موسسات حفاظتی و مراقبتی در کمک پلیس پیشگیری ناجا

به گزارش مجله 10 از 10، به علت اهمیت و نقش انتظامات و امور نگهبانی در افزایش ضریب اطمینان و امنیت دستگاه های مختلف خصوصی و دولتی، لزوم تشکیل موسسات حفاظتی و مراقبتی احساس شد. اکنون کشورها به این نتیجه رسیده اند که امنیت در صورتی به طور کامل برقرار می گردد که مردم همکاری نموده و بخش خصوصی در ایجاد آن مشارکت داشته باشد. تاسیس موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی از 17 آبان 1388حالت رسمی و قانونی یافت. تشکیل این موسسات در آذر ماه همین سال رسما ابلاغ شد؛ اگر چه این موسسات پیش از این نیز به ارا ئه خدمات مشغول بودند، اما فعالیت آنها رسمیت قانونی و حقوقی پیدا ننموده بود که پس از فرمان آبان 1388رسمیت قانونی یافت.

موسسات حفاظتی و مراقبتی در کمک پلیس پیشگیری ناجا

اعضای هیات مدیره این موسسات از بازنشستگان نیروی انتظامی و دارای تخصص و تجربه لازم هستند؛ بنابراین می توانند یاری بسیار خوبی در برقراری امنیت به وسیله موسسات حفاظتی و مراقبتی باشند. به تازگی بنا شده ظرفیت های بیشتری را در اختیار این موسسات برای فعالیت و اشتغال قرار دهند. هم اکنون بیش از 700 موسسه حفاظتی و مراقبتی زیر نظر نیروی انتظامی در کشور فعالیت دارند که موسسه حفاظتی و مراقبتی نظم گستران محله ایرانیان یکی از آنها به شمار می رود. مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی نظم گستران محله ایرانیان، با بیان اینکه هدف از حضور موسسات حفاظتی و ایمنی، افزایش امنیت در سطح کشور به صورت مردم پایه و به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی در این راستا است، می گوید: موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی"نظم گستران محله ایرانیان"، با رتبه یک در حوزه های حفاظتی و امنیتی فعالیت می نماید. مدیر موسسه با اظهار اینکه تنها حدود40 موسسه حفاظتی کشور دارای رتبه یک هستند، شرح می دهد: شرکت ها بر اساس ظرفیت، تعداد نیروها، سطح آموزش نیروها، سرمایه ثبتی و توان اقتصادی آنها و پس از گذر از ممیزی مرکز پلیس پیشگیری به سه رتبه تقسیم می شوند. به گفته وی، موسسه حفاظتی و مراقبتی"نظم گستران محله ایرانیان"از اواخر سال گذشته پس از حدود دو سال فعالیت، ارتقای سطح آموزش ها، افزایش سرمایه و خرید تجهیزات پیروز به دریافت گرید یک از پلیس پیشگیری ناجا شد.

حفاظت از تورهای گردشگری خارجی فعالیت تازه نظم گستران محله ایرانیان

وی با بیان اینکه این موسسه در کنار حفاظت فیزیکی، فعالیت هایی مانند حفاظت هوشمند در چارچوب هوشمندسازی ساختمان ها، حفاظت الکترونیک، پیاده سازی سیستم های اعلام سرقت، دوربین های مداربسته و مواردی از این دست را نیز در کشور انجام می دهند، می گوید: یکی از برنامه های موسسه نظم گستران محله ایرانیان حفاظت از گردشگران خارجی است اما با توجه به کاهش تعداد گردشگران، ورود به این حوزه به تعویق افتاده است. مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی نظم گستران محله ایرانیان در این باره با بیان اینکه نیروی انتظامی فعالیت های تازهی را به موسسات حفاظتی و مراقبتی معرفی می نماید، یادآور می گردد: این فعالیت های تازه شامل موضوعات معتنابهی می گردد که نیروی انتظامی به علت نقش بخش خصوصی در افزایش امنیت عمومی میخواهد آنها را به موسسات حفاظتی و مراقبتی واگذار کند. وی حفاظت از تورهای خارجی را یکی از همین موضوعات تازه بیان و اضافه می نماید: این فعالیت تازه را نیروی انتظامی به موسسات واگذار نموده است اما در عین عملیاتی شدن کاهش ورودی گردشگران خارجی روبه رو شدیم.

مدیر موسسه درعین حال اعلام می نماید: هرچند در پی این محدودیت ها، این فعالیت حفاظتی عملیاتی نشد، اما در دستور کار موسسه نظم گستران محله ایرانیان قرار گرفته است.

آموزش پرسنل حفاظتی زیرنظر نیروی انتظامی

وی بعلاوه درباره آموزش هایی که برای ارتقای توان عملیاتی نیروهای خود ارائه می دهند نیز اظهار می نماید: موسسات باید دو نوع آموزش را بگذرانند؛ یکی از آنها آموزش های ویژه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسات است که پیش از دریافت مجوز از نیروی انتظامی باید این دوره ها را بگذرانند و آزمون های لازم را بدهند. ضمن اینکه هرگونه تغییر در بدنه مدیریت یا هیات مدیره موسسه نیز پس از احراز صلاحیت حفاظتی و امنیتی به وسیله مراجع ذی صلاح، به تایید پلیس پیشگیری می رسد. مدیر موسسه نوع دوم آموزش ها را نیز آموزش های بدو خدمت ویژه نگهبانان بیان می نماید و شرح می دهد: پیش از اینکه نگهبانان در موسسات حفاظتی و مراقبتی جذب شوند، در موسسات دارای مجوز از مرکز انتظام پیشگیری ناجا دوره های آموزش بدو خدمت می بینند. مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی نظم گستران محله ایرانیان با بیان اینکه این موسسه در کنار گذراندن این دو نوع آموزش اجباری، آموزش های ضمن خدمت را نیز برگزار می نمایند، تصریح می نماید: آموزش های ضمن خدمت به پرسنل موسسه نظم گستران محله ایرانیان دو بار در سال برگزار می گردد که البته محدودیت هایی را در این زمینه ایجاد نموده است و اکنون آموزش های ضمن خدمت را به صورت مجازی، ویدئو کنفرانس و چاپ کتابچه برگزار می کنیم.

اشتغال به کار نگهبان در نظم گستران محله ایرانیان

مدیر موسسه درباره تعداد پرسنل موسسه نظم گستران محله ایرانیان نیز با این شرح که در ماه های مختلف باتوجه به پروژه هایی که در دست دارند تعداد نیروهایشان فرق دارد، اضافه می نماید: با این حال اکنون حدود 350 پرسنل در موسسه نظم گستران محله ایرانیان مشغول به کار در پروژه های مختلف در سراسر کشور هستند. وی درعین حال با بیان اینکه هم اکنون حدود 100 هزار نیروی حفاظتی زیر نظر نیروی انتظامی در کل کشور خدمات ارائه می دهند، تصریح می نماید: نه تنها پتانسیل افزایش این نیروها در کشور وجود دارد، بلکه حضور و فعالیت آنها می تواند سطح رفاه و امنیت اجتماعی مردم را افزایش دهد. مدیر موسسه بعلاوه با اظهار اینکه همه فعالیت های موسسات حفاظتی و مراقبتی به وسیله پلیس پیشگیری ناجا رصد می گردد، شرح می دهد: گزارش عملیات های خود و قراردادهای منعقد شده و همه اماکنی را که تحت حفاظت داریم به طور مداوم و منظم به نیروی انتظامی می دهیم و با نظارت آنها فعالیت می کنیم.

انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2218

به "موسسات حفاظتی و مراقبتی در کمک پلیس پیشگیری ناجا" امتیاز دهید

3 کاربر به "موسسات حفاظتی و مراقبتی در کمک پلیس پیشگیری ناجا" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسسات حفاظتی و مراقبتی در کمک پلیس پیشگیری ناجا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید