تجربه فیلمساز ایرانی از سفر به زوریخ در دوران کرونایی

به گزارش 10 از 10، جشنواره، همواره فرصتی است برای ملاقات و گفت و گو، گفتگو و تجربیات ولی گاهی این ویژگی بیش از زمان های دیگر به چشم می آید؛ مانند تجربه حاضران در شانزدهمین جشنواره فیلم زوریخ که این روزها بزرگترین دغدغه و دلمشغولی شان، آینده سینماست.

تجربه فیلمساز ایرانی از سفر به زوریخ در دوران کرونایی

برای سفر با لحظه آخری پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جشنواره فیلم زوریخ جزو معدود جشنواره هایی است که سال جاری به شکل حضوری برگزار گردید؛ تجربه ای که برای شرکت نمایندگان و البته کسانی که اخبار این رویداد هنری را دنبال می نمایند، هیجان انگیز و کنجکاوی برانگیز بود.

مهرداد اسکویی هم با فیلم سایه های بی خورشید از جمله حاضران در این جشنواره بود. او که در عرصه مستندسازی هنرمندی شناخته شده است، در گفت و گو با خبرنگاران، مطالب جالبی را درباره سفر در دوران کرونایی و این جشنواره که به شکل حضوری برگزار گردیده است، اعلام کرد.

طبیعتا به دلیل شرایط کرونایی، بخشی از گفت و گوی ما درباره حضور مسافران در پروازهای خارجی، الزام ماسک زدن و رعایت فاصله های اجتماعی بود و بخشی دیگر هم درباره آینده صنعت سینما که این روزها به مشغله فکری مهمی برای هنرمندان و سرمایه گذاران این هنر صنعت تبدیل شده است.

اسکویی در آغاز شرحاتی درباره صندلی جشنواره فیلم زوریخ ارایه کرد و گفت: این جشنواره یکی از عظیمترین جشنواره های سوییس و وجود هفت هیات برنامه ریزی در آن، نشان گر اهمیت این رویداد است. از آنجاکه سال جاری جشنواره لوکارنو برگزار نشد، همه توجه ها معطوف این جشنواره شد.

او ادامه داد: زوریخ و همینطور ونیز جزو معدود جشنواره هایی بودند که به صورت حضوری و فیزیکال برگزار گردیدند و مهمانان سرشناسی همچون جانی دپ، ژولیت بینوش، خاویر باردم در کنار نامزدهای جشنواره کن و برلین و ایدفا، از جمله حاضران در این جشنواره بودند.

این مستندساز با اشاره به تعطیلی اغلب رویدادهای هنری در پی همه گیری کرونا افزود: بسیاری از جشنواره های هنری نگاه شان به جشنواره زوریخ بود و می خواستند ببینند این جشنواره در برگزاری خود به شکل حضوری پیروز می شود یا نه.

اسکویی با بیان اینکه تمام پروتکل های بهداشتی به شکل سفت و سختی در این جشنواره رعایت شده است، اضافه نمود: در این مدت بسیاری از جشنواره ها به صورت آنلاین برگزار گردیدند ولی برگزارنمایندگان جشنواره زوریخ، در برگزاری حضوری این جشنواره خیلی جدی بودند و سفارت سوییس در ایران برای سفر من همکاری بسیار خوبی داشت؛ چراکه در حال حاضر ورود برای افراد عادی به این کشور ممنوع است.

او که با فیلم سایه های بی خورشید در بخش خطوط مرزی این جشنواره حضور داشته است، از برپایی جلسات گفت و گو با دانش آموزان و دانشجویان به عنوان یکی از بخش های این جشنواره یاد کرد و اضافه نمود: مصاحبه هایی که داشتم با دانشجویان رسانه و فیلمسازی مستند و نیز دانشجویان هنر در سوییس بود و آنان پرسش های بسیاری هوشمندانه درباره این فیلم و دیگر فیلم هایی که در کانون اصلاح و تربیت ساخته ام، مطرح کردند. به جز این، جلسه جداگانه ای هم با دانش آموزان علاقه مند به فیلمسازی داشتم.

اسکویی با تشریح شیوه جلسه گفت و گوی خود با دانشجویان ادامه داد: شیوه گفت و گویشان شبیه همان شیوه ای بود که من در فیلم سایه های بی خورشید با بچه های کانون اصلاح و تربیت داشتم. گویی من هم یکی از همان بچه ها بودم.

او یکی از جالب ترین بخش های این دوره از جشنواره را گفت و گوی چهره های مهم سینمایی درباره آینده سینما دانست و شرح داد: این گفت و گو با حضور چهره های مهمی از صنعت سینما مانند تهیه نمایندگان، فیلمسازان، استادان دانشگاه، مسئولان شرکت های عظیم، برگزار و در آن مباحثی در زمینه فناوری های آینده ، مشکلاتی که کویید 19 برای صنعت سینما ایجاد نموده و آینده این صنعت، مطرح شد.

این هنرمند ادامه داد: عنوان کلی برنامه، آغاز جدید در منطقه جدید بود و بحث های گوناگونی درگرفت که آیا سینما به صنعت بومی باز می شود، آیا فیلم دیدن در سالن های عظیم سینما، خواهد مرد؛ چراکه به گفته آنان، کویید 19 تا اواسط سال 2022 خواهد بود و آسیبی جدی به سینما وارد خواهد نمود.

اسکویی از گفت و گوی رییس دانشگاه اختراعات نوین در سوییس به عنوان برنامه ای دیگر نام برد و گفت: در این گفت و گو، تاریخچه کوتاهی از پیشرفت ها و اختراعات صوتی و تصویری ارایه شد و این پرسش جدی مطرح شد که آیا سینما در آینده بیشتر به سمت تلویزیون میل خواهد نمود. یکسری تئوریسین بودند و فرضیه های این چنینی را مطرح می کردند.

او، نگرانی بابت از دست دادن شغل فیلمسازان، مستندسازان و حتی اهالی رسانه را به عنوان دیگر مبحث مهم در این جلسات یاد کرد و شرح داد: متاسفانه این شرایط به فعالیت های فیلمسازی آسیبی جدی وارد نموده است چراکه فعالیت های فرهنگی در مرحله ای بعد از خوراک و پوشاک قرار می گیرند و تداوم این شرایط، سبب می شود خلاقیت و سرمایه گذاری در این زمینه پایین بیاید. به همین دلیل چهره های سرشناس هنری که در این گردهمایی حضور داشتند، پیشنهادهای جدی خود را برای بهتر شدن شرایط صنعت فیلمسازی در عصر کرونا مطرح کردند و سوییسی ها هم تاکید داشتند که بر این پیشنهادها کار خواهند کرد.

اسکویی افزود: علاوه بر اینها، سلامتی دست اندرکاران صنعت انیمیشین هم به طور جدی مورد بحث نهاده شد؛ چراکه آنان عموما در فضاهای بسته کار می نمایند و شرایط شان نسبت به هنرمندان دیگر شاخه ها حساس تر است.

کارگردان رویاهای دم صبح گفت: در این گردهمایی، مسئولانی از جشنواره های کن و برلین هم حضور داشتند ولی نکته مهم این بود که صِرف آشنایی مطرح نبود، بلکه همه به دنبال راهکارهای عملی اقتصادی برای برون رفت از این شرایط بودند. البته در اروپا صندوق های پشتیبانی از هنرمندان فعال هستند ولی بحث شان این بود که دولت ها باید بیشتر هزینه نمایند تا صنعت فیلمسازی نمیرد؛ چون اگر رو به افول برود، احیای دوباره آن بسیار پر هزینه تر خواهد بود.بنابراین آنان دنبال راهکاهایی هستند که فراوری، متوقف نشود و فضا به سمت آثار آرشیوی نرود.

او با ابراز خرسندی از حضور تماشاگران در این جشنواره اضافه نمود: برنامه ها به شکل کامل برگزار گردید؛ حضور مردم، جلسات پرسش و پاسخ، گفت و گوهای مطبوعاتی و ... که در این فضای اخیر بسیار قابل توجه بود و جالب اینجاست مسئولان برنامه ریزی که عموما پشت صحنه هستند، سال جاری در میان مخاطبان و مهمانان حضور داشتند؛ تا همه چیز قابل کنترل باشد.

اسکویی از برگزاری نشستی برای آشنایی فیلمسازان و نامزدهای جشنواره های کن و برلین به عنوان دیگر برنامه این جشنواره یاد کرد و گفت: تنها حسرتم این است که ای کاش از ایران هم نماینده یکی از رسانه ها حاضر می بود که متاسفانه به دلیل شرایط خاص سال جاری، این امر میسر نشد.

این مستندساز اضافه نمود: یکی از نکات جالب توجه، اصرار برگزارنمایندگان به برپایی برنامه فرش سبز بود که البته سال جاری فقط با حضور عکاسان برگزار گردید.

او که احتمالا تنها هنرمند آسیایی حاضر در این رویداد بوده است، با ابراز خشنودی از حضور در این جشنواره ادامه داد: احتمالا از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده، جشنواره های جهانی فیلم، به ساز و کاری برای برگزاری حضوری می رسند. بعد از تجربه پیروز زوریخ و ونیز، این نگاه وجود دارد که با رعایت جدی پروتکل های بهداشتی و با در نظر دریافت اصل فاصله اجتماعی، می توان جشنواره ها را به صورت حضوری برپا کرد.

این سفر البته اولین سفر خارجی اسکویی در دوران کرونایی نبوده است. او اسفند سال گذشته برای چند داوری و چند نمایش فیلم به فرانسه رفت که به دلیل گسترش کرونا و بسته شدن مرزها، سه ماه در این کشور ماندگار شد. البته پخش نماینده خارجی فیلمش ترتیبی داد تا این ماندگاری اجباری خیلی هم به بیهودگی نگذرد و برایش چند اکران آنلاین فیلم، چند جلسه گفت و گو و مسترکلاس به صورت آنلاین و ... تدارک دید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1346

به "تجربه فیلمساز ایرانی از سفر به زوریخ در دوران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه فیلمساز ایرانی از سفر به زوریخ در دوران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید