قصه کوشکی : از اسارت تا مرگ

به گزارش مجله 10 از 10، خبرنگاران: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بااشاره به تلف شدن کوشکی یوز شناخته شده توران در 16 سالگی گفت: طول مدت عمر یوزپلنگ ها در طبیعت به طور میانگین حدود 12 سال است.

قصه کوشکی : از اسارت تا مرگ

بهرامعلی ظاهری8بهمن ماه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نگهداری در اسارت و تامین به موقع غذا و شرایط نگهداری و…سبب شد که این یوزپلنگ عمر بیشتری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان توضیح داد: طول مدت عمر یوزپلنگ های در اسارت و باغ وحش معمولا حدود 14 سال است.وی به عمر بالای کوشکی اشاره و توضیح داد: تا قبل از تلف شدن کوشکی، بیشترین طول عمر یک یوز در باغ وحش 15 سال و 7 ماه ثبت شده بود.

این مدیر مسوول ادامه داد: کوشکی، یوزپلنگ آسیایی نر در اسارت پارک ملی توران در حقیقت با ثبت رکورد نزدیک به 16 سال عمر، تلف شد.

ظاهری به چگونگی زندگی در اسارت کوشکی اشاره و گفت: در سال 1386 یکی ازدوستداران محیط زیست به نامِ کوشکی این یوزپلنگ را که در آن موقع یک توله یوز حدود 7 ماهه بود از سه چوپان که آن را شکار نموده و قصدِ کشتنش را داشتند خریداری نموده و به سازمان محیط زیست تحویل داد. بعدها کوشکی به سازمان محیط زیست منتقل و در پارک پردیسان نگهداری می شد.

وی اضافه نمود: کوشکی بعد از راه اندازی مرکز تحقیقات پارک ملی توران، به این ذخیره گاه زیستکره منتقل و در آنجا در کنار یوزهای ماده دلبر و ایران نگهداری می شد که در امروز شنبه 8 بهمن ماه پس از صرف وعده غذایی صبح و در شرایطی که به لحاظ بالینی مشکل خاصی را نشان نمی داد، به دلیل کهولت سن تلف شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2317

به "قصه کوشکی : از اسارت تا مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه کوشکی : از اسارت تا مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید