ساکنان فضا، بیستمین سالگرد استقرار بشر در مدار زمین را جشن می گیرند

به گزارش مجله 10 از 10، امسال به مناسبت بیستمین سال ساخت ایستگاه فضایی بین المللی، خدمه آن تصمیم گرفتند که جشنی به همین مناسبت در ایستگاه برگزار کنند.

ساکنان فضا، بیستمین سالگرد استقرار بشر در مدار زمین را جشن می گیرند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران؛ ایستگاه فضایی بین المللی هنگام ورود اولین خدمه سه اتاق تنگ، مرطوب و کوچک بود. بیست سال بعد، با حدود 241 بازدیدکننده، این مجموعه شبیه به یک برج شده است که سه دستشویی، شش محفظه خواب و 12 اتاق دارد.

اولین خدمه، بیل شفرد آمریکایی و سرگئی کریکالف روسی و یوری گیذرنکو در تاریخ 31 اکتبر سال 2000 از قزاقستان به سمت ایستگاه پرتاب شدند. دو روز بعد آن ها برای نخستین بار در های ایستگاه فضایی را باز کرده و وارد آن شدند.

شفرد که پیش از آن که بعنوان فرمانده در نیروی دریایی خدمت می کرد آن را به زندگی در کشتی در دریا تشبیه کرده است. این سه نفر بیشتر وقت خود را صرف بررسی تجهیزات لازم برای انجام کار ها کردند. در مقایسه با شرایط کنونی، سیستم های بزرگ در آن زمان وجود داشت که باعث گرم شدن محفظه های ایستگاه فضایی شده بود.

نصب و تعمیر دستگاه ها ساعت ها در ایستگاه فضایی جدید و تنها چند دقیقه روی زمین طول می کشید. فضانوردان هر روز با چالش های خاص خود درگیر بودند. بااین وجود، ایستگاه فضایی از همان زمان به آرامی تغییر کرد و پیچیده شد؛ اکنون این ایستگاه تقریبا به یک زمین فوتبال با 13 کیلومتر سیم کشی الکتریکی، یک هکتار پنل خورشیدی و سه آزمایشگاه با تکنولوژی پیشرفته تبدیل شده است. این تجهیزات که با 500 تن وزن در فضا خودنمایی می کنند، تمام این 20 سال بدون هیچ مشکل بزرگی در کنار یکدیگر قرار داشته است.

این سه نفر که اکنون در دوران میانسالی به سر می برند بیان کردند که اولین اقدامشان بعد از ورود به ایستگاه فضایی روشن کردن چراغ های آن بود که در تاریکی فضا بسیار شگفت آور به نظر می رسید. با اینکه این سه نفر طی 5 ماه اقامت در ایستگاه تماس زیادی با زمین نداشتند و تنها راه ارتباطی، فرکانس های رادیویی بود، ایستگاه را به خوبی حفظ کردند.

در آن زمان سرگرمی مورد علاقه خدمه خیره شدن به زمین بود. تنها 90 دقیقه طول می کشید تا ایستگاه دور زمین بچرخد و فضانوردان می توانستند در هر روز 16 مرتبه طلوع و غروب خورشید را مشاهده کنند. امروزه فضانوردان ارتباط نزدیک و مداومی با مراقبت پرواز دارند و حتی برای استفاده های شخصی از تلفن اینترنتی استفاده می کنند.

با پرتاب اولین قطعه در سال 1998، ایستگاه فضایی بین المللی اکنون 22 سال است که وارد مدار شده است. ایستگاه فضایی میر، به مدت 15 سال عملیات مختلفی انجام داده و در سال 2001 به زمین بازگشته است. ایستگاه قبلی روسیه و اسکایلب آمریکا محدوده زمان کمتری نسبت به میر در فضا بودند.

این روز ها فضانوردان بیشتر وقت های شش ماهه خود را صرف نگه داشتن ایستگاه فضایی و انجام آزمایش های علمی می کنند. با این حال، ساکنان فعلی ایستگاه قصد دارند تا تولد ایستگاه را با لذت بردن از منظره زمین و یادآوری اولین خدمه آن جشن بگیرند.

با وجود اینکه بیشتر خدمه ایستگاه خانم هستند، هدایت آن بر عهده فضانوردان مرد است. فرمانده هان معمولا آمریکایی یا روس هستند، اما فضانوردانی از کشور های بلژیک، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز به این ایستگاه سر زده اند. در حالیکه بازدیدکنندگان آفریقایی-آمریکایی قبلا به ایستگاه سفر کرده اند، اولین ساکن سیاه پوست ایستگاه فضایی بین المللی اواسط نوامبر با دومین پرواز فضایی اسپیس ایکس به ایستگاه خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1409

به "ساکنان فضا، بیستمین سالگرد استقرار بشر در مدار زمین را جشن می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساکنان فضا، بیستمین سالگرد استقرار بشر در مدار زمین را جشن می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید