سفر به آذربایجان شرقی ، با تبریز و کندوان آشنا شوید

به گزارش مجله 10 از 10، در ایران شهرهای فراوانی وجود دارد که سفر به هر کدام از آنها می تواند از لذت بخش ترین تجارب هر کسی گردد. سفر به تبریز و سفر به کندوان و به طور کلی سفر به هر نقطه از استان زیبای آذربایجان شرقی از این دست تجارب هستند که در این یاداشت به آنها خواهیم پرداخت. با ما در سفر به آذربایجان شرقی همراه باشید.

سفر به آذربایجان شرقی ، با تبریز و کندوان آشنا شوید

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور لوکس کانادا هستید با ما همراه شوید

تبریز؛ شهر جهانی بافت فرش

برای سفر و اقامت در آذربایجان شرقی اولین و بهترین گزینه برای انتخاب شهر تبریز است. بیشترین دیدنی های تبریز در استان آذربایجان شرقی متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. از گذشته های دور تبریز پایتخت حکمرانی شاهزادگان مختلفی بوده اما دوران اوج و شکوهش به سلسله تیموریان، قراقویونلوها و اوایل سلسله صفوی باز می گردد که در سال 906 هجری شاه اسماعیل تبریز را به عنوان پایتخت سرزمین ایران معرفی می نماید. کهن شهر تبریز، محفل ولیعهدنشینی پادشاهان قاجاری، قدمتش به عصر آهن می رسد اما با زلزله مهیبی که رخ داد، هیچ آثاری از آن روزگاران به جا نمانده است. شهر تبریز یکی از شهرهای مهم ایران است که در طول تاریخ مردمانی سخت کوش و متفکر در این سرزمین زندگی می کردند. در حال حاضر شهر تبریز به عنوان امن ترین شهر ایران، شهر شکلاتی ایران، قطب خودروسازی ایران، شهر جهانی بافت فرش و... در جهان شناخته می گردد.

گذر در پایتخت صفویه میان دیدنی های تبریز

ارگ علیشاه از مهم ترین بناهای تاریخی تبریز است که در دوره های مختلف، کاربری های متفاوتی همچون مسجد و قلعه نظامی داشته و امروزه تنها چند دیوار از ارگ باقی مانده و از دیدنی های تبریز است.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه که بین شاهکارهای معماری دوران اسلامی جهان می درخشد، از معدود مساجد آبی رنگ جهانست که با کاشی های لاجوردی رنگش زیبایی دلنوازی به مسجد بخشیده است. مسجد کبود از معماری های شکوهمند و بی نظیری است که در زمان حکمرانی قدرتمندترین سلسله ترکمانان قراقویونلوها، به دستور ابومظفر جهانشاه بن قرایوسف ساخته شده است.

محله های قدیمی تبریز هنوز میزبان خانه های تاریخی زیادی از دوران قاجار و پهلوی است که در روزگارانی نه چندان دور محل رفت و آمد شاعران و افراد بلندمرتبه چون حاج مجید شربت اوغلی، خانواده علوی، خانواده حیدرزاده و... بوده است. تبریز از دیرباز مهد ادب، عرفان و فرهنگ بوده و به داشتن هنرهای متنوع، انواع صنایع دستی و هنرمندان توانا مشهور است.

مقبره الشعرا از قرن هشتم هجری به یادگار مانده و امروزه بنای زیبایش یکی از نمادهای شهر تبریز است. افراد مهم زیادی از جمله محمدحسین شهریار و حکیم اسدی طوسی در این گورستان دفن شده اند.

پارک ایل گلی که تاریخ احداث آن به زمان آق قویونلوها بازمی گردد و در زمان صفویان گسترش پیدا نموده است، امروزه مکانی برای گردشگری در تبریز به حساب می آید.

خانه مشروطه از معروف ترین خانه های تاریخی تبریز نیز که در سال 1247 توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شده و در زمان دوره پرهیاهو مشروطه حاج مهدی از مشروطه خواستار و در این خانه جلسات سران مشروطه خواه برگزار می شده، از دیگر دیدنی های تبریز است. آجرهای خانه مشروطه شاهد تصمیمات رهبران مهمی چون ستارخان، باقرخان و حاج آقا میرزاآقا فرشی بوده و هم اکنون این خانه به عنوان موزه مشروطه در تبریز امکان بازدید دارد.

بازار بزرگ تبریز با یک کیلومتر مساحت، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که در زمان جاده ابریشم از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. بازار مجموعه ای از ساختمان هایی همچون مسجد و کاروانسراهای تاریخی است که با تزئینات زیبای آجری و گنبدها و طاق ها از زیباترین دیدنی های تبریز است.

خانه امیر نظام گروسی در محله ششگلان تبریز به دستور امیرنظام گروسی در مساحتی 3000 متری ساخته شده است. معماری این خانه ارزشمند و تزئیناتش شکوهمند است و در سال 1370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه حیدرزاده، خانه حریری، خانه گنجه ای زاده، خانه بهنام، خانه شربت اوغلی، خانه اردوبای، خانه صرافلار، خانه سرخه ای و خانه لاله ای از زیباترین خانه های تاریخی تبریز و از دیدنی های تبریز هستند.

پیداکردن هتل و آپارتمان اجاره ای و درکل اقامتگاه در تبریز مانند بسیار راحت است. از آنجا که تبریز یکی از پرطرفدارترین شهرهای شمال غرب ایران و یکی از شهرهای پرتردد است، انتخاب میان گزینه های متنوعی مثل آپارتمان، ویلا و خانه دربست با توجه به سلیقه و شرایط گردشگران امکانپذیر است.

سفر به دل خانه های صخره ای در روستای کندوان

روستای کندوان، از عجیب ترین روستاهای ایران با قدمت هفت هزار سال است که در دل کوه سلطان داغی قرار گرفته. زندگی در خانه های صخره ای یکی از جذاب ترین تجربه های سفر برای گردشگران است. در زمان حمله مغول روستای کندوان پناهگاهی امن برای مردم روستا بوده و هم اکنون یکی از زنده ترین روستاهای مسکونی در دل صخره هاست.

شکل و شمایل روستای کندوان به دلیل گدازه ها و مواد مذاب به جا مانده از دل آتشفشان ها و همچنین دخالت انسانی در این معماری، به کندوی عسل شباهت پیدا نموده و به خاطر کله قندی بودن خانه های صخره ای به کندوان معروف شده است.

روستاهای صخره ای جهان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند و روستای کندوان و میمند در ایران در این لیست می درخشند. قدم گذاشتن در کوچه پس کوچه های روستای کندوان و تماشای طبیعت اطراف از بلندترین نقطه روستا، چشم اندازی است که از برنامه سفر هیچ گردشگری جا نمی ماند.

اقامت در دل صخره ها تجربه ای فراموش نشدنی است. روستای کندوان در طول سال میزبان هزاران نفر از گوشه و کنار جهانست و یکی از محبوب ترین روستاهای گردشگری ایران در فهرست ثبت جهانی است. کسانی که کندوان را به عنوان مقصدی برای گشت و گذار انتخاب می نمایند، با استفاده از امکان رزرو آنلاین سایت مکانچی می توانند برای اقامت در کندوان، یکی از خانه های بومگردی یا آپارتمان های تازه ساز اطراف روستا را اجاره نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 726

به "سفر به آذربایجان شرقی ، با تبریز و کندوان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آذربایجان شرقی ، با تبریز و کندوان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید