خط پایانی سوءاستفاده از خدمات ارزش افزوده

به گزارش مجله 10 از 10، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت اپراتورهای تلفن همراه از امروز ملزم هستند الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ضوابط ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده را اجرا نمایند.

خط پایانی سوءاستفاده از خدمات ارزش افزوده

خدمات ارزش اضافه کرده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش اضافه کرده تلفن همراه شامل مسابقات و رای گیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی این قبیل سرویس ها می گردد.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش اضافه کرده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب گردد، اما ارائه این خدمات برای بعضی از شرکت های ارزش اضافه کرده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به شکل حل نشدنی به بالا رفتن قبض های گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود. به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام نمود اگر خدمات واقعی ارزش اضافه کرده که در حمایت از کسب وکارها صورت می گیرد از کلاهبرداری ها جدا نگردد، کل سرویس های ارزش اضافه کرده برای همواره تعطیل خواهد شد.

در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش اضافه کرده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به موجب آن مقرر شد دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی پس از دریافت درخواست خدمات ارزش اضافه کرده از سوی مشترک، توضیح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند. حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - نیز اعلام نمود مصوبه 300 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موسوم به خاتمه وس، از دوشنبه لازم الاجراست.

طبق مصوبه 300 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هرگونه جمع آوری مبالغ بابت خدمات ارزش اضافه کرده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) و پیش پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش اضافه کرده انجام گردد. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش اضافه کرده از سوی مشترک، توضیح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش اضافه کرده مشترک، نسبت به فعال سازی خدمت ارزش اضافه کرده درخواستی اقدام کند.

مصوبه خاتمه وس با هدف حمایت از حقوق مصرف نماینده

در این راستا مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- اعلام نمود: اپراتورهای تلفن همراه از امروز ملزم هستند الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ضوابط ارایه و استفاده از خدمات ارزش اضافه کرده (VAS) را اجرا نمایند.

وی با بیان اینکه این مصوبه در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال 98 تصویب شده، گفت: با توجه به وجود بعضی چالش ها در ارایه خدمات ارزش اضافه کرده و سوءاستفاده ارایه نمایندگان این خدمات از ناآگاهی بعضی از مشترکان، این موضوع با هدف حمایت از حقوق مصرف نماینده تصویب شده است. با اجرای این مصوبه از سوی اپراتورهای تلفن همراه، سوءاستفاده و کلاهبرداری به وسیله خدمات ارزش اضافه کرده خاتمه یافته و خدمات ارزش اضافه کرده به طور شفاف و قابل نظارت در اختیار مشترکان قرار می گیرد.

حقی درباره شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام شرایط عضویت و یا لغو آن اضافه نمود: در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش اضافه کرده پیش بینی شده است که براساس آن مشترک می تواند بسته خدمات ارزش اضافه کرده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترک اجازه می دهند خدمات ارزش اضافه کرده را تا سقف اعتبار معین شده فعال کند.

معاون پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری توضیح داد: هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش اضافه کرده از مشترکان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری کسر می گردد باید از محل اعتبار معین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش اضافه کرده از سوی مشترک، توضیح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش اضافه کرده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال نمایند.

حقی با بیان اینکه هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش اضافه کرده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام گردد، اضافه نمود: دارنده پروانه موظف است پس از خاتمه اعتبار خدمات ارزش اضافه کرده پیامکی مبنی بر خاتمه اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال کند و برای مشترکین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.،ایسنا

بیشتر بخوانیم: اولین گام خاتمه وس برداشته شد

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1176

به "خط پایانی سوءاستفاده از خدمات ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط پایانی سوءاستفاده از خدمات ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید