جنگنده نسل پنجم روسیه؛ مسکو در پی مشتری خارجی برای چک میت
به گزارش مجله 10 از 10، هیچ رازی وجود ندارد که روس تخ (Rostec)، شرکت هواپیماسازی روسیه قصد داشته باشد تا جنگنده نو نسل نو خود با نام سوخوی چک میت (کیش ومات) را به بازار عرضه کند. تیزر ویدئوی روس تخ برای جت تک موتوره که هفته گذشته از آن رونمایی شد، خلبانانی از ویتنام، هند، آرژانتین و امارات را به تصویر کشیده است. پیش بینی می گردد نخستین پرواز این جنگنده ها در سال 2023 عملیاتی گردد.
همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.
خبرنگاران - اما چک میت که سه شنبه گذشته در نمایشگاه هوایی ماسک در میدان هوایی رامنسکویه در استان مسکو به نمایش گذاشته شد تمام ویژگی های یک هواپیمای رهگیر در ارتفاع بالای پروازی را دارد و نقش اصلی آن شکار جنگنده های مخفی است.
این جنگنده تقریبا شبیه اف-35 از خانواده جنگنده های رادارگریز چند منظوره ایالات متحده است که ساخت آن دهه ها به طول انجامید. این دو جنگنده شاید بتوانند رقیب یکدیگر یا حتی دشمن هم باشند. جنگنده اف-35 در سال 2015 از سوی لاکهید مارتین برای پنتاگون فراوری شد.
فوربس در گزارشی درباره این جنگنده، این موضوع را عنوان کرد که واضح است چرا روسیه جنگنده ای مانند چک میت را می خواهد اما کمتر معین است که ویتنام، هند، آرژانتین و امارات هم همان چیز را بخواهند.
طبق این گزارش بدون تامین اعتبار از کشورهای خارجی احتمالا راهی برای ساخت چک میت وجود ندارد.
تام کوپر، متخصص هوایی و نویسنده، چک میت را یک خرید چشم بسته توصیف می نماید: سوال اصلی این است که چه کسی می خواهد این خرید چشم بسته را انجام دهد.
ویژگی های چک میت
چک میت دارای دریچه بدون انحراف، دم وی (V) شکل و محوطه داخلی قرارگیری سلاح است. همه ویژگی هایی که می تواند نشان دهنده یک رادار کوچک باشد. با این حال بال این جنگنده بسیار عظیم به نظر می رسد. این بدان معناست که سوخو، جنگنده را برای پرواز و جنگیدن در ارتفاع 40 هزار فوتی (12 هزار متری) یا بالاتر طراحی نموده است.
خصوصیاتی مانند رادارگریزی و ارتفاع زیاد پرواز اگر ترکیب شوند معین می گردد که اهداف اصلی چک میت می تواند جنگنده های اف-22 و اف-35 آمریکا باشند.
سازندگان هواپیماهای سوخو و میگ روسیه از دهه 1980 تنها جنگنده های دو موتوره فراوری نموده اند. بعضی از کارشناسان می گویند در بازارهای خارجی بعضی کشورها هواپیماهای ارزان قیمت تک موتوره را ترجیح می دهند.
چک میت کوچک است. تک موتوره است. کمبود حجم فضای داخلی به معنی شعاع کوتاه عملیاتی آن است. این شعاع عملیاتی برنامه ریزی شده که حدود 900 مایل (1500 کیلومتر) است می تواند یکی از مزایای آن در مقابل جنگنده اف-35 باشد.
روس تخ می گوید که این جنگنده مجهز به هوش مصنوعی برای یاری به خلبانان و سایر فن آوری های نوآورانه است. حتی در شرایط تداخل شدید الکترونیکی این جت می تواند طبق ادعای سازندگانش، به شش هدف به طور همزمان در زمین، هوا یا دریا حمله کند. به گفته سازندگان این هواپیمای جنگی، این جنگنده می تواند با سرعتی بین 1.8 تا دو برابر سرعت صوت پرواز کند و برد آن 3000 کیلومتر است.
با این حال، به اسم مزیت، چک میت ارزان تر از جنگنده رادارگریز دیگر روسیه یعنی سوخوی-57 با موتور دوگانه است.
مسکو 78 فروند سوخوی-57 سفارش داده است. اما ظاهرا به علت گرانی و پیچیدگی این جنگنده ها موانعی جلوی فراوری آن قرار گرفته است. یازده سال پس از نخستین پرواز سوخوی-57 تعداد انگشت شماری از آن ها در خدمت اسکادرانان است.
طبق نوشته فوربس، روسیه به سختی توانایی تامین اعتبار طرح سوخوی-57 را دارد که می توانند ده ها میلیارد دلار هزینه داشته باشد. کوپر می گوید: چک میت هم دقیقا با موانع مشابه سوخوی-57 روبرو است. دولت روسیه پولی برای تکمیل آن و ورود آن به سری فراوری ندارد.
قیمت چک میت
سرگئی چمزوف، رئیس روس تخ قیمت جنگنده چک میت را حدود 25 تا 30 میلیون دلار ذکر کرد که بسیار ارزان تر از هزینه 78 میلیون دلاری اف-35آ (F-35A)در سال 2021 است. بنابراین چنین قیمتی می تواند بعضی از کشورها را وسوسه به خرید این جنگنده کند. قیمت جنگنده های اف-35 هم حداقل 100 میلیون دلار است.
یوری اسلیوسار، رئیس شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسیه می گوید: هدف ما این است که هزینه هر ساعت پرواز را تا حد ممکن پایین نگه داریم به طوریکه ارزان باشد. نه تنها برای خریدار بلکه برای استفاده از آن هم.
قیمت مناسب نه تنها می تواند ناوگان روسیه را با هزینه کمتری مدرن کند بلکه به اسم طعمه فروش در خارج از این کشور هم محسوب می گردد. چمزوف انتظار دارد که در خاورمیانه، آسیای شرقی و آمریکای لاتین خریدار پیدا کند.
پیش بینی شده است که فراوری سری آن از سال 2026 شروع گردد. متعاقب آن سوخو در نظر دارد 300 دستگاه را در طول 15 سال فراوری کند.
یوری اسلیوسار می گوید که وظیفه شرکتش این است که از سال 2026 فراوری تعداد زیادی از جنگنده چک میت را شروع کند اما پیش از این تاریخ تعداد کمتری فراوری خواهد شد. وی مدعی شد که این هواپیما قادر به شکست دادن هواپیماهای نسل پنجم خارجی است. وی بعلاوه گفت که این جنگنده می تواند در برابر نسل ششم که ممکن از در دهه های آینده فراوری شوند مقاومت کند.
منبع: بیت ران