سی دشت گیلان، دشت توت فرنگی ها

به گزارش مجله 10 از 10، با انتخاب سی دشت به عنوان مقصد، علاوه بر لذت بردن از چشم انداز های کوهستانی و بهره وری از آب و هوای ییلاقی، برنامه ای برای پیاده روی و عکاسی در جنگل های زیبای اطراف روستای سی دشت خواهید داشت.

سی دشت گیلان، دشت توت فرنگی ها

ییلاق سی دشت رودبار منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و از جاهای تماشای گیلان محسوب می گردد که در میان کوه های بلند و پوشیده از جنگل های سرسبز پنهان شده است. با حرکت از رستم آباد به سمت توتکابن و سی دشت، از دل جاده ای در میان کشتزارهای برنج و تپه های سبز عبور می کنید. در فصل بهار و اوایل خرداد عطر توت فرنگی محلی تمام منطقه را پر می نماید. همه ساله جشنواره توت فرنگی در این مکان برگزار می گردد. با خبرنگاران همراه باشید.

سی دشت کجاست؟

روستای سی دشت از جاهای تماشای رودبار است و در این شهرستان، در 30 کیلومتری رستم آباد قرار گرفته است. سی دشت منطقه ای ییلاقی در ارتفاع 1,008 متری است که در دامنه قله درفک قرار گرفته است و از آنجا می توان رخ زیبایی از درفک را که در میان ابر و مه فرو رفته به تماشا نشست. پس اگر اهل کوهنوردی و کمپ زدن هستید، فرصت را از دست ندهید.

فاصله تهران تا سی دشت

اگر از تهران حرکت می کنید در جاده قزوین - رشت بعد از پشت سر گذاشتن شهرهای منجیل و رودبار، در خروجی توتکابن از اتوبان خارج شوید و راستا را به سمت توتکابن تغییر دهید. فاصله میان سی دشت تا تهران 300 کیلومتر است و طی این مسافت با سرعتی میانه در حدود سه ساعت و نیم زمان می برد.

برترین زمان سفر به سی دشت کدام فصل است؟

با توجه به ارتفاع و ییلاقی بودن منطقه، اواخر بهار و فصل تابستان برترین زمان برای سفر به سی دشت است. در تابستان اگر می خواهید از رطوبت و هوای شرجی شهرهای حاشیه دریای خزر در امان باشید، انتخاب ییلاقی همانند ییلاق سی دشت رودبار در دامنه کوهستان برترین انتخاب است؛ چراکه همواره خنکی خود را دارد.

جاهای تماشای اطراف سی دشت

قله درفک

مردم گیلان و کوهنوردان، سی دشت را با قله درفک به یاد می آوردند. درفک به معنای آشیانه عقاب از دو واژه محلی دال و فک تشکیل شده است. دال نام پرنده ای از خانواده عقاب و فک در معنای آشیانه است. هنوز پرواز عقاب ها بر فراز این قله یادآور نام این کوه زیبا است.

غار دربند رشی

غار دربند رشی از جاذبه های گردشگری اطراف روستای سی دشت و جزو آثار ملی محسوب می گردد. این غار در روستای دربند رشی واقع شده است و حدود 200 هزار سال قدمت دارد.

استخرگاه

در راستا سی دشت، کمی بالاتر از روستای دفراز به دو راهی نسبتا پرشیبی می رسید که به سمت روستای استخرگاه می رود. این روستا نیز در دامنه کوه درفک و در میان جنگل قرار گرفته است. استخرگاه برخلاف روستاهایی که در دامنه کوهستان قرار دارند، در زمستان نیز آب و هوایی معتدل دارد. به همین دلیل می توان اقامتی گرم در کلبه های چوبی منطقه را تجربه کرد.

اگر به تماشای های گیلان علاقه دارید، مطلب جواهردشت عروس ییلاق های گیلان را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری سه روز مرخصی خود را اینجا بگذرانید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2201

به "سی دشت گیلان، دشت توت فرنگی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سی دشت گیلان، دشت توت فرنگی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید