راهنمای آغاز فروش اینترنتی به زبان ساده
به گزارش مجله 10 از 10، در سال گذشته(1399) اندازه فروش اینترنتی محصولات(خوراکی، پوشاک، لوازم التحریر، محصولات آرایشی و بهداشتی و....) حدود 400 درصد رشد داشت. این اندازه رشد، نشان دهنده افزایش تقاضای مردم برای خرید اینترنتی و آنلاین است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، بیشتر فروشگاه ها فضای کاری خود را به فضای آنلاین تبدیل نموده اند. در فروشگاه های آنلاین هرآنچه بخواهید را می توانید پیدا کنید و با ثبت سفارش در کوتاه ترین زمان ممکن محصول را دریافت کنید.
آیا شما قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین را دارید؟ نمی دانید چگونه باید محصول تان را عرضه کنید؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید تا به زبان ساده چگونگی فروش اینترنتی محصولات را برایتان بیان کنیم.
مراحل گام به گام فروش اینترنتی
قبل از فروش اینترنتی محصولات باید به چند نکته توجه کنید:
- محصول مورد نظر برای فروش را معین کنید: باید معین کنید که چه محصولی می خواهید عرضه کنید. برای فروش اینترنتی بهتر است، حجم معینی از محصول را آماده در انبار داشته باشید.
- روش درست و کارامد برای دسترسی به محصولات شما: بعد از معین کردن محصول قابل فروش، باید راه ارتباطی بین فروشنده و خریدار شکل بگیرد. درصورتی که این راه ارتباطی درستی بین خریدار و فروشنده نباشد، اندازه فروش محصول کاهش پیدا می نماید.
- بسته بندی و ارسال کالا به مشتریان: یکی از بخش های فروش اینترنتی که در خرید مجدد مشتریان تاثیرگذار بوده، بسته بندی محصول و زمان ارسال است. هرچه بسته بندی زیباتر و شکیل تر باشد، خرید برای مشتری بسیار مجذوب نماینده تر می گردد . از طرفی ارسال محصولات نباید با تاخیر و بدقولی همراه باشد.
مراحل فروش
- تصمیم گیری درباره تامین و عرضه محصولات
یکی از مهم ترین بخش های مربوط به فروش اینترنتی محصولات، نحوه عرضه محصولات است. فرایند تامین و عرضه محصول به چند بخش تقسیم می گردد:
- محصولات خود را طراحی و فراوری کنید
برخی از فروشگاه های اینترنتی طراح و فراورینماینده محصولات خود هستند. به این ترتیب دغدغه تامین محصول برای عرضه در سایت را نخواهند داشت. اگر خود فراورینماینده و طراح محصولات باشید، فروش محصولات بسیار ارزان خواهد بود.
- محصولات آماده مصرف را برای فروش اینترنتی خریداری کنید
برخی از فروشگاه های اینترنتی، محصولات را به صورت عمده و قیمت بسیار پایین تهیه می نمایند. سپس با درصد معینی سود و به قیمت بالاتری، آن ها را در فروشگاه اینترنتی عرضه می نمایند.
- محصولات را با لیبل و لوگو خود عرضه کنید
هر فروشگاه اینترنتی یک لوگو و نام تجاری دارد. سعی کنید تمام محصولات را، با لوگو و نام برند خود در سایت عرضه کنید. برخی از فروشگاه های فراوریی این اجازه را به شما می دهند که با لیبل و لوگو خود محصولات را عرضه کنید. با این کار در هزینه هایتان صرفه جویی خواهید کرد.
- محصولات را مستقیم از عرضه نماینده تهیه کنید
سعی کنید سفارشات را به صورت مستقیم از انبار اصلی تهیه کنید. اگر بخواهید خودتان محصولات را از قبل خریداری کنید و در انبار نگهدارید، هزینه انبار و خرید را باید کامل بپردازید. اما با خرید مستقیم از انبار اصلی، دیگر هزینه خرید و انبار کردن کالا را نخواهید داشت. سودی که در این مدل فروش به دست می آید از هزینه خرید و نگهداری محصول بیشتر است.
تنها مشکل این روش، آن است که محصول را باید به قیمت روز تهیه کنید.
- اندازه فروش محصولات را تحلیل کنید
اندازه فروش محصولات سایت را تحلیل کنید. معین کنید که اندازه تقاضا برای کدام محصولات بیشتر بوده و کدام محصولات کمترین بازدید و فروش را داشته است. سعی کنید با توجه به این تحلیل کالاهایی را که بیشترین متقاضی را دارند در معرض فروش قرار دهید. کالاهایی که کمترین بازدید را در سایت داشته اند را مرجوع یا از رده خارج کنید.
- استفاده از کانال های ارتباطی برای فروش محصولات به مشتریانسعی کنید کانال های ارتباطی درستی را بین مشتری و فروشنده انتخاب کنید تا اندازه فروش محصولاتتان افزایش پیدا کند. برای شناخت مخاطبان و انتخاب برترین کانال بهتر است آموزش بازاریابی دیجیتال ببینید یا از یک متخصص یاری بگیرید. برای این انتخاب باید به چند نکته توجه کنید:
- محصولات را در وب سایت به روز کنید.
تمام محصولات نو را در وب سایت به روز کنید. وب سایت شما ویترین فروشگاه شماست. پس تنوع در محصولات، ارائه محصولات نو و ... می تواند روی اندازه فروش سایت و عایدی شما تاثیر داشته باشد.
سعی کنید وب سایت خود را طوری طراحی کنید که علاوه بر ارائه محصولات، بر فراوری محتوا سایت هم کنترل داشته باشید. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس می توانید به محتوا سایت دسترسی پیدا کنید.
اگر محصولاتی که در سایت عرضه می کنید با محتوا محصول(نام محصول، ترکیبات محصول، نحوه استفاده، قیمت) همراه باشد، در جلب مشتری تاثیر بسیاری خواهد داشت.
- تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی
تبلیغات در هر زمینه ای و برای هر محصولی می تواند در معرفی و دیده شدن آن یاری بسیاری کند. تبلیغات می تواند هزینه بالایی را برای معرفی فروشگاه اینترنتی دربر داشته باشد. در مقاله آموزش اینستاگرام از آموزشگاه اینفوگرام می خوانیم: اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا و 30 میلیون کاربر در ایران، یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی محسوب می گردد. محبوبیت و موفقیت این شبکه اجتماعی باعث می گردد که به بستر مناسبی تبدیل گردد که در آن نه تنها می توان فراوری محتوا کرد، بلکه می توان به کسب عایدی هم پرداخت. پس اینستاگرام یکی از بسترهای مناسب است.
- فروش محصولات در اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی
حتما در زمان راه اندازی وب سایت فروشگاه، اپلیکیشن آن را هم طراحی کنید. امروزه استفاده از موبایل بسیار بیشتر از لپ تاپ و سیستم های کامپیوتری شده است، از این رو بسیاری از افراد می توانند محصولات مورد نظر خود را به وسیله اپلیکیشن خریداری نمایند.
البته این موضوع را نباید فراموش کرد که افراد تنها چند اپلیکیشن پرکاربرد را روی گوشی خود نصب می نمایند. پس سعی کنید اطلاعات و محصولات مفیدی و متفاوت از سایت را در اپلیکیشن ارائه کنید تا، فرد مجاب گردد که آن را دانلود و نصب کند.
معمولا بسیاری از فروشگاه ها برای خرید از اپلیکیشن درصدی تخفیف قائل می شوند، همین موضوع فرد را تحریک می نماید تا به وسیله اپلیکیشن خرید خود را ثبت کند.
- معین کردن نحوه خرید و مراحل پرداخت هزینه
یکی از بخش هایی که اطمینان و اعتماد مشتری را به سایت بیشتر می نماید نحوه پرداخت بهای محصولات است. برترین راه استفاده از یک درگاه معین برای پرداخت هزینه است، وب سایت باید درگاه پرداختی داشته باشد که مستقیما تمام مبالغ پرداختی به حساب فروشگاه واریز گردد. علاوه بر درگاه پرداخت، برخی از فروشگاه ها برای جلب اعتماد مشتری امکان پرداخت درب منزل را هم فراهم نموده اند.
فروش اینترنتی به زبان ساده
در مقاله آموزش فروش اینترنتی از اینفوگرام می خوانیم: روز به روز افراد بیشتری به سمت استفاده از خدمات آنلاین یا اینترنتی می فرایند و خرید و فروش به صورت اینترنتی هم از این قاعده مستثنی نیست. دلایل زیادی وجود دارد که مردم از خدمات فروش آنلاین استفاده نمایند و همه گیری کرونا تنها یکی از این دلایل است. حالا مردم چنان به این مدل خرید عادت نموده اند که بعید است حتی با سرانجام همه گیری، از آن دست بکشند.
در این مقاله سعی کردیم تا به زبان بسیار ساده، نحوه فروش محصولات به صورت اینترنتی و آنلاین را برایتان شرح دهیم. اکنون دیگر با دانستن این اطلاعات می توانید به برترین شکل ممکن محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانید.
منبع: فرارو