گزارش، واکنش ترکیه به اتهام نسل کشی و تحریم های آمریکا

به گزارش مجله 10 از 10، تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در زمانی که کمتر از دو هفته به زمان دیدار اردوغان و ترامپ مانده٬ اقدام معنی داری است که موجب نگرانی مقامات آنکارا شده است.

گزارش، واکنش ترکیه به اتهام نسل کشی و تحریم های آمریکا

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تنها چند ساعت پس از آن که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و اعضای کابینه او در کنار صدها سیاست مدار داخلی و خارجی و ده ها هزار نفر از مردم ترکیه بر سر مزار مصطفی کمال آتاتورک حاضر شده و نود و ششمین سالگرد تاسیس جمهوری را جشن گرفتند٬ مجلس نمایندگان آمریکا٬ برخی مباحث تاریخی متعلق به سالیان پایانی امپراتوری عثمانی را دوباره از سر گرفت و دست به اقدامی زد که می تواند موانعی جدید بر سر راه رابطه نیم بند آمریکا و ترکیه به وجود بیاورد.

غیرالزام آور اما نگران نماینده

قضیه از این قرار است که در مجلس نمایندگان و با پیشگامی چند سناتور٬ طرحی به رای گذاشته شد که به دنبال رسمیت بخشیدن به نسل کشی ارامنه در دوران عثمانیان است.

یعنی همان طرحی که بارها٬ لابی ارامنه آمریکا برای تصویب آن کوشش نموده اما واشنگتن به خاطر مصلحت مهمی همچون حفظ رابطه با ترکیه٬ زیر بار آن نرفته است و در دوران باراک اوباما نیز این طرح نتوانست نظر رئیس جمهور را به سوی خود جلب کند.

قطعنامه غیرالزام آور مجلس نمایندگان با 405 رای مثبت در برابر 11 رای مخالف به تصویب رسید و در آن٬ نمایندگان با طرح موضوع ژینوساید از دولت آمریکا می خواهند نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد.

این قطعنامه بر این باور است که ادعای کشتار یک و نیم میلیون نفر از ارامنه بین سال های 1915 تا 1923 در دوران امپراتوی عثمانی صحت دارد و مصداق یک نسل کشی تاریخی است. البته مجلس نمایندگان آمریکا فقط به این اکتفا ننموده و طرح تحریم را نیز در دستور کار قرار داده و اعلام شده آن دسته از مسئولان ترکیه ای که در حمله این کشور به شمال شرق سوریه نقش داشته اند، از جمله خلوصی آکار وزیر دفاع٬ باید مشمول تحریم شوند.

همچنین براساس این طرح، فروش سلاح و مهمات به آنکارا ممنوع گردد و امکان دسترسی مقامات ترکیه به دارایی هایشان در ایالات متحده دشوارتر گردد و موانعی برای سفر مقامات ترکیه به آمریکا در نظر گرفته گردد.

پیش تر علاوه بر لیندسی گراهام و چند سناتور جمهوری خواه دیگر٬ انتقاداتی علیه ترکیه بیان نموده بودند، اما حالا دموکرات ها هم به میدان آمده و معتقدند که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه٬ یک اقدام نگران نماینده است و می تواند یادآور خطرات تاریخی گذشته باشد.

این در حالی است که دیروز رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی عمومی٬ با ویدئو کنفرانس زنده٬ با فرماندهان نظامی تحت امر خود در شهر راس العین در شرق فرات و در کشور سوریه ارتباط برقرار نموده و اجرای عملیات موسوم به چشمه صلح را یک اقدام لازم دانسته و اعلام نمود: ترکیه برای دست زدن به این اقدامات٬ از کسی اجازه نمی گیرد.

آدام شیف نماینده کنگره از منطقه بربنک کالیفرنیا یکی از حامیان طرح به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه است.

رسانه های آمریکایی اعلام نموده اند که شمار قابل توجهی از خانواده های ارمنی در محل سکونت این سیاست مدار ساکن هستند و شیفت٬ روابط نزدیکی با آنها دارد. ارامنه در جنوب کالیفرنیا٬ هر سال یک بار راهپیمایی نموده و علیه ترکیه شعار می دهند.

همچنین الیوت انگل نماینده دمکرات از ایالت نیویورک و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان٬ در خصوص ترکیه گفته است: من چنین فکر می کنم که برخی از ما٬ واقعاً از دست ترکیه عصبانی شده ایم و ضروری است آنها ژرفای خشم ما را درک نمایند.

بر اساس قوانین آمریکا٬ قطعنامه های مجلس نمایندگان الزام آور نیست و در شرایطی که در مجلس سنا نیز چنین طرحی تصویب گردد و به تایید و تصویب نهایی برسد٬ می تواند منجر به تصمیمات سیاسی و اجرایی گردد. اما با این حال تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا در کوشش برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در زمانی که کمتر از دو هفته به زمان دیدار اردوغان و ترامپ مانده است٬ اقدام معنی داری است که موجب نگرانی مقامات آنکارا شده است.

واکنش ترکیه

ابراهیم کالن سخنگوی نهاد ریاست جمهوری و رئیس مشاوران حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی ترکیه٬ نخستین مقام ترکیه بود که به ادغام مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داده و در توییت خود نوشت: طرح مساله ارامنه در مجلس نمایندگان آمریکا٬ نمونه شرم آوری از سوء استفاده از تاریخ و تبدیل آن به آلت عمل در دنیای سیاست است. آنهایی که ترکیه را به نسل کشی متهم می نمایند٬ اول به گذشته خود بنگرند تا ببینند که گروه های مورد حمایت آنان نظیر آسالا و پ.ک.ک٬ چه گذشته خونینی داشته اند.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه نیز در این مورد بیانیه ای صادر نموده که در آن آمده است: تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم بر ترکیه به بهانه عملیات چشمه صلح٬ اقدامی علیه کشور ماست و آن را به شدت محکوم می کنیم. این اقدام٬ به توافق اخیر ترکیه و آمریکا در شمال سوریه و همچنین به ائتلاف ترکیه و آمریکا به عنوان دو عضو ناتو لطمه زده و از مسئولین آمریکایی می خواهیم به منظور جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی که به روابط دو سویه لطمه می زند٬ تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفته است: ما با عملیات چشمه صلح٬ یک بازی و توطئه را به هم زدیم و کسانی که فکر می نمایند با پیش کشیدن طرح های کهن از ما انتقام بگیرند٬ در اشتباه هستند. تبدیل تاریخ به آلت عمل سیاسی٬ یک اقدام شرم آور است و حکومت و مردم ما چنین طرحی را هیچ می پندارند.

اردوغان قرار است در روز سیزدهم ماه جاری میلادی٬ همراه با یک هیات سیاسی - امنیتی و مالی به آمریکا سفر نموده و با دونالد ترامپ٬ دیدار کند.

او به رسانه ها گفته که در این سفر٬ نامه توهین آمیز ترامپ را نیز با خود به همراه می برد و آن را به شخص ترامپ بازمی گرداند تا به شکلی تلویحی و غیرمستقیم٬ عبارات بی ادبانه و گستاخانه رئیس جمهور موطلایی آمریکا را به او بازگردانده باشد.

اما حالا معین نیست که اولاً خود دونالد ترامپ و تیم او چه واکنشی به این اقدام مجلس نمایندگان نشان می دهند و دوم این که معلوم نیست آیا این مساله می تواند برنامه اردوغان برای سفر به واشنگتن را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر.

اگر چه اردوغان پیش تر نشان داده که مصلحت اندیشی نموده و به منظور حفظ رابطه با آمریکا حاضر است برخی رفتارهای غیرمعمول را نیز تحمل کند٬ اما احتمال آن وجود دارد که این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا٬ متفقین و همچنین مخالفین اردوغان را چنان بر سر خشم بیاورد که همه آنان از رئیس جمهور بخواهند٬ سفر به آمریکا را لغو کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 622

به "گزارش، واکنش ترکیه به اتهام نسل کشی و تحریم های آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، واکنش ترکیه به اتهام نسل کشی و تحریم های آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید