اختصاص بودجه برای تثبیت حدود چمن گنبد سلطانیه

به گزارش مجله 10 از 10، فرماندار شهرستان سلطانیه گفت: یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای تثبیت حدود چمن تاریخی سلطانیه اختصاص یافت که نقش مهمی در کاهش مسائل موجود در این حوزه ایفا می نماید.

اختصاص بودجه برای تثبیت حدود چمن گنبد سلطانیه

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا براتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود: یکی از مسائل اساسی چمن سلطانیه، تجاوز و ورود مردم به حریم آن بود که در این راستا مقرر شد با اختصاص اعتبار مورد احتیاج از سوی سازمان منابع طبیعی نسبت به برطرف مشکل اقدام گردد.

وی گفت: تمهیدات و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در زمینه حفظ چمن سلطانیه اندیشیده شده است.

این مسوول ادامه داد :چمن طبیعی سلطانیه، هویت تاریخی این شهرستان و استان محسوب می گردد و حفظ آن اهمیت زیادی دارد که طی سال گذشته و سال جاری در مجموع 600 میلیون تومان برای مطالعات آن در نظر گرفته شد.

وی اضافه نمود: با اقدامات انجام گرفته در سال گذشته یک هزار و 295 هکتار از چمن طبیعی سلطانیه با ممانعت از ورود حیوانات و جلوگیری از چرای بیش از حد دام با اقدام به موقع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سلطانیه قرق شده است و سال جاری نیز همین روند تداوم دارد.

فرماندار شهرستان سلطانیه ادامه داد: حفر چاه های غیرمجاز موجب کاهش چشمگیر حجم ورودی روان آب ها به چمن تاریخی سلطانیه شده که در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح های آبخوانداری و آبخیزداری و تسهیل آبرسانی از محل روان آبهای فصلی، اقدامات لازم برای احیای چمن به کار گرفته خواهد شد.

براتی گفت: ″حفظ چمن تاریخی سلطانیه″ باید به یکی از مسائل مهم و دغدغه های کشوری تبدیل گردد زیرا بخشی از تاریخ ایران است و برای حفظ شرایط موجود باید چمن با استفاده از اقدامات مکانیکی مناسب حفظ گردد.

سلطانیه یکی از شهرستانهای تاریخی در 37 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است.

این شهرستان، گنبد سلطانیه و آرامگاه اولجایتو را در خود جای داده و دارای بناهای تاریخی زیادی است که همه ساله گردشگران زیادی را جذب می نماید.

17 اثر در این شهرستان ثبت ملی شده اند و گنبد سلطانیه، مقبره چلبی اوغلی(نوه یا همنشین مولانا رومی)، تپه نور، مقبره ملاحسن کاشی، چمنزار سلطانیه، معبد داش کسن، شاه بلاغی، روستای سرسبز چپدره از جمله آثار و مکان های دیدنی این شهرستان است.

چمن سلطانیه در اوائل قرن هفتم هجری قمری به وسیله طایفه ای به نام قنقور اشغال شد و آنرا قنقورالنگ نام نهادند و مکانی برای گذراندن ایام تابستان بود زیرا این محل از نظر پوشش گیاهی دارای مرغزارهای فراوان و خرم بوده و مورد توجه پادشاهان و فرماندهان مغول قرار گرفته است.

این منطقه مساحتی حدود هزار هکتار دارد که حدود 750 هکتارش در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 2 مهر 1402 بروزرسانی: 2 مهر 1402 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2409

به "اختصاص بودجه برای تثبیت حدود چمن گنبد سلطانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص بودجه برای تثبیت حدود چمن گنبد سلطانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید