ریابکوف: عدم بازگشت به پیمان آسمان باز، یک اشتباه سیاسی دیگر از سوی آمریکاست

به گزارش مجله 10 از 10، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: عدم بازگشت آمریکا به پیمان آسمان باز ضربه دیگری به ساختار امنیتی اروپا می زند و مقامات واشنگتن نشان دادند که اراده سیاسی لازم را نداشته ولی مسئولیت آن را به گردن مسکو می اندازند.

ریابکوف: عدم بازگشت به پیمان آسمان باز، یک اشتباه سیاسی دیگر از سوی آمریکاست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مباحثات مربوط به پیمان آسمان باز، امروز جمعه اعلام کرد که تصمیم دولت جو بایدن برای عدم بازگشت به این توافقنامه، یکی دیگر از اشتباهات سیاسی آمریکاست.

ریابکوف گفت: این تصمیم اشتباه طرف آمریکایی، ضربه جدیدی به سیستم امنیتی اروپا وارد خواهد کرد. ما فرصت خوبی در اختیار آنها قرار دادیم، ولی آمریکا از آن استفاده نکرد. مقامات واشنگتن همچنان به انتشار اخباری درباره تخلف روسیه از این پیمان ادامه می دهند که اتهامی کاملاً پوچ است. تکرار مواضع ما در این رابطه بی فایده است و مشخص است که واشنگتن تمایلی برای یافتن زبان مشترک ندارد.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه طرف آمریکایی مسائل مربوط به مناقشه در دونباس اوکراین را به موضوع سرنوشت پیمان آسمان باز مرتبط کرده، تأکید کرد: من درک می کنم که همتایان آمریکایی سرمایه گذاری زیادی روی طرح اوکراین خود کرده اند و زمانی که به نتیجه مطلوب خود نمی رسند، مسلماً ساده ترین راه آن است که مسئولیت آن را به گردن مسکو بیاندازند. ولی این مسئله هیچ ارتباطی با پیمان آسمان باز ندارد. چنین برخوردی نشان می دهد که ایالات متحده اراده سیاسی لازم برای تقویت ساختار امنیتی اروپا را ندارد. هرچند جای تأسف دارد، ولی واقعیتی است که ما در آن زندگی می کنیم.

سرگئی ریابکوف یادآور شد، تاریخ پایان تشریفات داخلی برای توقف مشارکت روسیه در چارچوب پیمان آسمان باز اکنون بستگی به تصویب این قانون در شورای فدراسیون (سنای) روسیه و در نهایت تصمیم نهایی ولادیمیر پوتین دارد که ممکن است تا قبل از نشست سران روسیه-آمریکا به نتیجه برسد.

وی اضافه نمود: همه چیز امکان پذیر است: البته این مسئله مدتهاست که دیگر از حوزه مسئولیت وزارت امور خارجه خارج شده و در حال حاضر به شورای فدراسیون بستگی دارد، برای اینکه دومای دولتی از قبل قانون مربوط به آن را تصویب کرده است و مسلماً در نهایت همه چیز به تصمیم شخص رئیس جمهور بستگی دارد.

لازم به یادآوری است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا صبح امروز تأیید کرد که این کشور تصمیم گرفته تا به این توافقنامه (پیمان آسمان باز) باز نگردد و این مسئله به طرف روسی اطلاع داده شده است. وی گفت: ایالات متحده بسیار متأسف است که پیمان آسمان باز در نتیجه موارد نقض از سوی طرف روسی دچار آسیب شده است. مقامات واشنگتن بعد از بررسی کامل عوامل مختلف، تصمیم گرفتند که به این توافقنامه باز نگردند، به خصوص با توجه به این واقعیت که روسیه هم تصمیمی برای بازگشت به فرایند اجرای تعهدات خویش در چارچوب آن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد که رفتارهای اخیر روسیه، از جمله در برخورد با اوکراین، با رفتارهای یک شریک قابل اطمینان مطابقت ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1838

به "ریابکوف: عدم بازگشت به پیمان آسمان باز، یک اشتباه سیاسی دیگر از سوی آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: عدم بازگشت به پیمان آسمان باز، یک اشتباه سیاسی دیگر از سوی آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید