دیپلمات روس: آمریکا هدفمندانه به دنبال عدم تمدید پیمان استارت-3 است

به گزارش مجله 10 از 10، یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت: تلاش طرف آمریکایی برای مرتبط دانستن آزمایش به روی موشک های کروز مافوق صوت در روسیه با پیمان استارت-3، تنها بهانه ای برای عدم تمدید این توافقنامه مهم در عرصه ثبات راهبردی است.

دیپلمات روس: آمریکا هدفمندانه به دنبال عدم تمدید پیمان استارت-3 است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، نوشته است: ولادیمیر ارماکوف مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که آمریکا هدفمندانه بهانه هایی را برای جلوگیری از تمدید پیمان مربوط به کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی معروف به استارت-3 ابداع می کند.

وی اقدامات واشنگتن در رابطه با مرتبط دانستن تمدید این پیمان با آزمایشات مسکو به روی موشک های کروز مافوق صوت، به ویژه در رابطه با حادثه انفجار اخیر در پایگاه نظامی در منطقه آرخانگلسک را بی پایه و اساس نامید. به عقیده این دیپلمات بلندپایه، چنین اظهاراتی از سوی طرف آمریکایی تنها بهانه جویی برای جلوگیری از تمدید این توافق نامه و آزادی عمل کامل آنها برای افزایش تعداد زرادخانه های هسته ای این کشور است که به ثبات راهبردی و امنیت بین المللی آسیب جدی می رساند.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گفت، مقامات کاخ سفید معتقدند که آزمایشات صورت گرفته در روسیه به روی موشک های کروز مافوق صوت مسئله تمدید پیمان استارت 3 را زیر سوال برده است

این مقام بلندپایه وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که روسیه بارها آمادگی خود برای بررسی مسائل مربوط به امکان تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی را اعلام کرده است. به گفته وی، در شرایط کنونی چنین اقدامی عاقلانه و برخوردی مسئولانه است که مانع از وخامت اوضاع در عرصه ثبات راهبردی شده و زمان مضاعفی برای بررسی برخوردهای مشترک با مسئله ظهور تسلیحات جدید و امکان توافقات جدید در عرصه کنترل تسلیحاتی را به دو کشور می دهد.

ارماکوف تاکید کرد: نباید فراموش کرد که برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی لازم است تا مسائل به وجود آمده از طرف آمریکا در رابطه با خروج یکجانبه آمریکا از توافقات درباره گزارشات مربوط به تعداد سلاح های راهبردی که آنها به طور رسمی آن را نامحسوس اعلام کرده اند، حل و فصل شود. به خصوص در شرایطی که بازرسان روسی قادر نیستند نتایج چنین نوسازی هایی را که در چارچوب توافقات مورد تاکید قرار گرفته را تایید یا تکذیب کنند.

لازم به یادآوری است که پیمان مربوط به کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی (معروف به استارت-3) در سال 2010 بین آمریکا و روسیه منعقد شد. مدت اعتبار این سند در سال 2021 به پایان می رسد ، ولی طرف آمریکایی هنوز برای آغاز مذاکرات به منظور تمدید این توافقنامه مهم ابراز تمایل نمی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 330

به "دیپلمات روس: آمریکا هدفمندانه به دنبال عدم تمدید پیمان استارت-3 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات روس: آمریکا هدفمندانه به دنبال عدم تمدید پیمان استارت-3 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید