تور مجازی: تخته سنگ های مواراکی

به گزارش مجله 10 از 10، تخته سنگ های کروی غول پیکری به قطر 1 تا 2 متر در سواحل شرقی نیوزیلند در منطقه ای به نام مواراکی قرار دارند. سنگ هایی که به شکل جدا از هم یا دسته دسته در کرانه های اقیانوس آرام پراکنده اند. مهم ترین ویژگی این تخته سنگ ها شکل کروی و مقدار بسیار بزرگ آن هاست اما این ویژگی ها تنها منحصر به آن ها نیست. تخته سنگ هایی کاملاً مشابه در سواحل، صخره ها و زیر سطح کرانه هوکیانگاهاربور (Hokianga Harbour) در جزیره شمالی نیوزیلند نیز وجود دارد.

تور مجازی: تخته سنگ های مواراکی

ساکنین نیوزیلند نظریه های متفاوتی درباره دلیل پدیدآمدن این تخته سنگ ها می دهند.

به عقیده برخی ، این ها فسیل هایی از تخم دایناسوراند. برخی هم می گویند احتمالاً فضایی ها تخم ها را در این جا قرار داده اند اما چون نمی توانستند شرایط آب و هوایی زمین را تحمل نمایند سیاره ما را ترک کردند. اما افسانه های محلی چیز دیگری می گویند: این اعتقاد وجود دارد که تخته سنگ ها سبدهایی از غذا و کدوتبنل های کشتی شکسته ای هستند که آب دریا تا ساحل آورده است.

اما حقیقت چیست؟

در واقع، 60 میلیون سال پیش، یک ایکتیوسور (نوعی دایناسور)، تا سواحل نیوزیلند کنونی شنا می نماید؛ اما به خاطر جثه سنگینش در گل و لای حاشیه اقیانوس آرام فرو می رود و کم کم شن و ماسه روی آن را می پوشاند. در طول میلیون ها سال، این توده غول پیکر دستخوش تغییراتی می گردد هم چون ضخیم شدن، سخت شدن و تبلور . تا اینکه، 15 میلیون سال قبل، بستر دریا آغاز به بالا آمدن می نماید و در اثر نیروهای فرسایشی این سواحل ظاهر جدیدی به خود می گیرند. در نتیجه، شکل اولیه این اشکال کروی سخت از بین می رود و تخته سنگ های کنونی شکل می گیرند.

شما چه فکر می کنید؟ نظریه شما درباره شکل گیری این تخته سنگ ها چیست؟

تصویر پانوراما

منبع: کجارو / en.wikipedia.org / airpano.com
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2063

به "تور مجازی: تخته سنگ های مواراکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجازی: تخته سنگ های مواراکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید