چیزهای که از آثار تاریخی مصر باستان باقی مانده

به گزارش مجله 10 از 10، مصر باستان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، سرچشمهٔ بسیاری از مهم‌ترین اختراعات و پیشرفت‌های بشری است. در طول هزاران سال تمدن مصر باستان، مردمان این سرزمین معابد عظیم، اهرام‌های باشکوه و سایر سازه‌های معماری فراوانی را بنا نهادند. اگرچه بخش زیادی از این آثار در طول زمان نابود شده‌اند، اما آنچه هم‌اکنون بر جای مانده است، گواهی بر عظمت و شکوه تمدن مصر باستان می‌باشد. در این مقاله به مرور مهم‌ترین آثار تاریخی بجای مانده از تمدن مصر باستان خواهیم پرداخت:

چیزهای که از آثار تاریخی مصر باستان باقی مانده

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

اهرام مصر عمده‌ترین و مشهورترین آثار تاریخی مصر باستان، اهرام مصر هستند. اهرام عبارتند از آرامگاه‌های عظیم و باشکوهی که برای فراعنه مصر باستان ساخته می‌شدند. بزرگ‌ترین و معروف‌ترین اهرام در نزدیکی شهر قاهره و در منطقه‌ای به نام جیزه قرار دارند.

اهرام سه‌گانه جیزه شامل هرم خوفو، هرم خفرع و هرم منکاورع می‌باشد. هرم بزرگ خوفو با ارتفاع 139 متر بلندترین هرم جهان است که در حدود سال 2560 قبل از میلاد برای فرعون خوفو ساخته شده است. در کنار هرم خوفو، هرم خفرع قرار دارد که با ارتفاع 136 متر دومین هرم بلند جهان محسوب می‌شود. هر دو هرم خوفو و خفرع از عجایب هفت‌گانه جهان باستان به شمار می‌روند.

علاوه بر اهرام جیزه، اهرام دیگری نیز در نقاط مختلف مصر وجود دارند که کوچک‌تر از اهرام جیزه هستند. از جمله می‌توان به هرم سقاره، هرم اللاهون، هرم مدوم و هرم حونو اشاره کرد.

معبدهای مصر باستان مصریان باستان معابدی عظیم و باشکوه را به پرستش خدایان خود اختصاص داده بودند که بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون نیز پابرجا هستند.

یکی از مشهورترین این معابد، معبد ابوسمبل در مصر علیا است که توسط فراعنه رامسس دوم، آمنهوتپ سوم و رامسس سوم در طول قرن 13 پیش از میلاد بر روی صخره‌ای در کنار رود نیل ساخته شد. معبد ابوسمبل دارای چندین تالار و اتاق می‌باشد که مجسمه‌ها و نقوش باستانی فراوانی بر روی دیوارهای آن‌ها حک شده است.

معبد آمون-رع نیز در شهر الکرنک در مصر سفلی قرار دارد و توسط فراعنه آمنهوتپ سوم و رامسس دوم در قرن 13 قبل از میلاد بنا شده است. این معبد یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری مصر باستان را نشان می‌دهد.

غیر از آن، معابدی مانند معبد هورس در ادفو، معبد ایزیس در فیله، معبد حتشپسوت در دندره و معبد کوم امبو در اسوان نیز از معابد باستانی مصر هستند که تا به امروز باقی مانده‌اند.

شهرها و سکونتگاه‌ها مصریان باستان شهرها و سکونتگاه‌های متعددی را بنا نهادند که بعضی از آن‌ها هم‌اکنون نیز قابل مشاهده هستند.

شهر ممفیس در مصر سفلی یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های فراعنه محسوب می‌شد که آثار آن همچنان برجای مانده است. این شهر شامل مجموعه‌ای از اهرام، معابد، مجسمه‌ها و مدفن‌های پادشاهی است.

شهر تبس نیز که در دوران فراعنه نوین پایتخت مصر بود، آثاری چون معبد آمون، خندق حیوانات مقدس و خزانه‌‌های طلا را در خود جای داده است.

همچنین می‌توان به سایت باستانی الاهناسیه در مصر میانی، شهر بابلون در مصر سفلی و شهرهای باستانی اسنا و ارمنت اشاره کرد که از دیگر سکونتگاه‌های تاریخی مصریان باستان محسوب می‌شوند.

آثار و بناهای تدفینی مصریان باستان تشریفات ویژه‌ای را برای تدفین و آرامگاه پادشاهان و بزرگان خود برگزار می‌کردند.

دره پادشاهان در کنار شهر اسوان، محل تدفین بسیاری از فراعنه و اشراف مصر باستان بوده است. این مکان شامل غارها و مقبره‌های پرشماری است که بقایای مومیایی پادشاهان و وسایل تدفینی فراوانی در آن‌ها یافت شده است.

همچنین مجموعه آرامگاه‌های اشراف در منطقه‌ای به نام شیخ عبدالقرنه در مصر علیا وجود دارد که شامل صدها مقبره و بنای تدفینی برای بزرگان و اشراف‌زادگان مصر باستان است.

غیر از این‌ها، در مناطقی مانند سقاره، ابیدوس و دیر المدینه نیز مجموعه‌هایی از آرامگاه‌ها و مقبره‌های مصریان باستان بر جای مانده است.

آثار هنری مصریان باستان دارای هنرهای متنوعی بودند و آثار هنری متعددی را به جای گذاشته‌اند که نشان‌دهنده ذوق و استعداد هنری آنان است.

یکی از مهم‌ترین آثار هنری بجای مانده، مجسمه معروف ابوالهول در جیزه است. این مجسمه نیم‌تنه یک شیر بالدار با اندازه‌های عظیم است که نزدیک هرم خفرع قرار دارد.

همچنین تندیس‌ها و مجسمه‌های متعددی از فراعنه و خدایان مصری در موزه مصر به نمایش گذاشته شده است. از جمله می‌توان به مجسمه رامسس دوم، نفرتیتی، آمنهوتپ سوم، توت‌عنخ‌آمون و مجسمه‌هایی از خدایان حورس، ایزیس، اوزیریس و آنوبیس اشاره کرد.

نقاشی‌های دیواری رنگی موجود بر روی دیوار معابد و مقبره‌ها نیز از دیگر شاهکارهای هنری مصریان باستان به شمار می‌روند. نقوش برجسته و حکاکی‌ها نیز بر روی سنگ و ستون‌های بناهای تاریخی فراوان دیده می‌شود.

دست‌ساخته‌ها مصریان باستان اشیاء و وسایل متعددی را می‌ساختند که بسیاری از آن‌ها در قبور و مدفن‌ها کشف شده‌اند.

از جمله می‌توان به ظروف سفالی، جواهرات طلا و جواهرنشان، مبلمان‌های چوبی، مجسمه‌های کوچک، آینه‌های برنزی، جعبه‌های عطر، وسایل آرایشی و مواد آرایشی اشاره کرد.

ابزارهایی مانند چکش‌ها، تبرها و اره‌های برنزی نیز از دیگر دست‌ساخته‌های مصر باستان هستند. همچنین انواع جواهرات و زیورآلاتی که برای تزئین و زیباسازی به کار می‌رفتند، از این دوران باقی مانده‌اند.

مصری‌ها همچنین با استفاده از مرکب و پاپیروس، انواع نوشته‌ها، نامه‌ها و اسناد را می‌نوشتند که بعضی از آن‌ها در اثر گذر زمان خوانا باقی مانده‌اند.

کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌ها نیز حاوی اطلاعات بسیار مهمی درباره تاریخ و فرهنگ مصر باستان هستند. سنگ رشید مشهورترین نمونه از این کتیبه‌ها است که کلید رمزگشایی خط مصری قدیم محسوب می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت آثار و دست‌ساخته‌های باقی‌مانده از مصریان باستان، گواهی بر غنا و پیشرفت هنر و صنعت در این تمدن کهن است. علی‌رغم گذشت هزاران سال، این آثار همچنان شگفتی و حیرت ما را برمی‌انگیزند.

با اینکه مصر باستان دارای پیشینه‌ای چند هزار ساله است، اما آنچه از آثار و بناهای تاریخی این سرزمین باقی مانده، تنها بخش کوچکی از عظمت و شکوه تمدن باستانی مصر را نشان می‌دهد. با وجود این، همین بخش اندک نیز گواهی بر توانایی‌های بی‌نظیر معماران و هنرمندان مصر باستان است که توانستند آثاری چون اهرام جیزه، ابوالهول و معبد ابوسمبل را خلق کنند که تا امروز زیبایی و شگفتی خود را حفظ کرده‌اند.

حفاظت از آثار تاریخی باقی‌مانده و مرمت و نگهداری از آن‌ها، نه تنها برای شناخت بیشتر تاریخ و تمدن مصر باستان ضروری است، بلکه می‌تواند الهام‌بخش نسل‌های آینده نیز باشد تا بکوشند همانند نیاکان خود آثاری ارزشمند و جاودانه خلق کنند. امید است با تلاش مرمت‌گران و باستان‌شناسان، آثار باارزش مصر باستان تا اعماق قرون و اعصار پابرجا بمانند تا همچنان گواهی بر عظمت گذشتگان ما باشند.

انتشار: 26 آبان 1402 بروزرسانی: 26 آبان 1402 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1112

به "چیزهای که از آثار تاریخی مصر باستان باقی مانده" امتیاز دهید

1 کاربر به "چیزهای که از آثار تاریخی مصر باستان باقی مانده" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزهای که از آثار تاریخی مصر باستان باقی مانده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید