورزان با کمترین هزینه می توانند اقدام به پرورش کرم ابریشم و کسب درآمد مناسب نمایند.

نوغانداری و فراوری فرآورده های ابریشمی از فعالیت های جانبی در کنار کشاورزی و اقدامی برای اشتغال زایی و درآمد پایدار روستاییان است، همچنین با پرورش کرم ابریشم ماده اولیه مورد احتیاج صنایع فرش بافی استان به خصوص قالی دو روی ابریشمی ترکمن نیز تأمین می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1173

به "شروع برداشت پیله تر در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برداشت پیله تر در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید