روستای درک و خلیج پزم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند

به گزارش مجله 10 از 10، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، از ثبت خلیج پزم و روستای درک در لیست آثار طبیعی ایران اطلاع داد.

روستای درک و خلیج پزم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند

علیرضا جلال زایی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، در سومین جلسه شورای عالی ثبت میراث طبیعی کشور خاطرنشان کرد که منظر طبیعی خلیج پزم تیاب و منظر طبیعی روستای درک در شهرستان کنارک، در لیست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است. وی در این رابطه توضیح داد:

سال جاری 21 پرونده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری برای ثبت در لیست آثار ملی ارسال شده است که شامل هشت اثر غیرمنقول، دو اثر طبیعی و 11 پرونده معنوی است.

به غیر از دو اثر طبیعی خلیج پزم و روستای درک، آثاری معنوی نظیر مرغ آبگوشتی، آچار بلوچی، کشک زرد سیستان، کشک بلوچی، جاروی محلی سیستان و مشک و کله جوش نیز در این لیست به چشم می خورند. جلال زایی تاکید نمود:

سال گذشته، در کل 28 اثر استان سیستان و بلوچستان در حوزه طبیعی، معنوی، منقول و غیر منقول ثبت شد که از این میان سه اثر طبیعی بریس، مینیاتوری و منظر طبیعی گرگان و 9 اثر معنوی نظیر آهنگری بلوچستان، پایکوبی چاپی میرجاوه و پایکوبی شمشیر سیستان بودند. بعلاوه از این تعداد 13 اثر منقول شامل آثار و اشیای شهر سوخته و سه اثر غیرمنقول شامل پل های تاریخی نیکشهر ثبت ملی شده اند.

لازم به ذکر است که سیستان و بلوچستان سرزمین منظره ها طبیعی بکر و ناشناخته محسوب می گردد و آثار باستانی آن به واسطه تاریخی اساطیری، قادر است صنعت گردشگری در این استان را رونق بخشد. سالانه آثار طبیعی و تاریخی قابل توجهی از استان سیستان و بلوچستان در لیست آثار ملی ایران به ثبت می رسد.

منبع: کجارو / dana.ir
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2101

به "روستای درک و خلیج پزم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای درک و خلیج پزم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید