450ایستگاه آتش نشانی غیرمقاوم هستند

به گزارش مجله 10 از 10، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از وجود حدود 450 ایستگاه آتش نشانی غیر استاندارد و غیر مقاوم در کشور اطلاع داد.

450ایستگاه آتش نشانی غیرمقاوم هستند

به گزارش خبرنگاران، مهدی جاقتصادی نژاد در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های هتل المپیک برگزار گردید، اظهار کرد: روبرو شدن با حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساز پدیده جدیدی نیست و از دیرباز انسان ها برای در امان ماندن از تهدیدات و حوادث تدابیری را اندیشیده اند که به مرور زمان و با شکل گیری تمدن های مختلف این تدابیر ارتقا یافته است و انسان ها با افزایش دانش و تجربیات شان اقدام به استقرار و اسکان در مناطق ایمنی و امن نموده اند.

جاقتصادی نژاد با بیان اینکه امروزه رشد فزاینده و توسعه شهرها سبب شده که جمعیت شهری و تعداد شهرداری ها افزایش قابل توجهی داشته باشند اظهار داشت: طبیعی است که با افزایش رشد شهر نشینی حجم سرمایه گذاری ها و فعالیت در شهرها نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به نرخ جهانی شهرنشینی و وضعیت کشورمان اظهار کرد: برابر آمارهای مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، جمعیت شهری جهان از مرز 50 درصد از کل جمعیت جهان عبور نموده و تا سال 2030 حدود 60 درصد از جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود. این در حالیست که در سال 95 نرخ شهرنشینی در ایران 20 درصد بالاتر از نرخ جهانی آن بوده و به بیش از 70 درصد در سال 95 رسیده است. جمعیت شهری ایران در طول 90 سال گذشته 26 برابر شده، در حالیکه جمعیت روستایی کشورمان تنها رشدی سه برابر داشته است و طبق پیش بینی ها و برآوردها تا 20 سال آینده جمعیت شهری ایران از مرز 74 میلیون نفر عبور خواهد نمود و به همین دلیل است که باید برای ایمنی شهرها و شهرنشینی تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

معاون وزیر کشور توضیح داد: به همین دلیل ضروری است در گام نخست برنامه ریزی گردد تا تمرکز جمعیت در نقاط شهری کاهش یافته و از شکل گیری کلانشهرها جلوگیری گردد و در گام دوم نیز با اقدامات لازم برنامه ریزی برای ایجاد محیط های امن شهری فراهم گردد.

که به نظر می رسد باید در شرایط فعلی گام دوم را سریع تر اجرا کنیم.

به گفته جاقتصادی نژاد در حال حاضر 37 هزار دهیاری و 1276 شهرداری در کشور داریم.

قرارگیری 76 درصد شهرهای ایران در پهنه های پرخطر زلزله

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل وضعیت خطرپذیری شهرهای کشورمان در برابر حوادث پرداخت و گفت: از نظر وقوع حوادث و سوانح تقریباً 76 درصد از شهرهای ایران در پهنه های با خطر نسبی بسیار بالا، بالا و نسبتاً بالا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از میان 41 نوع حادثه شناخته شده در جهان 31 نوع حادثه احتمال وقوع در کشور را دارد، گفت: متأسفانه نوع شهرسازی و معماری شهرهای امروزی ما گرچه آسایش هایی را نیز برای شهروندان فراهم نموده اما تهدیدات جدیدی نیز برای شهرنشینان ایجاد نموده است که تخریب زمین های زراعی، نابودی فضاهای سبز، گسترش حاشیه نشینی، تغییر کاربری اراضی حومه شهرها و روستاهای حوزه نفوذ از جمله آنهاست.

جاقتصادی نژاد با اشاره به گزارشی که برای سند آسیب شناسی آتش نشانی تنظیم شده است، گفت: بر این اساس سالانه بیش از 170 هزار آتش سوزی و سایر حوادث در شهرها رخ می دهد بطوریکه میانگین حوادث در کلانشهرهای کشور به ازای هر 1000 نفر جمعیت 3.87 نفر است که همین موضوع نشان می دهد که مسئله ایمنی در شهرها امر مهمی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایمنی شهروندان یکی از شاخص های مهم کیفیت زندگی به شمار می رود گفت: به همین دلیل نیز وظایفت و ماموریت هایی برای وزارت کشور در حوزه پشتیبانی، حمایت و راهنمایی از شهرداری ها برای وزارت کشور مشخص شده است.

آمار تکان دهنده از بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در کشور

جاقتصادی نژاد با اشاره به وجود بافت های قدیمی و ناکارآمد در شهرها اظهار داشت: برابر آخرین آمارهایی که ما در اختیار داریم 24 هزار و 141 هکتار بافت تاریخی در 175 شهر، 55 هزار و 104 هکتار بافت فرسوده در 465 شهر و 61 هزار و 657 هکتار سکونتگاه غیر رسمی در 110 شهر کشور وجود دارد که عملاً امکان دسترسی خودروهای آتش نشانی و خدمات رسانی به آنها وجود ندارد که البته برطرف مسائل مربوط به ایمنی این بافت ها در دستور کار مشترک وزارت مسکن، راه و شهرسازی و وزارت کشور قرار گرفته است.

فعالیت 450 ایستگاه آتش نشانی غیر استاندارد در کشور

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر 1850 ایستگاه آتش نشانی در سراسر کشور فعال است گفت: همچنین برابر آمارهای ما 22 هزار نفر آتش نشان در سطح شهرهای کشور فعال هستند که البته با توجه به مصوبه اخیر مجلس در مورد مشمولیت آتش نشانی در زمره مشاغل سخت و زیان آور بخشی از این آتش نشانان در سال آینده بازنشسته خواهند شد. همچنین طبق برآوردهای ما به حدود 4000 نیروی آتش نشان دیگر در شهرهای کشور احتیاج داریم که در حال پیگیری برای دریافت مجوز جذب آنان هستیم.

جاقتصادی نژاد ادامه داد: از میان 1850 ایستگاه آتش نشانی 1400 ایستگاه برابر ضوابط و مقررات ابلاغی و یاری های اقتصادی وزارت کشور ایجاد شد. البته برای ساخت 500 ایستگاه جدید نیز در سال 95 برنامه ریزی شده که با توجه به کمبود اعتبارات بخشی از آن نیمه کاره مانده است.

وی با بیان اینکه هر 50 هزار نفر جمعیت باید حداقل یک ایستگاه آتش نشانی در شهرها داشته باشند، گفت: در حال حاضر به 250 ایستگاه دیگر آتش نشانی احتیاج داریم که ساخت آن باید در دستور کار دولت و شهرداری ها قرار بگیرد. ضمن اینکه 450 ایستگاه آتش نشانی نیز غیر استاندارد و غیر مقاوم هستند که این موضوع سبب می گردد تا تجهیزات آتش نشانی در فضاهای غیر مقاوم استقرار یافته و در صورت بروز حادثه خود ایستگاه ها نیز دچار مشکل گردد.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با تاکید بر اینکه 4500 دستگاه انواع خودروی آتش نشانی با توان عملیاتی برای اعزام در سه تا پنج دقیقه پس از اعلام حادثه در شهرهای کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر بیش از 1000 دستگاه خودروی آتش نشانی استاندارد و به همان نسبت تجهیزات تخصصی آتش نشانی مورد احتیاج شهرداری های کشور است.

تنظیم لایحه مدیریت یکپارچه آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور

جاقتصادی نژاد از فقدان متولی واحد و یکپارچه ایمنی در شهرها و روستاها نیز انتقاد کرد و گفت: به همین دلیل نیز لایحه مدیریت یکپارچه آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور به منظور ارتقای سطح امینی شهرها و روستاها از سوی وزارت کشور تنظیم و به دولت ارسال شده است.

وی با بیان اینکه آتش نشانان در سراسر کشور از سطح آموزشی یکسان و استاندارد برخوردار نیستند گفت: با توجه به پیشرفت ها و تغییر و تحولاتی که امروز در حوزه مدیریت شهری و شهرسازی شاهد هستیم دیگر نمی توان انتظار داشت که آتش نشانی صرفاً یک شغل خدماتی باشد. بنابراین ضروری است که نسبت به این شغل تغییر دیدگاه نیز صورت بگیرد و نیروهای فنی و مهندسین ایمنی را در آتش نشانی تربیت کنیم که به همین دلیل با پیگیری های اجرا شده رشته مهندسی حریق از سال آینده در دفترچه های کنکور سراسری درج شده و نسبت به پذیرش دانشجو اقدام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد بالای بلندمرتبه سازی در شهرهای کشور گفت: امروز در اکثر شهرهای کشور مسکن مهر ساخته شده و این نشان می دهد که ما برای حوادث باید تجهیزات و نردبام های هیدرولیکی داشته باشیم اما این اقدام هنوز انجام نشده است و ما در بحث های تخصصی عقب هستیم. ضروری است که پهبادهای آتش نشان داشته باشیم و البته به این نکته نیز توجه کنید که در مقابله با بحران ها و عملیات های اضطراری قطعاً تنها دولت و شهرداری ها نمی توانند تمام اقدامات را انجام دهند.

جاقتصادی نژاد در سرانجام اضافه کرد: ما باید فراوری کننده دانش باشیم و در عین حال از دانش دیگر کشورها نیز استفاده کنیم و بتوانیم دانش و مهارت آتش نشانان مان را ارتقاء دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 224

به "450ایستگاه آتش نشانی غیرمقاوم هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "450ایستگاه آتش نشانی غیرمقاوم هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید