حقایقی درباره چاله هوایی

به گزارش مجله 10 از 10، چاله هوایی

تصور کنید در هواپیما هستید و ناگهان سروکله تکان های شدید پیدا می شود! اگر بار اولتان هست که سوار هواپیما شده اید و چیزی از چاله هوایی نمی دانید احتمالا دچار ترس و وحشت می شوید و فکر می کنید تا لحظاتی دیگر هواپیما سقوط می کند! شاید تا به حال بارها برای سفر به نقاط مختلف از هواپیما استفاده کرده اید اگر این طور است پس احتمالا تکان های هواپیما را هم تجربه کرده اید، اتفاقی که برای خدمه پرواز عادی اما برای مسافران دلهره آور است. می خواهیم درباره چاله هوایی حرف بزنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

حقایقی درباره چاله هوایی

شاید شما هم در دسته کسانی هستید که زیاد به سفرهای هوایی می فرایند در این صورت حتما شاهد یک همچین وضعیتی بوده اید که ناگهان مهمانداران یا خلبانان از مسافران درخواست کنند که به جایگاه های خود برگردند و کمربندها را ببندند. چون تکان های شدیدی به هواپیما وارد می شود که مسافران را دچار ترس و وحشت می کند و در این شرایط اگر سر جای خود ننشینید و جای ثابت و امنی نداشته باشید شاید آسیب ببینید.

ممکن است در رابطه با این تکان های هواپیما سوالات زیادی در فکر مسافران شکل بگیرد سوالاتی مثل: این تکان ها برای چه اتفاق می افتد؟ آیا این تکان ها همیشه با رعایت قوانین ایمنی به خیر می گذرند؟ آیا در این شرایط خطر یا آسیبی متوجه مسافران است؟

چاله هوایی چطور ایجاد می شود؟

چاله هوایی که به توربولانس هم معروف است در واقع جریان شدید هوا به طرف پایین در حین پرواز هواپیما می باشد. می توان چاله هوایی را مثل دست اندازی دانست که هواپیما در برخورد با آن تکان های شدیدی را تجربه می کند. بیشتر مردم فکر می کنند چاله هوایی خطرناک است اما برای مسافران و پرواز خطرات جدی به وجود نمی آورد. چاله هوایی آشفتگی در شرایط هوا است که شاید به علت سرعت یا شدت باد، جریان های حرارتی، مجاورت قله کوه ها و … شکل گرفته باشد. چاله هوایی درست مثل دست انداز یا طوفانی غافلگیرانه می ماند که در حین سفرهای جاده ای ناگهان سروکله اش پیدا می شود و راننده را غافلگیر می کند.

عوامل متعددی باعث ایجاد چاله هوایی می شوند و جنبه های مختلف آب و هوایی باعث ایجاد انواع مختلفی از چاله های هوایی می شوند. چاله های هوایی معمولی باعث ترس خلبان ها نمی شوند چون آن ها در هر هزار ساعت پرواز چندین ساعت این حالت را تجربه می کنند. این توربولانس ها 10 تا 15 دقیقه بیشتر طول نمی کشند اما گاهی تا چندین ساعت هم ادامه پیدا می کنند. در این شرایط خلبان برای کنترل هواپیما هیچ اقدامی لازم نیست انجام دهد اما گاهی در صورت ادامه دار بودن توربولانس خدمه پرواز تصمیم می گرند تا ارتفاع های دیگری را امتحان کنند.

چاله هوایی منجر به سقوط هواپیما می شود؟

معمولا در پروازهای مختلف چاله هوایی زیاد اتفاق می افتد و با اینکه باعث ترس و وحشت مسافران می شوند اما خطر خاصی را ایجاد نمی کنند و حتی اگر باعث تکان های خیلی شدید هم شوند باز هم سقوط هواپیما را در پی ندارند چون طراحی هواپیماها طوری است که می توانند در فشارهای بالا مقاومت لازم را داشته باشند و حتی تکان های پر شدت هم نمی تواند بر روی ساختار آن ها تاثیری بگذارد. تعداد زیادی از خلبان ها در تمام سال هایی که به راندن هواپیما مشغول اند هیچ وقت جریان هایی را تجربه نکرده اند که بال های هواپیما را خم کند و یا تکان های شدیدی را در هواپیما ایجاد کند.

برای شناخت چاله هوایی یکی از مهمترین سوال ها این است که آیا در هوای صاف و بدون ابر هم چاله هوایی ایجاد می شود؟ بله گاهی در هوای صاف هم علت هایی مثل سرعت بالای هواپیما در حین تغییر جهت، باعث ایجاد چاله هوایی می شود و البته این نوع از پرخطر ترین چاله های هوایی است چون برای برگشتن به جایگاه ها و بستن کمربند زمان کافی در اختیار مسافران نیست. با این حال چاله هوایی یکی از شایع ترین دلایل آسیب دیدگی مسافران است در آمریکا به تنهایی هر سال 58 نفر به علت این پدیده دچار آسیب دیدگی می شوند.

آیا می توان چاله هوایی را پیش بینی کرد؟

به طور کلی چاله هوایی را نمی توان با رادار پیش بینی کرد و وقوع آن می تواند باعث غافلگیری مسافران و خدمه شود اما معمولا خلبان ها با گوش دادن به گزارش هواشناسی از چاله های هوایی احتمالی آگاهی پیدا می کنند و برای اینکه تاثیر آن ها را تا جایی که می توانند کم کنند قبل از پرواز بهترین راستا را پیدا می کنند. در سال های اخیر چاله هوایی بیشتر شده که مطابق با تحقیقات دانشمندان علت آن به گرمایش جهانی مرتبط است. اگر می خواهید در هنگام توربولانس آسیبی نبینید باید کمربند ایمنی را تا زمان روشن بودن چراغ هشدار ببندید. برای در امان نگه داشتن بچه ها هم بهتر است که برای آن ها از جایگاه مخصوص بچه ها و یا کمربند مخصوص کودمان استفاده کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2094

به "حقایقی درباره چاله هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی درباره چاله هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید