آیا گوشی های هوشمند همیشه صحبت های کاربران را شنود می نمایند؟

به گزارش مجله 10 از 10، یکی از تئوری های توطئه ای که هواداران زیادی دارد، این است که گوشی های هوشمند همیشه در حال گوش دادن به صحبت های کاربران هستند؛ در این زمینه، یک شرکت امنیت سایبری دست به انجام تحقیقی زده است تا این موضوع را مورد آنالیز قرار دهد.

آیا گوشی های هوشمند همیشه صحبت های کاربران را شنود می نمایند؟

شبکه های اجتماعی سرشار از پست های مختلفی هستند که افراد زیادی مدعی شده اند سایت هایی مانند گوگل و فیسبوک برای اینکه بتوانند تبلیغات خود را با دقت بسیار زیادی ارائه نمایند، همیشه در حال شنود کاربران هستند. محققین شرکت امنیت سایبری Wandera در این زمینه آزمایش هایی را انجام داده اند و در نهایت هیچ مدرکی دال بر تایید این موضوع پیدا ننموده اند.

محققین برای انجام این آزمایش، دو گوشی سامسونگ و آیفون را در یک اتاق صدا قرار دادند و برای 30 دقیقه تبلیغ های مربوط به غذای سگ و گربه را پخش کردند. این محققین دو گوشی مشابه را همچنین در یک اتاق ساکت هم قرار دادند. در حین انجام این آزمایش، این افراد اپلیکیشن های فیسبوک، اینستاگرام، گوگل کروم، اسنپ چت، یوتیوب و آمازون را باز گذاشته و تمام مجوزهای مربوط به آن ها را تایید نموده بودند.

آن ها سپس بعد از انجام آزمایش، حین استفاده از پلتفرم های موردنظر به دنبال تبلیغات مربوط به غذای حیوانات خانگی گشتند. همچنین نوع مصرف باتری و اینترنت گوشی ها حین انجام آزمایش هم مورد آنالیز نهاده شد. آن ها این آزمایش را به سه روز پیاپی تکرار کردند و به هیچ تبلیغ مربوط به غذای گربه و سگ برنخوردند و در زمینه مصرف باتری و اینترنت گوشی هم جهشی مشاهده نشد.

فرایند آزمایش

فعالیت های مربوط به گوشی های موجود در اتاق صدا و اتاق ساکت مشابه هم بودند. اگرچه داده هایی به وسیله گوشی ها منتقل می شدند، ولی حجم این داده ها اصلا قابل مقایسه با فعالیت دستیارهای دیجیتالی مانند سیری یا گوگل اسیستنت نبوده است. جیمز مک (James Mack) مهندس سیستم های شرکت Wandera در این زمینه می گوید: طبق مشاهدات ما، داده های حاصل از این آزمایش ها بسیار کمتر از داده های یک دستیار مجازی طی دوره زمانی 30 دقیقه ای بوده است که نشان می دهد ضبط مداوم مکالمات و آپلود کردن آن ها در فضای ابری توسط هیچ کدام از این برنامه ها رخ نداده است. اگر شاهد چنین چیزی بودیم، مطمئنا در مصرف داده جهشی مشاهده می کردیم.

مصرف داده اپلیکیشن های iOS در برابر دستیار صوتی سیری طی مدت آزمایش

طی سال های گذشته، غول های تکنولوژی بارها و بارها اعلام نموده اند که آن ها از میکروفون گوشی های ما برای جاسوسی و شنود استفاده نمی نمایند. سال گذشته مارک زاکربرگ که در همین زمینه توسط اعضای کمیته ویژه مجلس سنای آمریکا مورد سوال نهاده شد و او هم به طور کامل این موضوع را تکذیب کرد.

مصرف داده اپلیکیشن های اندروید در برابر گوگل اسیستنت طی مدت آزمایش

با این حال، با توجه به اینکه روزبه روز اعتماد کاربران به شرکت های تکنولوژی کاهش پیدا می نماید، بسیاری از کاربران همچنان فکر می نمایند که چنین چیزی همیشه در حال رخ دادن است. یکی از نکات قابل توجه این پژوهش این است که بیشتر برنامه های گوشی های اندرویدی در اتاق ساکت، داده های بیشتری مصرف می نمایند ولی در خصوص اپلیکیشن های iOS در اتاق صدا چنین چیزی رخ می دهد. محققین می گویند در رابطه با دلیل این موضوع نمی توانند با قاطعیت اظهارنظر نمایند ولی مصمم به ادامه تحقیق در این زمینه هستند.

مصرف داده اپلیکیشن های اندروید در دو شرایط مختلف

در هر صورت، یکی از مقام های ارشد این شرکت اعلام نموده که در نهایت با خیال راحت می توانیم بگوییم که گوشی های هوشمند به هیچ عنوان به مکالمات کاربران گوش نمی دهند. او می گوید: من نام خود را پای این تحقیق می گذارم و می گویم که ما هیچ مدرکی دال بر انجام شنود توسط پلتفرم های مختلف پیدا نکردیم. البته شاید این فرایند توسط روشی انجام بگیرد که هنوز از آن اطلاعی نداریم که البته چنین چیزی بسیار دور از ذهن است.

مصرف داده اپلیکیشن های iOS در دو شرایط مختلف

مزایای جمع آوری حجم عظیمی از داده ها

نتایج این پژوهش، فعالان حوزه امنیت سایبری را متعجب ننموده زیرا حقیقت امر این است که غول های تکنولوژی آن قدر از کاربران مختلف اطلاعات دارند که بدون احتیاج به شنود مکالمات آن ها می توانند تبلیغات دقیقی را ارائه نمایند. این شرکت ها برای این موضوع، از انواع و اقسام اطلاعات مانند آنالیز موقعیت مکانی، سابقه مرورگر و رهگیری پیکسل های نمایشگر استفاده می نمایند تا بتوانند احتیاجهای کاربران را پیش بینی نمایند. چنین تکنیک هایی مرتبا بهتر و دقیق تر می شوند.

دکتر ساتریس دیمیتریو (Soteris Demetriou) که در زمینه تبلیغات موبایل و امنیت سایبری پژوهش می نماید، در همین زمینه می گوید: این تبلیغاتی که در پلتفرم های مختلف مشاهده می کنید، نتیجه مقادیر عظیمی از اطلاعاتی هستند که شرکت ها در خصوص شما جمع آوری نموده اند. آن ها این حجم عظیم را با شبکه های تبلیغاتی که مبتنی بر الگوریتم های ماشینی قدرتمند هستند، به اشتراک می گذارند. به همین خاطر پیش از اینکه مثلا بخواهید چیزی را بخرید، آن ها به خوبی می توانند این موضوع را پیش بینی نمایند.

البته گفتنی است که نمونه هایی از گردآوری اطلاعات غیرمجاز توسط اپلیکیشن ها وجود داشته است. در ماه ژوئن، محققین دانشگاه نورت ایسترن آمریکا حدود 17000 اپلیکیشن اندروید را مورد آنالیز قرار دادند. آن ها مدرکی برای شنود صحبت های کاربران پیدا نکردند اما متوجه شدند که بعضی از این اپلیکیشن ها، اسکرین شات ها و در مواردی ویدیوهای ضبط شده از نمایشگر کاربران را برای شرکت های ثالث ارسال می کردند؛ اگرچه باید بگوییم که هدف آن ها از این کار مربوط به بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن های خود بوده و به هدف تبلیغات چنین کاری را انجام نمی دادند.

به همین خاطر باید بگوییم که اگرچه موضوع نفوذ و هک در امنیت سایبری یک موضوع پذیرفته شده محسوب می گردد، ولی فعلا نمی توانیم در خصوص شنود کاربران انگشت اتهام را به سمت غول های تکنولوژی نشانه بگیریم.

بیشتر بخوانید: 4 اشتباه ساده که امنیت گوشی را به خطر می اندازند

منبع: BBC

منبع: زندگی امروز
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 482

به "آیا گوشی های هوشمند همیشه صحبت های کاربران را شنود می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی های هوشمند همیشه صحبت های کاربران را شنود می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید