آرامگاه حاج علی، تلفیقی از هنر معماری هندی و اسلامی در بمبئی

به گزارش مجله 10 از 10، روایت شور عشق یک صوفی را در آرامگاه حاج علی در بمبئی به چشم ببینید! مقبره حاج علی در یک جزیره دورافتاده و در نزدیکی ساحل وُرلی و در قسمت جنوبی شهر بمبئی قرار گرفته است. این بنا یک نمونه عالی از معماری به سبک اسلامی و هندی است.

آرامگاه حاج علی، تلفیقی از هنر معماری هندی و اسلامی در بمبئی

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

در این مطلب می خواهیم همه چیز را درباره بنای این ساختمان، تاریخچه آرامگاه حاج علی، بهترین زمان برای بازدید از آن و راه های دسترسی به آن را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم.

وقتی از پیشینه یک بنای تاریخی باخبریم، دیدن آن برای اولین بار حس و حال دیگری دارد. از آن جایی که آرامگاه حاج علی در بمبئی (Haji Ali Dargah) هم داستان شنیدنی دارد، بازدید از آن می تواند برای شما خیلی جالب باشد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، همه چیز را درباره این جاذبه دیدنی مورد آنالیز قرار دهیم.

همه چیز درباره تاریخچه آرامگاه حاج علی در بمبئی

این بنا در سال 1431 میلادی برای یادبود یک تاجر بسیار ثروتمند و مسلمان به نام سید حاجی علی شاه بخارائی که اهل ازبکستان ساخته شد. این فرد در زمانی که به سفر مکه مشرف شد، تصمیم به این گرفت که تمامی مال و منال جهان را رها کند و هر چه دارد را در راه خیر صرف نماید. او برای این کار سفرش را از بخارا شروع کرد و در اواسط قرن 15 میلادی در بمبئی مستقر شد.

افسانه ها و روایت هایی که درباره زندگی او منتشر شده اینگونه روایت می نمایند که این مرد با یک زن بسیار فقیر و در حالی که این زن در حال گریه بوده ملاقات می نماید. وقتی از این زن مشکلش را جویا می گردد، او می گوید که روغنی که در ظرف او بوده ریخته و حاج علی هم روغن آن زن را از زمین جمع نموده و باعث خوشحالی او می گردد. بعد از آن روز حاج علی به صورت مستمر خواب هایی می دید که محتوای آن ها عمدتا بر این بود که او در آن روز به زمین آسیب رسانده است. او بعد از این زمان سفر خود را شروع کرد و به همراه برادرانش به جایی رسید که امروزه مقبره اش در آن نهاده شده است.

او تصمیم گرفته بود تا باقی عمر خود را در بمبئی بماند و دین اسلام را در این منطقه ترویج دهد. وی تا به آخرین روز زندگیش در این مکان با مریدانش در این محل دیدار می کرد. چند سال پس از مرگ او کسانی که به او وفادار بودند، در این مکان مقبره ای را ساختند تا یاد او برای همواره برای کسانی که طرفدارش هستند برای همواره باقی بماند.

امروزه بدون توجه به این که چه کسی چه دین و آیینی دارد، در روزهای پنج شنبه و آدینه تعداد زیادی از زائرین و کسانی که علاقه مند به بازدید از این مجموعه هستند به دیدن آرامگاه حاج علی بمبئی می روند. گاهی اوقات پیش می آید که نوازندگان صوفی به این مکان جمع می شوند و سرودهای مذهبی سر می دهند. آرامگاه حاج علی با داشتن 40 هزار زائر در طول سال به طور متوسط یکی از پر بازدیدترین جاذبه های مذهبی هند محسوب می گردد. برای این که از برنامه های این جاذبه هندی باخبر باشید می توانید به وب سایت آن سر بزنید.

ویژگی های معماری بنای آرامگاه حاج علی در بمبئی

آرامگاه و یا مسجد حاج علی در بمبئی یک مسجد و مقبره زیبا است که اهمیت بسیار زیادی برای مسلمانان بمبئی و حتی اقشار دیگر مردم هند دارد. این آرامگاه به صوت کلی دارای 4 مقبره مجزا از یکدیگر است که همگی در این محوطه نهاده شده اند. مسجدی که در این جا قرار گفته در قسمت شمالی نهاده شده است و اندازه آن به حدی است که به طور متوسط در آن 25 نمازگزار جای می گیرند.

در دیگر قسمت های ساختمان مسجد و در طبقه بالای آن، یک استراحتگاه نهاده شده که در آن 10 اتاق در کنار یکدیگر نهاده شده است که معمولا مسافرین راه دور و کسانی که برای زیارت این مقبره آمده اند اما جایی ندارند، اقامت می نمایند.

در قسمت ورودی آرامگاه حاج علی بمبئی دری وجود دارد که شبیه به ورودی مساجد است و در آن 3 مناره کوچک نهاده شده است. از جمله جاذبه های این بنا این است که در کنار این آرامگاه و از هر 4 طرف آن، آب دریا آن را فرا گرفته است. ویژگی منحصر به فرد در معاری ساختمان این آرامگاه این است که دروازه بزرگ آن و حیاطش از طریق سنگ های مرمر تزئین شده است و همین آن را تبدیل به یکی از نمونه های پیروز تلفیقی از معماری اسلامی و هندی نموده است.

درون آرامگاه برای حفظ شئونات اسلامی و برای راحتی زوار، قسمت خانم ها و آقایان جدا شده است. در مقبره اصلی که متعلق به حاج علی است، توسط پارچه های ابریشمی به رنگ های قرمز و سبز و همچنین ورق نفیس و گران قیمتی از نقره پوشیده شده است. آیینه کاری های فضای داخلی این بنا از شیشه هایی به رنگ آبی، سبز و زرد و با الهام از سبک عربی با هم دیگر ترکیب شده و یکی از اسامی خداوند را نشان می دهد.

در این ساختمان علاوه بر مسجد و مقبره ها، قوال خانه، مناره، 2 حیاط مجزا و 2 آسایشگاه نیز نهاده شده است. راه پیاده روی این آرامگاه 3 متر است و از ابتدای درگاه تا ساحل ورلی که در اطراف آن نهاده شده تنها 1 کیلومتر راه است.

به صورت کلی، بنای اولیه این آرامگاه در فاصله 500 متری از ساحل ساخته شده است. یکی از عواملی که بر روی دسترسی به این بارگاه بسیار تاثیر گذار است، مسئله جزر و مد است. گاهی اوقات پیش می آید که بر اثر بالا آمدن آب دریا راه های دسترسی به آرامگاه حاج علی بمبئی از سمت دراگا کاملا محدود گردد و یا از دسترس خارج گردد. زمان هایی که دسترسی به این جزیره قطع می گردد این گونه به نظر می رسد که این مسجد در یک جزیره کوچک و کاملا مجزا از همه جا نهاده شده است.

با حجم بالایی از بازدید که از این بنا مخصوصا در آخر هفته ها صورت می گیرد، این مکان معمولا دچار فرسایش بسیاری بالایی می گردد. اولین بازسازی گسترده ای که در این مکان انجام شد بین سال هایی 1960 تا 1964 میلادی بود. البته در سال 2008 میلادی نیز یک بازسازی بزرگ دیگر بر روی آرامگاه حاج علی بمبئی انجام شد.

در این مرحله سنگ های سفیدی که هم اکنون بر روی این بنا هستند را از جایی که سنگ های تاج محل را از آن برداشته بودند، آوردند. سری دوم بازسازی های این بنا، 2 سال طول کشید و در 2 فاز انجام شد. در فاز اول، مناره ها و مسجد را مورد بازسازی قرار دادند و در فاز دوم هم ساختمان آسایشگاه را درست کردند.

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه حاج علی در بمبئی چه وقتی است؟

بهترین زمان برای سفر به بمبئی و بازدید از جاذبه های مختلف آن بهترین زمان از لحاظ فصلی و دیدن این جاذبه فصل بهار و روزهای منتهی به فصل پاییز و زمستان است. اگر در بمبئی هستید و با شلوغی مسئله ای ندارید، بهترین زمان روزهای پنج شنبه و آدینه است و اگر هم که دوست دارید در آرامش و بدون هیاهو از این بنا دیدن کنید، دیگر روزهای هفته از صبح و تا بعد از اذان مغرب به این مجموعه بروید.

نکاتی درباره آرامگاه حاج علی بمبئی

  • جزیره ای که این آرامگاه در آن نهاده شده، توسط یک جاده بسیار باریک به شهری به نام ماهالاکشمی وصل می گردد.
  • به این نکته توجه داشته باشید که جاده ای که به این درگاه می رسد؛ نرده محافظ ندارد.
  • می توانید از دکه ها و مغازه های کوچک اطراف این محل، هم سوغاتی بخرید و هم غذاهای خیابانی مختلفی را خریداری نمایید. در اطراف آرامگاه حاج علی بمبئی چند مرکز خرید و یک خیابان مخصوص خرید وجود داد.

راه های دسترسی به آرامگاه حاج علی بمبئی

برای رفتن به این آرامگاه باید ابتدا به شهر بمبئی بروید و سپس اگر بخواهید که با ماشین بروید از راستا ساحلی دریای ورلی (Worli Sea) بین 55 تا 1 ساعت و 2 دقیقه بعد به ورودی این آرامگاه برسید. برای این که با قطار ساعت 18 به آرامگاه بروید بین 24 تا 27 دقیقه در راه خواهید بود و بخشی از راستا را هم باید پیاده بپیمایید.

این که بخواهید پیاده بروید با این که سخت و غیر ممکن به نظر می رسد اما با استفاده از جاده تولسی (Tulsi) بین 3 ساعت 8 دقیقه الی 11 دقیقه مسافت 15.5 کیلومتری را طی خواهید کرد.

  • آدرس: Dargah Rd, Haji Ali, Mumbai, Maharashtra, India

در بمبئی از این جاذبه ها هم دیدن کنید

در بمبئی جاذبه های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم از آن ها دیدن کنید. در ادامه برخی از این جاذبه ها را به صورت مختصر برای شما معرفی می کنیم. البته می توانید جاذبه های بیشتر را در مطلب معروف ترین جاذبه های گردشگری بمبئی مطالعه بفرمایید.

کالاگودا، مرکز فرهنگی مردم بمبئی

یکی از جاهایی که پیشنهاد می کنیم در کنار آرامگاه حاج علی بمبئی از آن بازدید کنید، مرکز هنری کالاگودا (Kala Ghoda) است. کالاگودا یک ساختمان هلالی شکل است که امروزه محل برگزاری موزه های فصلی و نمایشگاه های مختلف است. در محوطه کالاگودا که به معنای اسب سیاه رنگ است، غرفه های فرهنگی مختلفی برپا شده است.

  • آدرس: dor house 1st floor, Ador, 6, K Dubash Marg, Kala Ghoda, Fort, Mumbai, Maharashtra 400001, India

بمبئی واقعی را در رختشوی خانه دوبی گات ببینید

در هر کجای جهان رختشوی خانه مکانی نیست که جزء جاذبه ها باشد اما در بمبئی رختشوی خانه دوبی گات (Mahalaxmi Dhobi Ghat) از این قائده مستثنی است. دوبی گات در یک فضای بسیار بزرگ و روباز نهاده شده است و تصویری از بمبئی واقعی را برای همه به نمایش می گذارد. بسیاری از مردم از اقصی نقاط بمبئی لباس های خود را برای شست و شو می آورند و در کنار یکدیگر آن ها را می شورند. البته بسیاری از این افراد شغلشان این است و لباس مشتری های خود را می شورند.

  • آدرس: 1, Anandilal P Marg, Dhobi Ghat, Shanti Nagar, Lower Parel, Mumbai, Maharashtra 400011, India

دروازه هند، معروف ترین جاذبه بمبئی

معروف ترین جاذبه بمبئی با اختلاف، دروازه هند است. این سازه در سال 1924 میلادی به دست ملکه ماری و شاه جرج پنجم ساخته شده است. شکل ساخت این دروازه به گونه ای است که مسافرانی که به سمت آن می آیند نخستین چیزی که می بینند، این دروازه است.

  • آدرس: Apollo Bandar, Colaba Mumbai

ایستگاه راه آهنی به سبک گوتیک به نام چاتراپاتی شیواجی

یکی از زیباترین جاذبه هایی که در بمبئی وجود دارد، ایستگاه راه آهن چاتراپاتی شیواجی (CHHATRAPATI SHIVAJI TERMINUS) است که در دوران امپراتوری بریتانیا و در سال 1887 میلادی ساخته شده است. سبک معماری این محوطه بین معماری سنتی هندی ها و گوتیک است.

  • آدرس: Chhatrapati Shivaji Terminus Area, Fort Mumbai

الفانتا، غار شگفت انگیز هندی ها

یکی از جاذبه های دیدنی بمبئی، غار شگفت انگیزی به نام الفانتا (Elephanta Caves) است که در آن مجسمه ها و شمایلی مرتبط به اعتقادات هندی ها و اساطیر این کشور می گردد. نقوش این غارها در قرن 5 میلادی به وجود آمده اند. الفنتا تا سالیان سال به حال خود رها شده بود تا این که در سال 1970 میلادی مجددا مورد توجه نهاده شد.

  • آدرس: Gharapuri, Maharashtra 400094, India

همه چیز را درباره آرامگاه حاج علی بمبئی برای شما گفتیم. این که توسط چه کسی به وجود آمد و چه ویژگی های معماری دارد. بهترین زمان برای سفر به آن و همچنین راه های دسترسی به آن و در کنارش، برخی از جاذبه های دیدنی بمبئی را هم در کنار آن برایتان معرفی کردیم. اگر تا به حال از این آرامگاه زیبا دیدن نموده اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای سفر به بمبئی، یکی از بهترین راه ها برای شما این است که با خرید تور بمبئی خبرنگاران بهترین سفر زندگیتان را برای خود رقم بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 437

به "آرامگاه حاج علی، تلفیقی از هنر معماری هندی و اسلامی در بمبئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه حاج علی، تلفیقی از هنر معماری هندی و اسلامی در بمبئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید