صدور کارت های هوشمند چقدر برای دولت درآمدزایی دارد؟

به گزارش مجله 10 از 10، تهران (پانا) - با وجود اینکه هنوز کارت ملی هوشمند برای چند میلیون نفر از ایرانیان صادر نشده است، اما در لایحه بودجه سال 1401 پیش بینی شده که عایدی دولت از محل صدور کارت های هوشمند حدود 2 هزار میلیارد تومان باشد.

صدور کارت های هوشمند چقدر برای دولت درآمدزایی دارد؟

به گزارش تجارت نیوز، یکی از بیشترین عایدیهای دولت از ارائه خدمات الکترونیکی به عایدی حاصل از صدور گواهی ها، اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق است.

در حالی که حدود چند سال از آغاز پروژه کارت هوشمند ملی می گذرد، هنوز نزدیک به 10 میلیون نفر از ثبت نام کنندگان به دلایل مختلف کارت خود را دریافت نکرد ه اند.

در قانون بودجه سال جاری دولت پیش بینی نموده که از محل صدور کارت ملی هوشمند 400 میلیارد تومان عایدی کسب می نماید. درحالی که پیش بینی دولت از عایدیش از محل صدور کارت ملی هوشمند در سال 1400 حدود 430 میلیارد تومان بود.

عایدی 400 میلیارد تومانی دولت در این بخش در حالی است که صدور کارت ملی هوشمند از سال 1391 در دستور کار سازمان ثبت احوال نهاده شد؛ اما از آن موقع هنوز این سازمان پیروز نشده برای تمامی ایرانیان کارت ملی هوشمند صادر کند.

عایدی 350 میلیاردی از کارت های سوخت

عایدی دولت از محل صدور گواهینامه هوشمند در بودجه سال جاری 200 میلیارد تومان است؛ در حالی که این رقم در بودجه سال گذشته 50 میلیارد تومان بوده است. اما عایدی دولت از محل تعویض گواهینامه در قانون بودجه نو 45 میلیارد بوده است،

عایدی دولت از محل هوشمند سازی کارت وسایل نقلیه مانند کارت سوخت، در بودجه (1401) 350 میلیارد تومان مشخص شده است، در حالی که در قانون بودجه سال جاری این رقم تنها 50 میلیارد تومان بود.

بعلاوه طبق برآوردهای انجام شده در قانون بودجه سال جاری برای بخش انگشت نگاری اتباع ایرانی و غیرایرانی، پیش بینی شده که عایدی دولت 20 میلیارد تومان باشد. در قانون بودجه 1400 این رقم 75 میلیارد تومان بود.

عایدی دولت در بخش تعویض و تمدید گذرنامه نیز در سال 1400، چیزی حدود یک هزار و 250 میلیارد تومان برآرود شده بود، در حالی که سال جاری این رقم 820 میلیارد تومان است.

واگذاری و تعویض پلاک در بودجه سال جاری دو برابر شده است. چرا که عایدی دولت در سال گذشته از این بخش 500 میلیارد تومان بوده؛ اما در بودجه (1401) این رقم به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2069

به "صدور کارت های هوشمند چقدر برای دولت درآمدزایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور کارت های هوشمند چقدر برای دولت درآمدزایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید