رهبران صربستان و کوزوو نشست خود را لغو کردند

به گزارش مجله 10 از 10، روسای جمهوری صربستان و کوزوو عمدا نشست با میانجی گری بروکسل را که قرار بود درباره مبادله اراضی برگزار گردد، لغو کردند.

رهبران صربستان و کوزوو نشست خود را لغو کردند

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام امیدواری ها درباره دستیابی به توافق در زمینه مبادله اراضی را که می توانست به صربستان و کوزوو اجازه عضویت در اتحادیه اروپا را بدهد، محو نموده است.

هاشم تاچی، رئیس جمهوری کوزوو قرار بود برای نخستین بار با الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان در نشستی با میانجی گری اتحادیه اروپا و حضور فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه حضور داشته باشد.

روسای جمهوری کوزوو و صربستان چند لحظه پیش از شروع این نشست رو در رو که قرار بود در بروکسل برگزار گردد، از حضور در آن امتناع کردند و این مساله باعث شد تا موگرینی روز جمعه به صورت جداگانه با این دو درباره برگزاری نشست مشترک صحبت کند.

یکی از دیپلمات های اتحادیه اروپا درباره علت عدم برگزاری این نشست، گفت: اوضاع به هم ریخت. این دو با هم دیدار نکردند. آنها نشست را رها کردند.

موگرینی نیز در بیانیه ای با اعلام اینکه به دنبال نشست دیگری میان روسای جمهوری صربستان و کوزوو در خاتمه ماه جاری میلادی است، گفت: اختلاف نظرها همچنان پا برجاست.

ووجیچ در جریان سخنرانی روز جمعه خود برای ملت صربستان گفت که همانطور که برنامه ریزی گردیده بود، به کوزوو می رود. روز یکشنبه وی قرار است در شهر میتروویکا، واقع در شمال کوزوو در همایشی شرکت کند؛ اکثر ساکنان این شهر، صرب های کوزوو هستند.

کوزوو که با 1.8 میلیون نفر جمعیت اکثرا آلبانیایی تبار است، در سال 2008 از بلگراد اعلام استقلال کرد و حالا هر دو کشور به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو هستند اما با وجود اختلافات موجود این امکان برایشان وجود ندارد؛ اتحادیه اروپا اعلام نموده که این دو کشور باید این اختلافات و چالش ها را از میان بردارند تا بتوانند به آن ملحق شوند.

کوزوو از سوی بیش از 100 کشور بجز روسیه، صربستان و پنج کشور اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می گردد.

مبادله اراضی و تغییر مرزی بین کوزوو و صربستان باعث بروز نگرانی هایی برای آلمان نیز گردیده بطوریکه برلین می گوید این مرزبندی جدید میان صربستان و کوزوو باعث بروز تش های قومی می گردد اما دولت آمریکا و اتحادیه اروپا می گویند اگر این مساله براساس قوانین بین المللی باشد، آنها نیز از آن تبعیت می نمایند.

سیاستمداران و تحلیلگران در بلگراد می گویند که چنین توافقی احتمالا مورد پذیرش بلگراد و پریشتینا است که به صربستان اجازه می دهد تا همچنان کنترل شمال کوزوو را در ازای دره پرشوسکا، محلی با سکنه آلبانیایی تبار در جنوب صربستان داشته باشد.

تاچی 14 اوت به رویترز گفته بود که برنامه خود را در نشست بروکسل به همتای صربش می دهد.

این دو کشور حوزه بالکان در 2013 توافق کردند تا تمامی مسائل پیوستن به اتحادیه اروپا را خاتمه دهند اما از آن موقع تاکنون به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست نیافته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 98

به "رهبران صربستان و کوزوو نشست خود را لغو کردند" امتیاز دهید

1 کاربر به "رهبران صربستان و کوزوو نشست خود را لغو کردند" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران صربستان و کوزوو نشست خود را لغو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید