آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن

به گزارش مجله 10 از 10، استفاده از روغن جوجوبا برای زیبایی مو و چین و چروک پوست بسیار مفید است، البته روغن جوجوبا فواید و خواص بی نظیر دیگری را هم به همراه دارد که از آن ها بی خبرید.

آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن
روغن جوجوبا (Jojoba oil) روغنی مایع است که از دانه گیاهی به همین نام گرفته می گردد. درختچه جوجوبا یا هوهوبا بومی منطقه ها جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. این روغن از گذشته های بسیار دور به وسیله بومیان این منطقه ها مصرف دارویی داشته. سرخ پوستان آمریکا آن را به عنوان درمان زخم و کبودی استفاده می کردند. امروزه روغن جوجوبا تبدیل به یکی از رایج ترین روش های درمان آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و زبری پوست شده است. برخی هم برای درمان ریزش مو از این روغن استفاده می نمایند، چرا که می تواند رویش مو را تحریک کند.

دانه های جوجوبا از نظر ظاهری، کمی شبیه به دانه های قهوه هستند؛ اما اغلب بزرگ ترند و همه شبیه به هم نیستند. ساختار روغن جوجوبا با دیگر روغن های گیاهی تفاوت دارد؛ چراکه این روغن در اصل نوعی موم اشباع نشده است. روغن جوجوبا به عنوان یک موم در محافظت، کنترل رطوبت و نرم کردن پوست و مو بسیار مفید است. به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده، این روغن در دمای اتاق کاملا به شکل مایع درمی آید و برخلاف روغن های دیگر عمر طولانی دارد و زود فاسد نمی گردد. همین موضوع یکی از ویژگی هایی است که این روغن را تبدیل به گزینه خوبی برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی می نماید. با استفاده از این روغن داروسازان احتیاجی به استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی به اندازه زیاد نخواهند داشت.

بعلاوه، روغن جوجوبا منبع خوبی از مواد مغذی مورد احتیاج بدن از جمله ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کرومیوم، مس، و زینک است. این روغن 82 درصد ید دارد و همین ماده است که روغن جوجوبا را به یک التیام بخش خوب تبدیل می نماید. اسیدهای چرب این روغن هم شامل 13.6 درصد اسید اوره، 71.3 درصد اسید گادئولیک و 11.2 درصد اسید اولئیک می گردد.

در ادامه نگاهی به مهم ترین خواص روغن جوجوبا می اندازیم که مورد تأیید متخصصان هستند.1

مرطوب نماینده پوستروغن جوجوبا میتواند پوست شما را لطیف و نرم کند. حاوی اندازه زیادی سرامید است که سلول های پوست را پوشش میدهد و مسئول هیدراته نگه داشتن آنها میگردد. آنها به سرعت جذب پوست میشوند و هیچ گونه اثری از این روغن روی پوست باقی نمیماند.

روغن جوجوبا یک مانع قدرتمند در برابر رطوبت، آلرژن ها و آلودگی و گرد و غبار است. قسمت های خشک پوست را مرطوب میکند و سلامت آن را باز یابی مینماید.

همه چیزی که احتیاج دارید این است که اندازه کمی از روغن جوجو.با را قبل از خواب به صورت و دست هایتان بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

برای درمان اختلالات پوستیاگر از اختلالات پوستی مانند اگزما یا روزاسه رنج میبرید، روغن جوجوبا میتواند برترین گزینه باشد این روغن به عنوان یک درمان طبیعی برای اگزما محسوب میگردد. روغن جوجوبا دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش قرمزی ناشی از خشکی پوست و سایر شرایط مانند روزاسه یاری میکند.

یک تکه پنبه را درون روغن جوجوبا بخیسانید و آن را مستقیما روی منطقه مورد نظر اعمال کنید. این درمان را دوبار در روز برای تسکین سریعتر انجام دهید.

برای کاهش چین و چروک و علائم پیریروغن جوجوبا علاوه بر نرمی و مرطوب کردن پوست در کاهش چین و چروک نیز موثر است و باعث میگردد که جوانتر به نظر برسید. غنی از ویتامین E میباشد که در حذف رادیکال های آزاد که موجب پیری پوست میشوند، تاثیر گذار است.

استفاده مداوم از روغن جوجوبا میتواند خطوط و چین و چروک را تا 25 درصد کاهش دهد.

بعلاوه اسید لینولئیک و آنتی اکسیدان موجود در روغن جوجوبا به بازسازی سلول های پوستی یاری میکند. اگر این درمان با شستشو صورت و یک کرم مرطوب نماینده انجام گردد، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

یک درمان موثر برای آکنه های قدیمیهمه ما میدانیم که منافذ بسته شده اغلب منجر به جوش یا آکنه میشوند. بسیاری از لوازم های آرایشی و کرم های بهداشتی ادعا مینمایند که حاوی چربی های حیوانی هستند که آکنه را کاهش میدهند. اما مشاهده شده که برخی اوقات این مسائل بدتر هم شده است.

به همین علت بهتر است همواره به محصولات طبیعی مانند روغن جوجوبا اعتماد کنید. این روغن، ضد عفونی نماینده و بدون چربی است به همین علت برای درمان آکنه بسیار مناسب می باشد.

باعث میگردد تا منافذ بسته شده درمان گردد و هیچ گونه علامتی از زخم باقی نمی ماند. به آرامی بخشی از روغن جوجوبا را به منطقه ها آسیب دیده اعمال کنید و صبح روز بعد با آب ولرم شستشو دهید.

برای بهبود پوست های ترک خورده در پاشنه پااستفاده منظم از روغن جوجوبا در پا باعث صاف شدن آن و جلوگیری از ترک میگردد. برای درمان آن، روغن را اعمال کنید و بعد جوراب بپوشید و بعد از یک ساعت بشویید و بعد از آن پای شما صاف و نرم خواهد شد.

برای کاهش حلقه های تیره زیر چشمبسیاری از مطالعات ثابت نموده اند که این روغن یاری خوبی برای کاهش و یا از بین بردن این حلقه ها می باشد. اندازهی از روغن جوجوبا را با روغن بابونه ترکیب کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید. روغن جوجوبا به کاهش التهاب این منطقه یاری میکند.2

بهداشت و سلامت موروغن جوجوبا با حفظ رطوبت مو سلامت مو را تضمین می نماید، بعلاوه استفاده از روغن جوجوبا از خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن و شوره زدن نیز جلوگیری می نماید. شما می توانید از روغن جوجوبا برای درخشندگی موها بهره ببرید. این روغن صاف نماینده و نرم نماینده طبیعی نیز محسوب می گردد. روغن جوجوبا جایگزین مناسبی برای استفاده از محصولات شیمیایی مو است که به علت وجود مواد شیمیایی نه تنها سلامت موها را به خطر می اندازد، بلکه موجب خشکی و بدحالی موها نیز می شوند.

برای شانه کردن موها می توانید چند قطره از روغن جوجوبا را روی برس خود بریزید یا مستقیم به موهای تان بمالید، این کار شانه زدن موها را بسیار راحت تر می نماید و از شنمایندگی و ریزش مو در هنگام شانه زدن جلوگیری می نماید.

اخیرا از روغن جوجوبا برای درمان بیماری الوپسی یا همان طاسی سر استفاده می گردد. در این بیماری، موها به علت عفونت قارچی یا آسیب به ریشه یا فولیکول مو دچار ریزش می شوند. مطالعات نشان می دهد که رایحه درمانی در درمان این نوع ریزش مو بسیار مؤثر است.

پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه پزشکی مری لند نشان داد که ماساژ پوست سر با ترکیبی از چند روغن مختلف به رشد موها یاری زیادی می نماید. مطالعات ثابت نموده است که ترکیبی از روغن های مختلف مانند روغن اسطوخدوس، روغن رزماری، روغن تایلندی و روغن اسانس سدر در رشد و بهبود کیفیت موها تأثیر شگرفی دارند.

استفاده از اسانس ها ممکن است در برخی از افراد موجب بروز حساسیت گردد، ولی تحقیقات نشان داد که ترکیب آن با روغن جوجوبا بسیار مؤثر و مفید است. براساس مطالعات صورت گرفته افزودن سه تا شش قطره اسانس به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا می تواند در درمان ریزش مو بسیار مؤثر باشد، زیرا استفاده از این روغن از خشک شدن فولیکول مو و شنمایندگی مو که در نهایت منجر به ریزش آن می گردد، جلوگیری می نماید. استفاده از روغن جوجوبا باعث می گردد رطوبت مو حفظ گردد و پوست سر نیز در شرایط بهتری قرار گیرد که همین زمینه را برای رشد بهتر مو فراهم می نماید.

حاوی ویتامین Eویتامین E نقش آنتی اکسیدان را بازی می نماید. ویتامین E دیواره های مویرگی پوست شما را تقویت می نماید و با حفظ رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست، به عنوان ماده ای مغذی ضدپیری برای پوست و مو عمل می نماید. مطالعات نشان می دهد که ویتامین E در کاهش التهاب بدن و پوست اهمیت زیادی دارد و به حفظ بهداشت، سلامت و شادابی پوست یاری زیادی می نماید. این ویژگی آنتی اکسیدانی ویتامین E برای افرادی که درمعرض دود سیگار یا اشعه ماورا ءبنفش هستند، نیز بسیار مفید است و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

وقتی از روغن جوجوبا استفاده می کنید، ویتامین E آن ازطریق لایه اپیدرمی پوست جذب می گردد. می توان از این روغن برای درمان آفتاب سوختگی که یکی از علل شایع ابتلا به سرطان پوست است، هم استفاده کرد، زیرا روغن جوجوبا سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد. روغن جوجوبا در درمان زخم، آکنه و چین وچروک پوست نیز کاربرد دارد. خاصیت آنتی اکسیدانی و مرطوب نمایندگی ویتامین E را نباید در افزایش ضخامت مو نادیده گرفت.

حاوی ویتامین Bویتامین B نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد و آسیب سلولی یاری می نماید. ویتامین B برای پوست بسیار مفید است و تعادل هورمونی پوست را در سطح متعادل حفظ می نماید. برای مثال، ویتامین B5 (یا همان پانتوتنیک اسید) در درمان آسیب های پوستی متأثر از رادیوتراپی بسیار مؤثر است و سرعت بهبود زخم و بریدگی را افزایش می دهد. نمی توان خاصیت ویتامین B5 را جلوگیری از پیری پوست، چین وچروک و ازبین بردن جوش های سرسیاه نادیده گرفت.

پژوهش ها نشان می دهند که پانتوتنیک اسید به علت مکانیزم های خاص می تواند سرعت بهبود طبیعی زخم را افزایش دهد. با توجه به اینکه روغن جوجوبا حاوی ویتامین B5 است، استفاده از این روغن موجب می گردد پوست از ابتلا به عفونت ها و باکتری ها محفوظ بماند.

مبارزه با قارچ ها و عفونت هاروغن جوجوبا خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد و در درمان قارچ ناخن شست پای افراد ورزشکار کاربرد دارد. مطالعات صورت گرفته در سال 2005 نشان داد که روغن جوجوبا ضدالتهابی بسیار مؤثر است که می تواند علائم و نشانه های التهاب را در ناخن ها و گوش ها کاهش دهد. بعلاوه پژوهش ها نشان می دهد روغن جوجوبا که حالت موم مانند دارد، سرعت تشکیل زخم را کاهش و سرعت بهبود آن را افزایش می دهد.3

پی نوشت:

1.www.digikala.com

2.www.namnak.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1973

به "آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روغن جوجوبا و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید