حمل و نقل عمومی در جاکارتا

به گزارش مجله 10 از 10، جاکارتا، به عنوان پایتخت اندونزی، گزینه های زیادی برای حمل و نقل عمومی مسافران دارد که از نظر اقتصادی قیمت مناسبی دارند. و از رانندگی با موتور یا ماشین شخصی به صرفه تر و کارآمدتر است. برای آشنایی با آنها با خبرنگاران همراه باشید.

حمل و نقل عمومی در جاکارتا

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

ترافیک به یکی از صفت های شاخص جاکارتا تبدیل شده است. شاید برای کسانی که اولین بار به جاکارتا می آیند پیدا کردن راستاها در شهر، کار خسته نماینده ای باشد. به نظر می رسد رانندگی با ماشین شخصی باعث هدر رفتن وقت بیشتری در ترافیک خیابان ها می گردد. همچنین پیاده رفتن راستاها هم به دلیل نا امن بودن، ایده جالبی به نظر نمی رسد (حتی اگر امن هم باشد بیشتر پیاده روها مملو از دست فروش ها و موتورسوارها است).

BRT

ترنسجاکارتا (transjakarta) سیستم اتوبوس تندرو شهر جاکارتا است. این اتوبوس ها در راستا های اختصاصی حرکت می نمایند که همین باعث می گردد از ترافیک به دور باشند. همچنین خیلی ارزان هستند. از ساعت 5 صبح تا 7 صبح قیمت بلیت یک سفره بی ار تی حدودا 500 تومان و در ساعت های عادی 850 تومان است. سیستم ترنسجاکارتا بلیت الکترونیک هم دارد که در بیش تر بانک های محلی عرضه می گردد. شما می توانید این بلیت ها را از غرفه های بلیت فروشی، بانک هایی مانند Mandiri، BCA، BRI، BNI، DKI و همچنین سوپرمارکت ها و پمپ بنزین ها خریداری کنید. قیمت هر بلیت حدودا 10000 تومان است. این کارت برای پرداخت عوارض بین راه هم قابل استفاده است.

قطار شهری

سیستم قطار شهری در شهرهای جاکارتا، بوگور، دپوک، تانگرانگ و بکاسی در دسترس است. قطار شهری تمیز است و همگی مجهز به سیستم خنک نماینده هستند و همچنین واگن مخصوص برای بانوان دارد. قیمت بلیت برای اولین 25 کیلومتر 500 تومان، و برای 10 کیلومتر بعد 250 تومان است. برای استفاده راحت تر می توان از بلیت های الکترونیک استفاده کرد.

از زمان پروژه مدرن سازی در سال 2011، 7 راستا یک پارچه احداث شد که بیشتر جاکارتا را پوشش می دهد.

اتوبوس

تعداد زیادی شرکت خصوصی اتوبوس رانی مانند مایاساری باکتی (Maysari Bakti)، جاسا اوتاما (Jasa Utama)، کوپاجا (Kopaja)، مترومینی (metromini) و غیره در جاکارتا فعالیت می نمایند. اطلاعات برای این شرکت ها به سختی به دست می آید و حتی جدول ساعت کاری نیز وجود ندارد. اتوبوس هایی که علامت AC روی آن ها قرار گرفته است به این معنی است که مجهز به سیستم خنک نماینده هستند اما تعدادی از اتوبوس ها ندارند. روی هر اتوبوس شماره ای وجود دارد که به معنی راستای است که می رود. این اتوبوس ها همواره در ایستگاه ها توقف نمی نمایند، در واقع هرجا که در کنار خیابان مسافر ایستاده باشد توقف می نمایند.

تاکسی

تاکسی ها ارزان هستند و به وفور پیدا می شوند، همچنین سرویس های خوبی ارایه می دهند. تاکسی در جاکارتا به عنوان محبوب ترین وسیله حمل و نقل در میان توریست ها شناخته می گردد. کرایه تاکسی حدودا از کرایه دیگر وسایل گران تر است اما امن تر و راحت تر است. با این حال، تاکسی شما را از ترافیک نجات نمی دهد. نرخ پایه کرایه تاکسی در جاکارتا 2000 هزار تومان و برای هر کیلومتر 1000 تومان است.

تعداد زیادی شرکت های تاکسی رانی در جاکارتا فعالیت می نمایند. گروه بلو بردز (blue birds) تاکنون معتبرترین شرکت بوده است. از دیگر شرکت های معتبر تاکسی رانی می توان به اکسپرس گروپ (express group)، تاکسیکو (taxiko)، گامیا (gamya)، ترنس کب (tans cab) و وایت هورس (white horse) اشاره نمود. برای استفاده از تاکسی های این شرکت ها می توانید به راحتی کنار خیابان بایستید یا با تلفن سفارش دهید یا اینکه اپلیکیشن رزرو تاکسی را روی تلفن همراه خود نصب کنید.

موتور

اوجک (ojek) یا تاکسی موتور یکی از رایج ترین وسایل حمل و نقل در اندوزی است. این وسیله ها شخصی هستند و پلاک مشکی رنگ دارند (رنگ وسایل حمل و نقل عمومی زرد است). هیچ نرخ کرایه مشخصی برای موتورها وجود ندارد و شما باید قبل از اینکه سوار شوید مقدار کرایه مقصد خود را بپرسید. اگر فکر می کنید که گران است می توانید چانه بزنید زیرا معمولا از توریست ها بیشتر پول می گیرند. با استفاده از برنامه های گوجک (gojek)، گرب بایک (grabbike) و بلوجک (bluejek) که برای سیستم عامل اندروید و آی او اس در دسترس است به راحتی می توان یک تاکسی موتور پیدا کرد. این اپلیکیشن ها اطلاعاتی مربوط به راننده، نرخ کرایه تاکسی و اینکه چقد طول می کشد که مسافر را سوار کند در اختیار کاربران قرار می دهند. تاکسی موتور ها می توانند سریع تر از ترافیک ها عبور نمایند و معمولا بیشتر راننده ها، از راستا های میان بر برای رسیدن به مقصدآشنایی دارند.

منبع: کجارو / indoindians.com
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 519

به "حمل و نقل عمومی در جاکارتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در جاکارتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید