8 توصیه برای کسانی که صبح ها خسته بیدار می شوند

به گزارش مجله 10 از 10، احتمالاً همه می دانند که خواب کافی و به موقع، توجه و تمرکز را افزایش می دهد و از بسیاری از جنبه های شناختی دیگر، از جمله حافظه، حل مسائل، خلاقیت و پردازش احساسات پشتیبانی می نماید، اما بعضی از بیدار شدن زودهنگام رنج می برند که آمادگی برای کار، تحصیل یا مسئولیت های دیگر را سخت می نماید.

8 توصیه برای کسانی که صبح ها خسته بیدار می شوند

بی حالی یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می گردد صبح ها به سختی از خواب بیدار شوید، اما بعضی تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند هوشیاری صبحگاهی را بهبود بخشد و اثرات بد بی خوابی را کاهش دهد که علاوه بر کاهش سازگاری و واکنش های سفت و سخت می تواند باعث کاهش توانایی عاطفی، عدم درک صحیح احساسات و عدم تصمیم گیری درست گردد.

در اینجا سعی می کنیم با جمع آوری توصیه های کارشناسان به شما یاری کنیم تا صبح در برترین حالت از خواب بیدار شوید.

روال خواب

متخصصان توصیه می نمایند هر روز در یک زمان معین بخوابید و از خواب بیدار شوید، زیرا یک برنامه خواب ثابت به تنظیم ساعت داخلی بدن یاری می نماید که بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارد، بدن را تنظیم می نماید و آن را به خوابیدن و استراحت شبانه و بیدار شدن با نشاط در صبح عادت می دهد.

اجازه دهید نور در اطراف شما جریان یابد

به محض بیدار شدن از خواب پنجره ها و پرده ها را باز کنید، زیرا نور طبیعی خورشید فکر را تحریک می نماید و بدن را فعال می نماید. تحقیقات تأیید نموده است که نور خورشید باعث بهبود خلق و خو و شرایط روانی، افزایش سطح هورمون سروتونین و جلوگیری از اختلالات فصلی می گردد. بعلاوه حملات افسردگی را کاهش می دهد، علاوه براین سروتونین که صبح ها به وسیله بدن جذب می گردد، کیفیت خواب شبانه را بهبود می بخشد و از بی خوابی جلوگیری می نماید

زنگ هشدار ساعت را غیرفعال نکنید

ممکن است فکر کنید با فشردن دکمه هشدار ساعت برای دقایقی خواب اضافی به دست آورده اید که از نظر جسمی یا روحی برای شما مفید است، اما بالعکس، این دقایق حال شما را بد می نماید، بنابراین به محض اینکه زنگ هشدار به صدا عایدی، بعضیزید و کار های معمول خود را شروع کنید. همواره ساعت هشدار را در جایی دور از دست خود قرار دهید تا مجبور شوید بلند شوید و آن را غیرفعال کنید.

برنامه صبحگاهی سرگرم نماینده و منحصر به فرد

زمان شروع روز بر ساعات بعدی روز تأثیر می گذارد، بنابراین یک برنامه صبحگاهی سرگرم نماینده و انگیزشی شما را به محض بیدار شدن در چارچوب فکری معینی قرار می دهد، بعلاوه به افزایش بهره وری یاری می نماید و این به ما احساس کنترل و تسلط بر اوضاع را می دهد، مخصوصاً اگر کار های زیادی داشته باشیم که باید آن ها را تمام کنیم.

یک برنامه صبحگاهی می تواند شامل یک صبحانه لذیذ، انجام حرکات ورزشی، گوش دادن به موسیقی یا یک کتاب صوتی باشد. سپس برای روز و کار های ناتمام برنامه ریزی کنید. همه این موارد باعث می گردد که صبح از رختخواب بیرون بیاییم و از احساس بی حالی و تنبلی دوری کنیم.

روتین آرامش بخش عصر

روال آرام بعد ازظهر به میزان روال صبحگاهی لذت بخش، مهم است، اما هنگام انجام فعالیت های تحریک نماینده فکری یا جسمی به سختی می توان چرت زد، بنابراین باید در شب استراحت کنیم و به آنچه فکر و بدنمان برای استراحت احتیاج دارد، مانند مطالعه، دراز کشیدن یا مدیتیشن در محیطی آرام با نور کم فکر کنیم. این روال آرام عصر، کیفیت خواب را بهبود می بخشد و ما با اشتیاق و استقبال بیشتری نسبت به کار های روزانه از خواب بیدار می شویم.

اختصاص 15 تا 30 دقیقه عصر جهت آماده شدن برای روز بعد، می تواند با تهیه لباس های روز بعد، فرآوری مواد غذایی، چیدمان مجدد اتاق نشیمن و تمیز کردن آشپزخانه، به سهولت بیدار شدن در صبح یاری کند. همه این فعالیت ها استرس صبحگاهی را کاهش می دهند و میل به بیدار شدن را افزایش می دهند، زیرا می دانیم همه چیز خوب است.

به تدریج شروع کنید

سعی کنید برنامه خواب خود را به تدریج تغییر دهید، زیرا فردی که عادت به خوابیدن در ساعت دو بامداد دارد، نمی تواند ناگهان تصمیم بگیرد ساعت ده شب بخوابد. این امر در خصوص بیدار شدن در صبح نیز صدق می نماید. شما چند روز می توانید نیم ساعت زودتر بخوابید و نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، سپس نیم ساعت دیگر به زمان خواب شب و بیداری صبح اضافه کنید تا زمانی که به برنامه مناسب برای ساعات نو خواب خود برسید، بدون اینکه احساس کنید که تعادل بیولوژیکی شما به هم ریخته و سر شب به رختخواب رفتن بار بزرگی است که نمی توان آن را تحمل کرد و ساعات طولانی را در بی خوابی سپری کنید.

فکر خود را فریب دهید

اگر به فکر خود بگویید که به میزان کافی می خوابید، مهم نیست چه زمانی به رختخواب می روید، شما به ضمیر ناخودآگاه خود یاری خواهید کرد تا این ایده را باور کند. هال الرود در کتاب خود صبح معجزه در خصوص اهمیت جملات تاکیدی که قبل از خواب به فکر خود می سپاریم صحبت می نماید. اگر فکر می کنید چند ساعت بخوابید و صبحی طاقت فرسا خواهید داشت، آن را باور واحساس خواهید کرد، در حالی که اگر فکر کنید که ساعات خواب شما با وجود کم بودن کافی است، یک صبح روشن و لذت بخش خواهید داشت و واقعا آن را احساس خواهید کرد.

صبح خود را با دیگران شروع نکنید

وقتی از اکثریت قریب به اتفاق می پرسیم زمانی که از خواب بیدار می شوید چه می کنید، پاسخ این است که رسانه های اجتماعی یا ایمیل را آنالیز می نمایند. این کار را انجام ندهید، زیرا این کار شما را از ابتدای روز وارد زندگی و خلق و خوی دیگران می نماید. ممکن است اخبار بدی را ببینید که بی جهت روی شما تأثیر بگذارد. پس در صبح تمرکز را بر خودتان قرار دهید تا روحیه خوبی داشته باشید که تمام روز ادامه داشته باشد.

زود بیدار شدن را به راهی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران تبدیل نکنید. این روشی است که به شما خواب لذت بخش و یک روز پر نشاط می دهد و باعث گردد از نظر فکری، جسمی و عاطفی احساس موفقیت کنید؛ بنابراین روی تغییر برنامه خود تمرکز کنید تا برنامه خوابتان را تغییر دهید و یک خواب خوب و صبحی شاد و پرانرژی داشته باشید.

منبع:خبرآنلاین

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2397

به "8 توصیه برای کسانی که صبح ها خسته بیدار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 توصیه برای کسانی که صبح ها خسته بیدار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید