تکمیل سایت پرنده نگری تالاب هشیلان به 1.3 میلیارد اعتبار احتیاج دارد

به گزارش مجله 10 از 10، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، تکمیل سایت پرنده نگری تالاب هشیلان به 1.3 میلیارد اعتبار احتیاج دارد.

تکمیل سایت پرنده نگری تالاب هشیلان به 1.3 میلیارد اعتبار احتیاج دارد
بیشتر بخوانیدتالاب هشیلان | گوشه بکر طبیعت استان کرمانشاه

داستان چیست؟

فریدون یاوری با بیان اینکه در سالهای گذشته حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای راه اندازی این سایت هزینه شده، اضافه نمود: آماده واگذاری این سایت به بخش خصوصی در قالب انعقاد تفاهم نامه هستیم.

وی اضافه نمود: بخش خصوصی می تواند با تکمیل این سایت و بهره برداری از آن از محل درآمد سایت هزینه های خود را جبران کند.

او در ادامه گفت: پس از تکمیل ساختمان این سایت قرار است امکانات و تجهیزات مورداحتیاج از جمله چند دستگاه تلسکوپ در آن مستقر شود و همچنین کتابخانه و استراحتگاه نیز در سایت راه اندازی شود.

او سایت پرنده نگاری تالاب هشیلان را مکان مناسبی برای کارهای مطالعاتی، پژوهشی و همچنین تفریحی و سرگرمی دانست و اضافه نمود: هرکسی به تناسب احتیاج خود می تواند از این سایت استفاده کند.

وی با بیان اینکه تعدادی پرنده در این سایت مستقر و تعدادی نیز به تالاب مهاجرت می نمایند، گفت: محققان محیط زیست می توانند در این سایت اقدام به آنالیز رفتار پرندگان نمایند و علاقمندان محیط زیست نیز از طبیعت و حضور پرندگان در آن دیدن نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در ادامه از تالاب هشیلان به عنوان تالابی منحصر بفرد در کشور نام برد و گفت: این تالاب محل زمستان گذاری پرندگان مهاجر است و همچنین گونه های گیاهی و جانوری خاص خود را دارد.

یاوری در خصوص کارکردهای تالاب به محل تغذیه آب زیرزمینی، جلوگیری از ایجاد سیل، وابستگی جوامع محلی، ارزش های اکولوژیکی، تفریحی و زیباشناختی نام برد و اضافه نمود: این تالاب یکی از نقاط گردشگری مهم در غرب کشور است.

وی در خصوص شرایط فعلی تالاب هشیلان نیز گفت: باوجود تهدیدهایی مانند خشکسالی، برداشت بی رویه آب به وسیله حفر چاه های غیرمجاز، خوشبختانه اکنون شرایط تالاب از نظر میزان آب موجود در آن خوب و قابل قبول است.

او به تصویب مصوبه انسداد چاه های غیرمجاز در کارگروه سازگاری با کم آبی استان اشاره نمود و گفت: انسداد چاه های غیرمجاز که از سوی شرکت آب منطقه ای شروع شده گام خیلی خوبی برای مدیریت آب در استان است.

وی گفت: تالاب هشیلان چند سال گذشته بطور کامل خشک شد و به وسیله تانکر به آن آبرسانی می کردیم و گونه های جانوری آن را حفظ نمودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش برداشت بی رویه از رودخانه ها را یکی از تهدیدات زیست محیطی استان دانست و گفت: شرکت آب منطقه ای باید حقابه زیست محیطی رودخانه ها را اختصاص دهد که خوشبختانه اکنون این اقدام انجام می شود و انتظار داریم که آب منطقه ای تمرکز خاصی روی این قضیه داشته باشد.

یاوری اضافه نمود: بر اثر برداشت بی رویه از آب رودخانه در سالهای گذشته، شاهد تلف شدن تعدادی ماهی در استان شدیم و این فرایند در صورت عدم مدیریت می تواند محیط زیست را با تهدید جدی روبرو کند.

منبع: همگردی
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1313

به "تکمیل سایت پرنده نگری تالاب هشیلان به 1.3 میلیارد اعتبار احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل سایت پرنده نگری تالاب هشیلان به 1.3 میلیارد اعتبار احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید