شروع اجرای طرح فراوری رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 در ایران

به گزارش مجله 10 از 10، سازمان انرژی اتمی از شروع اجرای طرح کلان ملی فناوری فراوری رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای اطلاع داد.

شروع اجرای طرح فراوری رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 در ایران

به گزارش خبرنگاران، طرح کلان ملی فراوری رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 برای کاربردهای پزشکی هسته ای با موضوع پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای از طرف سازمان انرژی اتمی ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضاء رسیده و ابلاغ شد.

در فاز اول این طرح که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان کارفرما، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای به عنوان مجری و شرکت پارس ایزوتوپ به عنوان بهره بردار می باشند، کسب دانش فنی، طراحی و ساخت خط فراوری نیمه صنعتی رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 به روش مالی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی، در مدت دو سال هدف گذاری شده است.

رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 به عنوان مادر رادیو ایزوتوپ تکنسیوم-m 99 ، پرکاربردترین رادیوایزوتوپ در دنیا و ایران است که حدود 70 درصد کلیه رادیوداروهای مصرفی، بر پایه آن می باشد. هم اکنون احتیاج کشور به این رادیوایزوتوپ از واردات خارجی تامین می گردد که امید است، پس از سرانجام طرح کلان ملی فناوری مورد اشاره، احتیاج کشور به واردات بر طرف شده و علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه میلیون ها دلار ارز، گام اصلی در خودکفایی و تامین این رادیوایزوتوپ استراتژیک به روش مالی برداشته گردد. علاوه بر این زمینه لازم برای صادرات این رادیوایزوتوپ فراهم خواهد شد.

پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، پس از موفقیت در طرح کلان ملی فراوری تعداد 15 قلم انواع رادیودارو در گذشته و در اختیار قرادادن نتایج به بهره بردار نهایی، که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1392 با موفقیت به انجام رسید، اجرای طرح جدید را بر عهده گرفته است.

در حال حاضر انواع رادیوداروهای فراوریی و مورد احتیاج کشور در آزمایشگاه های زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران مبتنی بر فراوری با استفاده از شتابدهنده سیکلوترون و راکتور تحقیقاتی تهران فراوری می شوند. این در حالی است که رادیوایزوتوپ مولیبدن 99 که بخش عمده ای از مصرف رادیوداروها بر پایه آن می باشد به صورت واردات از خارج از کشور تامین می گردد. پیشتر سازمان انرژی اتمی ایران تجربه موفقی در فراوری این رادیوایزوتوپ بر اساس روش های غیر مالی داشته است. طرح ملی فناوری جدید فراوری این رادیوایزوتوپ مهم را بر پایه روش مالی با تکنولوژی بالاتر دنبال می کند.

با توجه به ظرفیت های بالای مجموعه های مختلف زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی ایران، علاوه بر شرکت پارس ایزوتوپ به عنوان بهره بردار نهایی، در انجام این طرح شرکت ها و مراکز مختلف سازمان همکاری خواهند داشت.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 977

به "شروع اجرای طرح فراوری رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع اجرای طرح فراوری رادیوایزوتوپ مولیبدن-99 در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید