چینی ها در راه دریاهای ایران
به گزارش مجله 10 از 10، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور گفت: با سطح رویکرد مثبتی که در مذاکرات کلی بین دو کشور در سفر اخیر رئیس جمهور به چین وجود داشت، چینی ها برای حضور در همه پروژه های دریایی ایران آمادگی دارند.
به گزارش ایرنا، سعید جعفری به تشریح راهبرد کشور در مذاکره با طرف های چینی، انتقال فناوری و همکاری های مشترک دریایی چین و ایران پرداخت و اضافه کرد: تمرکز سفر اخیر به لحاظ گره گشایی های مالی بین دو کشور بود. با توجه به اینکه چین بزرگ ترین فراوریکننده دریایی بوده و دارای شرکت های بزرگ و توانمندی است، در سفر اخیر با یکی از این شرکت ها و سهامداران اصلی آنها مذاکراتی داشتیم و در حوزه های مختلف صنعتی و تجاری و حتی دریایی مذاکرات خوبی انجام شد.
او بیان کرد: با توجه به روینمودهایی که انتظار می رفت ما با روی باز این شرکت ها روبرو شدیم، آنها از بحث همکاری مشترک دریایی در ایران استقبال کردند؛ به این صورت که تا حد امکان عمق ساخت داخلی و توانمندی کشتی سازی هایمان را به یاری چینی ها بالا ببریم. جعفری درباره زمینه مشارکت چینی ها گفت: طرف چینی از این سرمایه گذاری مشترک بسیار استقبال کرد. عمده گفت وگوها در زمینه انتقال فناوری در زمینه طراحی و مباحث علمی و فنی انواع شناورها بود. در حال حاضر ما شرکت های خوبی را در این زمینه داریم، اما به علت اینکه در ساخت بسیاری از شناورها تجربه کمی داریم، بهتر است شرکت مجرب دیگری که تجربه ساخت در این زمینه را دارد، حداقل به عنوان شرکت مشاور در کنار ما باشد.
او ادامه داد: در بسیاری از مواقع از نرم افزارهای غیر اصلی و متفرقه استفاده می کنیم که ممکن است خطاهایی نیز رخ دهد، به همین علت حضور این شرکت ها در روند طراحی و ساخت، به ویژه درباره شناورهایی که طراحی آنها در داخل انجام نشده، بسیار مفید است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اظهار کرد: طرف چینی برای حضور در همه پروژه های دریایی ایران اعلام آمادگی نموده است؛ مسائل و مسائل مالی در مذاکرات کلی بین دو رئیس جمهور تقریبا حل شد، پیش تر نیز نشانه های مثبتی برای ایجاد همکاری از طرف چینی ها دریافت می شد؛ اما زمانی که به مباحث مالی می رسیدیم، این بحث ها متوقف می شد، اما با سطح رویکرد مثبتی که در مذاکرات کلی وجود داشت در مباحث جزئی نیز پیروز به پیشرفت در مذاکرات شدیم.
جعفری در ادامه اظهار کرد: تامین قطعات کلیدی که توان فراوری آنها در داخل کشور وجود نداشته و تهیه آن نیز در سطح بین الملل برای ما مشکل است، دیگر توافقی بود که در زمینه دریایی به دست آمد و در عوض همه شرکت های چینی دسترسی شان به فراوریکنندگان اصلی سهل الوصول شده و به راحتی قادر به گرفتن تاییدیه های وندور هستند. وندور در زنجیره تامین، به شرکت بازرگانی معتبر اطلاق می گردد که تامین کننده کالا یا خدمات است.
او توضیح داد: توافقی نیز در زمینه سرمایه گذاری در ساخت داشتیم، بدین صورت که طرف چینی اعلام آمادگی خود را مبنی بر سرمایه گذاری مشترک در حوزه تکمیل یاردهای کشتی سازی در بخش هایی که در داخل کشور توان تکمیل این نواقص وجود نداشته باشد اظهار داشت. رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، درباره لزوم برنامه ریزی متقابل برای بهره برداری بهتر از این مذاکرات تاکید و بیان نمود: در حال حاضر باید خواسته های خودمان را نظام مند کنیم تا پیروز به توافق نهایی یا انعقاد قرارداد با چین شویم. رویکرد و برنامه ما این است که به علت ثبات در تصمیم گیری و اجرا در مجموعه های خصوصی نسبت به بخش های دولتی و نیمه دولتی، شرکت های خصوصی فعال در زمینه دریایی را با طرف های چینی مرتبط کنیم.
وی اضافه کرد: البته فعلا شرکتی را به عنوان مجموعه هدف انتخاب ننموده ایم و در حال آنالیز هستیم که اگر قرار باشد ایران هدف این همکاری قرار گیرد، مجموعه ای را انتخاب کنیم که به لحاظ جغرافیایی، ساختاری و دسترسی انعطاف پذیر باشد.
منبع: فرارو