شناسایی 8 محوطه پیش از تاریخی شاخص در سراب

به گزارش مجله 10 از 10، 8 محوطه پیش از تاریخی شاخص از دوران نوسنگی جدید، مس و سنگ، عصر مفرغ قدیم (فرهنگ کورا - ارس)، عصر مفرغ میانی و جدید با سنت کورگان های هزاره دوم و همچنین آثار شاخصی از عصر آهن در سراب شناسایی شد.

شناسایی 8 محوطه پیش از تاریخی شاخص در سراب

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اکبر عابدی سرپرست کاوش امروز چهار شنبه 30 آبان 97 با اعلام این خبر گفت: نخستین فصل بررسی میدانی باستان شناسی در شهرستان سراب با عنوان بررسی، شناسایی و ساختارشناسی معادن ابسیدین شهرستان سراب به منظور منشأیابی ابزارهای ابسیدینی محوطه های باستانی شهرستان سراب، یانیق تپه و شرق دریاچه ارومیه انجام شد.

او اضافه نمود: این بررسی که عمدتاً به منظور شناسایی معادن احتمالی ابسیدین شیشه آتشفشانی در اطراف کوه های آتشفشانی سهند و سبلان و چگونگی استفاده احتمالی مردمان پیش از تاریخ شمال غرب ایران از این منابع صورت گرفت نتایج قابل توجهی در برداشت.

به گفته این باستان شناس، اغلب ابزارهای ابسیدینی محوطه های پیش از تاریخی شمال غرب ایران با توجه به همجواری با منابع غنی ابسیدین در ارمنستان و شرق آناتولی به معادن موجود در این مناطق منشأیابی شده اند.

او اضافه نمود: از آنجائیکه وجود دو کوه آتشفشانی سهند و سبلان به عنوان دو کاندیدای اصلی وجود ابسیدین و استفاده احتمالی آن ها در دوران پیش از تاریخ مطرح بود بررسی فوق به همین دلیل برنامه ریزی و صورت پذیرفت.

کشف دو منبع آبسیدین

عابدی یکی از یافته های بسیار مهم و با ارزش این بررسی، شناسایی را کشف دو معدن و منبع ابسیدین به نام های تجرق میانه در نزدیکی کوه های بزقوش میانه و ایده لو سراب در نزدیکی کوه آتشفشانی سبلان گفت که برای اولین بار در کل منطقه شمال غرب ایران شناسایی و معرفی می شود.

او اظهار کرد: از آنجائیکه شناخت معادن دوران باستان از اهمیت به سزایی در مطالعات باستان شناسی و باستان سنجی برخوردار است، لذا یافته شدن این دو معدن کمک شایانی به درک باستان شناسان و باستان سنجان از وضعیت استحصال و بکار گیری منابع بومی ابسیدین مخصوصاً برای مردمان دوران نوسنگی تا عصر مفرغ قدیم خواهد کرد.

شناسایی 8 محوطه پیش از تاریخی

عابدی همچنین از شناسایی 8 محوطه پیش از تاریخی شاخص از دوران نوسنگی جدید، مس و سنگ، عصر مفرغ قدیم (فرهنگ کورا - ارس)، عصر مفرغ میانی و جدید با سنت کورگان های هزاره دوم و همچنین آثار شاخصی از عصر آهن در طی بررسی شهرستان سراب خبر داد.

او تاکید کرد: مطمئناً شناخت بهتر از چگونگی فرهنگ مردمان پیش از تاریخ این منطقه نیازمند مطالعات و کاوش های گسترده باستان شناختی است.

او اضافه نمود: در طی این بررسی عمدتاً سعی بر جمع آوری و مطالعه ابزارهای ابسیدینی محوطه پیش از تاریخ سراب و احتمال استفاده مردمان پیش از تاریخ این منطقه از منابع بومی ابسیدین بود که نیازمند انجام مطالعات تجزیه عنصری و منشأیابی ابزارهای ابسیدینی است که پس از مطالعه آزمایشگاهی و تحلیل نهایی انطباق و یا عدم انطباق آنها با منابع بومی روشن خواهد شد.

او همچنین از جمع آوری، ثبت و ضبط آثار شاخص ابزارهای ابسیدینی از محوطه معروف یانیق تپه برای مطالعه باستان سنجی و انطباق و یا عدم انطباق ابزارهای ابسیدینی این محوطه شاخص با منابع بومی خبر داد و گفت: نتابج آن پس از مطالعات باستان سنجی و منشأیابی بصورت قطعی منتشر خواهد شد.

مجوز بررسی، شناسایی و ساختارشناسی معادن ابسیدین شهرستان سراب به منظور منشأیابی ابزارهای ابسیدینی محوطه های باستانی شهرستان سراب، یانیق تپه و شرق دریاچه ارومیه توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

منبع: میراث آریا