حضور دو هزار دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزی

به گزارش مجله 10 از 10، به گزارش خبرنگاران، علی رمضانی در نشست خبری سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور که از روز جمعه 19 مرداد تا 29 مرداد در دو بخش پسران و دختران در اردوگاه شهید باهنر برگزار می گردد، گفت: مسابقات فرهنگی و هنری سابقه زیادی دارد اما بیش از 10 سال است که این مسابقات در تهران برگزار نشده است. علت اینکه خواستیم سال جاری این مسابقات در تهران برگزار گردد، تاکید ما بر اطلاع رسانی روی این مسابقات است. مسابقاتی که 6 میلیون و 174 هزار نفر- رشته دانش آموز در آن شرکت کردند و یکی از بزرگترین مسابقات فرهنگی و هنری کشوری قلمداد می گردد.

حضور دو هزار دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزی

وی ادامه داد: بیشترین ظرفیتی که می توانیم در بخش مهارت آموزی و کارآفرینی در آموزش و پرورش فعال کنیم، در همین مسابقات کلید می خورد. هر یک از دانش آموزان در این مسابقات با یک مهارت و فن آشنا می شوند. حتی ادامه مسیر حرفه ای برخی از دانش آموزان در همین مسابقات رقم می خورد. بیشترین هدف ما این است که دانش آموزان در این مدت با یکدیگر آشنا شوند و بتوانیم توانمندی آنها را در طول سال تعمیم دهیم و کاری کنیم دانش آموزان از یکدیگر یاد بگیرند. توجه ما به دانش آموزان مناطق محروم و روستایی نیز در این مسابقات به خوبی تعیین است.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرور در ادامه اظهار کرد: انتظار ما این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خصوصا معاونت هنری، سازمان گردشگری، شهرداری ها و مجلس شورای اسلامی به کمک ما بیایند. در این مسابقات و در مرحله حضوری نزدیک به دو هزار دانش آموز حضور دارند و این فرصت بسیار مغتنمی است که فضای شهر با آثار هنری این دانش آموزان پر گردد اما متاسفانه ما از کمترین حمایت این نهادها برخوردار هستیم. حتی با شهرداری نشستی داشتیم اما در نهایت توافقنامه ای حاصل نشد.

رمضانی با بیان اینکه بالای 700 رشته در شاخه های صنایع دستی و هنرهای تجسمی وجود دارد که در این مسابقات تنها 50 رشته پوشش داده می گردد، درباره آمار شرکت نمایندگان در این مسابقات، اعلام نمود: رشته هایی که در این مسابقات فراخوان داده گردیده شامل رشته ادبی و پژوهشی (شعر، داستان نویسی، مقاله پژوهشی، کتابخوانی و نقد ادبی)، گرایش رسانه و فضای مجازی(وبلاگ نویسی، نشریه الکترونیکی و بازی های رایانه ای) و شاخه هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه(تئاتر صحنه ای، تئاتر عروسکی، نمایشنامه خوانی، نقالی و فیلم کوتاه) و همچنین هنرهای دستی و تجسمی در بخش سنتی چون: نساجی، سفال و سرامیک، حجم سازی، طراحی، آبگینه، خوشنویسی، نگارگری و... و هنرهای معاصر شامل: نقد هنری، طراحی، نقاشی، کاریکاتور، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی و پوسترو... است. در عین حال هنرهای آوایی که بیشترین شرکت نمایندگان ما حضور دارند شامل گرایش های سرود گروهی، سرود همگانی، تکنوازی، هم نوازی، تک خوانی) می گردد.

به گفته وی 133 هزار و 247 نفر در بخش هنرهای نمایشی، 3 میلیون و 149 هزار و 8 نفر در بخش هنرهای آوایی، 559 هزار و 525 نفر در بخش ادبی و پژوهشی، 2 میلیون و 302 هزار و 139 نفر در بخش هنرهای تجسمی و 30 هزار و 532 نفر در بخش رسانه و فضای مجازی شرکت کردند.در مرحله غیرحضوری 4670 اثر به دبیرخانه رسیده است که 502 اثر در بخش هنرهای نمایشی، 983 اثر در بخش هنرهای آوایی، 676 اثر در بخش ادبی و پژوهشی، 2185 اثر در بخش هنرهای دستی و تجسمی و 324 اثر در بخش رسانه و فضای مجازی به دبیرخانه ارسال گردیده بودند و در نهایت 1916 دانش آموز به مسابقات کشوری راه یافتند.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در هیچ مسابقه فرهنگی و هنری در کشور این تعداد دانش آموز دختر حضور ندارند. دختران ما بسیار توانمند هستند. اگر سیاست توجه به دختران وجود دارد باید به این مسابقات توجه گردد.

رمضانی افزود: روز افتتاحیه از 24 کتاب حوزه فرهنگی و هنری مخصوص دانش آموزان رونمایی می گردد چرا که معتقد هستیم یکی از کمبودهای ما در این حوزه، فراوری محتواست. همچنین در این مسابقات 30 کارگاه نقد و آنالیز و آموزشی نیز برگزار می گردد. روز 19 مردادماه نیز افتتاحیه بخش نگارخانه این مسابقات با 336 اثر دانش اموزی را در فرهنگستان هنر خواهیم داشت که این اتفاق برای نخستین بار است که رخ می دهد و یک نگارخانه بسیار تخصصی، فضای خود را در اختیار آثار هنری دانش آموزان قرار می دهد.

وی اعلام نمود: استان های خراسان رضوی، فارس و اصفهان بالاترین آثار ارسالی را به این دوره از مسابقات داشتند. کل بودجه مصوب ما برای فعالیتهای فرهنگی در یکسال بیش از 10 میلیارد تومان نمی گردد. باید حداقل برای یکسال 100 هزار تومان برای هر دانش آموز در حوزه فرهنگی و هنری هزینه کنیم که اینگونه نیست و دولت به علت مسائل اقتصادی نمی تواند کمک قابل توجهی به این حوزه بکند و لازم است مشارکت اولیاء و خیرین را در این حوزه داشته باشیم. در حالیکه سالانه میلیاردها تومان خانواده ها برای بخش آموزش فرزندان خود هزینه می نمایند، انتظار می رود برای بخش پرورشی فرزندان خود نیز هزینه بنمایند.

وی در خاتمه از اجرای عمومی 400 دانش آموز در بخش آوایی از ساعت 18 تا 20 روز جمعه 19 مرداد در فضای باز برج میلاد اطلاع داد و اعلام نمود حضور عموم مردم برای این اجرا آزاد است و همچنین قرار است بعد از مسابقات محصولات فرهنگی و هنری دانش آموزان را در معرض فروش بگذاریم.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 10 شهریور 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 67

به "حضور دو هزار دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور دو هزار دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید