ردپای ملانصرالدین در حلقه رندان

به گزارش مجله 10 از 10، شاید اغلب مخاطبان عام زرویی نصرآباد را به واسطه نوشتن مطالب طنز در نشریات و روزنامه های مختلف می شناسند، اما نصرآباد کتاب های بسیاری در حوزه طنزپردازی منتشر نموده است.

ردپای ملانصرالدین در حلقه رندان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، دهم آذرماه نخستین سالروز درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز مطرح است.

زنده یاد نصرآباد با اسم های مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز مَمتقی، میرزا یحیی، و عَبدُل در نشریاتی همچون نشریات مؤسسه گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی، بانو، جستجو، عروس و تماشاگران طنز نوشته است.

در صندلی بالای مرحوم نصرآباد در ادبیات طنز کشور همین بس که سال 71 کیومرث صابری فومنی مشهور به گل آقا در پاسخ به سؤال مصاحبه کننده روزنامه ابرار که پرسید: چشم امیدتان در طنز نویسی امروز به کیست؟ می گوید: قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند، الان بی صاحب نیست. طنز دارد جان می گیرد. یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما ـ. ملانصرالدین (ابوالفضل زرویی نصرآباد) فقط 23 سال دارد! چراغ ها دارند روشن می شوند. شهر چراغانی خواهد شد. یا علی موسوی گرمارودی از چهره های فاخر ادبیات کشور نیز در اظهارنظری قابل تامل زرویی را عبید زاکانی طنز معاصر دانست.

شاید اغلب مخاطبان عام زرویی نصرآباد را به واسطه نوشتن مطالب طنز در نشریات و روزنامه های مختلف می شناسند، اما نصرآباد کتاب های بسیاری در حوزه طنزپردازی منتشر نموده است.

از این میان می توان به تذکره المقامات، افسانه های امروزی، وقایع نامه طنز ایران، با معرفت های عالم، رفوزه ها (مجموعه شعر طنز)، حدیث قند (مجموعه مقالات طنزپژوهی)، غلاغه به خونه ش نرسید (مجموعه افسانه های طنزآمیز)، ماه به روایت آه روایتی از زندگانی و شخصیت عباس بن علی (برگزیده جایزه ادبی کتاب سال عاشورا)، خاطرات سر پروفسور حسنعلی خان مستوفی، اصل مطلب: مجموعه شعر طنز، و غیره!، اندر حکایت شیرین بیمه، کتاب مستطاب خرپژوهی و هزار سال طنز فارسی اشاره نمود.

زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد طی سال های اخیر علاوه بر فعالیت های شخصی اش در حوزه ادبیات فارسی، همواره دغدغه هایی برای اشاعه فرهنگ اصیل طنزنویسی و پرورش جوانان متعهد در این حوزه داشت که همین دغدغه موجب شد در سال های اخیر با پایه گذاری برنامه های مختلف در حوزه طنزنویسی، انقلابی در این حوزه به پا کند به طوری که هر کدام از این مراسم ها و جشنواره هایی که پایه گذارش بوده، امروز از محبوب ترین برنامه های علاقه مندان به حوزه ادبیات طنز محسوب می گردد که از این میان می توان به مواردی، چون بنیان گذاری نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان در حلقه رندان، پایه گذاری و دبیری نخستین جشنواره طنز دانشجویان سراسر کشور، بنیان گذاری نخستین شب نثر طنز ایران شب خلوت، بنیان گذاری و دبیری نخستین جشنواره بین المللی طنز ایران، طراحی و افتتاح شب های شعر طنز در بیش از 10 استان کشور، برگزاری کارگاه ها و سمینار های متعدد در دانشگاه های سراسر کشور، برگزاری نشست های تخصصی بازخوانی متون کلاسیک طنز در کانون ادبیات ایران، طراحی و نگارش برنامه های متعدد رادیویی و تلویزیونی، برگزاری نشست های تخصصی محفل طنز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و برگزاری نشست های تخصصی رمز طنز در فرهنگسرای نیاوران اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 683

به "ردپای ملانصرالدین در حلقه رندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای ملانصرالدین در حلقه رندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید