روش های تقویت پمپ آب کولر

به گزارش مجله 10 از 10، پمپ آب یکی از اجزای مهم کولر آبی است که نقش موثری در خنک‌سازی هوا دارد. اگر پمپ آب کار نکند، کولر تنها هوای بیرون را وارد محیط می‌کند و خنک‌سازی انجام نمی‌شود. این قطعه الکترونیکی بسیار حساس است و دلایل مختلفی می‌تواند باعث خرابی یا سوختن آن شود.

روش های تقویت پمپ آب کولر

در این مقاله قصد داریم روش‌هایی را برای تقویت پمپ آب کولر آبی معرفی کنیم. اگر به دنبال راهکاری برای افزایش بازدهی و تقویت پمپ کولر خود هستید، توصیه می‌کنم تا انتهای مقاله را دنبال کنید. با رعایت نکاتی که ذکر می‌شود، می‌توانید عمر مفید پمپ را افزایش دهید و از بازدهی بهتر آن بهره‌مند شوید.

نحوه کارکرد پمپ کولر آبی

پمپ آب کولر آبی، آب موجود در کفی کولر را به سمت توزیع‌کننده‌های سه‌راهی در بالای پوشال منتقل می‌کند تا پوشال‌ها خیس شوند. سپس هوای گرم وقتی به پوشال‌های خیس می‌خورد، به دلیل تماس با آب سردتر می‌شود و با چرخش پروانه وارد کانال‌های کولر می‌شود و فضای داخلی را خنک می‌کند.

نقش اصلی پمپ، خنک نگهداشتن محفظه کولر و جلوگیری از داغ شدن موتور در حین کار است. اگر پمپ کارایی لازم را نداشته باشد، می‌تواند باعث سوختن موتور و نیاز به تعمیر کولر شود.

انواع پمپ‌ها بر اساس توان انتقال نیرو، نوع استاتور به کار رفته و نیروی محرکه پمپ طبقه‌بندی می‌شوند.

روش های تقویت پمپ آب کولر

برای تقویت پمپ آب در کولر روش های مختلفی وجود دارد. از جمله وجود آب به اندازه مناسب در داخل مخزن کولر، عدم وجود آب در داخل موتور پمپ آب، پاکسازی رسوبات موجود در داخل پروانه پمپ آب، تعویض پره های واتر پمپ کولر در زمان مناسب، انجام به موقع روغن­کاری پمپ آب کولر و تمیز بودن پوشال های کولر، که در ادامه هر کدام از این روش ها را آنالیز نموده و شرح می دهیم:

1. اطمینان از وجود آب در کولر به میزان کافی

برای این که پمپ آب کولر به ­درستی کار کند، حتما باید اندازه مناسبی از آب در مخزن کولر و کفی آن وجود داشته باشد. در صورتی که پمپ آب کولر خشک گردد، می تواند زمینه سوختگی و خرابی آن را نیز فراهم کند. به همین خاطر باید اندازه آب موجود در مخزن پمپ را آنالیز نموده و در صورت نبود آب در آن، دلیل را جستحو کنید.

عواملی مثل گرفتگی شلنگ آب کولر، وجود نشتی در شلنگ آب، عدم کارکرد صحیح سه ­راهی های مخصوص توزیع آب در کولر، وجود سوراخ در داخل مخزن کولر و… می توانند مانع از ورود آب به داخل پمپ آب کولر شوند. برای تقویت پمپ آب بهتر است این قطعات را آنالیز نموده و مسائل موجود در آن را برطرف کنید. علاوه بر این اندازه فشار زیاد آب شهری و قطع شدن آبی که وارد پمپ کولر می گردد، می تواند باعث خشک ماندن پمپ شده و در نهایت کارکرد آن را مختل کند.

2. ممانعت از نفوذ آب به داخل موتور پمپ کولر آبی

پمپ آب کولر حتما باید در داخل آب قرار بگیرد اما آب نباید به داخل موتور پمپ نفوذ کند. بعلاوه موتور باید در قسمتی از پمپ نصب گردد که خیس نگردد. موتور های موجود در بازار معمولاً به­ صورت مناسب عایق بندی نمی شوند و نصب اشتباه آن باعث می گردد که آب به داخل موتور نفوذ کند و پمپ بسوزد.

علاوه بر این زمانی که اندازه سختی آب زیاد باشد و جهت لوله های رساندن و راهنمایی آب به سمت پوشال ها مسدود گردد، می­ تواند باعث نفوذ آب به داخل موتور پمپ کولر آبی شده و کارکرد آن را با مشکل روبرو کند. به همین خاطر برای تقویت پمپ آب کولر باید از نرسیدن آب به داخل موتور آن اطمینان حاصل کنید.

3. پاکسازی رسوبات موجود در داخل پروانه پمپ آب

یکی دیگر از روش هایی که برای تقویت پمپ کولر کاربردی است، پاکسازی رسوبات موجود در پروانه پمپ محسوب می گردد. هنگامی که کف مخزن تمیز نباشد و رسوبات در آن جمع گردد، چرخش پروانه می ­تواند رسوبات را وارد پمپ آب کولر کند. این رسوبات به مرور زمان با پمپاژ آب وارد پروانه پمپ می شوند و از چرخش پره ها جلوگیری می نمایند. درنهایت این پروانه ها به دلیل وجود رسوبات امکان چرخش درست را نداشته و به پمپ آب فشار می ­آید که در ادامه می تواند باعث سوختن آن گردد.

به همین خاطر حتماً باید کفی کولر از وجود رسوبات و گرد و خاک اضافی پاکسازی شده و هر نوع جسم اضافی از داخل آن برداشته گردد. این پاکسازی باعث می گردد تا پمپ آب کولر درست کار کند و بعلاوه مانع بروز سوختگی در پمپ گردد. یک روش مناسب برای کارکرد بهتر پروانه این است که از یک توری در قسمت زیرین پمپ استفاده و هر چند وقت یک­بار آن را به­ طور مرتب تعویض کنید تا مانع از ورود رسوبات و اجسام به کفی کولر شوید.

4. تعویض واتر پمپ کولر در زمان مناسب

پره های موجود در واتر پمپ کولر جنس پلاستیکی دارند و به­ صورت سه یا چهار پره ساخته می شوند. به دلیل استفاده مکرر از کولر، این پره ها در طول زمان از بین می فرایند و نبود آن ها باعث می گردد تا کارکرد پمپ آب با اختلال روبه رو گردد. در نتیجه باید پره های واتر پمپ را در زمان مناسب تعویض کنید تا علاوه بر تقویت پمپ آب کولر، به کارکرد درست آن نیز یاری کنید. این پره ها در بازار وجود دارند و به ­صورت جداگانه به فروش می رسند.

5. انجام به موقع روغنکاری پمپ آب کولر

روغن­کاری واتر پمپ موجود در کولر می تواند زمینه ایجاد اصطکاک مابین قطعات داخلی دستگاه و وجود فشار اضافی ناشی از کارکرد مداوم بر روی آن را کاهش دهد. به همین خاطر باید تمام قسمت های پمپ آب کولر به­ صورت مرتب و هر چند وقت یک­بار روغن­ کاری شوند تا بتوانند کارکرد درستی داشته باشند.

روغن­کاری پمپ کولر آبی باید با توجه به نوع موتور آن انجام گردد. موتور پمپ کولر آبی دارای 2 دسته است که یک نوع آن موتور قطب چاک دار و استاتور تک بوبین و دیگری موتور قطب چاک دار و استاتور دو ­بالشتکی است. در نتیجه هنگام روغن­ کاری باید قطعات داخلی پمپ به طور کامل باز شده و تمام بخش های بلبرینگ­ دار و محور هایشان، براساس نوع موتور روغن­ کاری شوند.

6. تمیز کردن پوشال های کولر آبی

یکی از روش های دیگری که برای تقویت کردن پمپ آب کولر آبی استفاده می گردد، تمیز کردن پوشال های کولر است. هنگامی که پوشال های کولر در طولانی مدت کثیف شوند، می توانند به پمپ آسیب بزنند و حتی آن را دچار سوختگی نمایند. هنگامی که آب به وسیله سه­راهی های مخصوص توزیع بر روی پوشال های کولر می ریزد، کثیف بودن این پوشال ها آلودگی آن را به کفی کولر برمی گردانند و در نتیجه، حرکت پروانه پمپ آب کولر را مسدود می نمایند. فشاری که در این شرایط به پمپ آب کولر می آید، باعث خرابی و سوختگی آن خواهد شد. به همین خاطر بهتر است حداقل سالی یک­بار پوشال­ های کثیف را با پوشال های تازه تعویض کنید.

افزایش قدرت کارکرد و تقویت پمپ کولر آبی

همان طور که می دانید، پمپ آب یکی از قطعات تشکیل دهنده کولر آبی است و علاوه بر قطعات داخلی پمپ، کارکرد صحیح قسمت های دیگر کولر نیز در تقویت پمپ کولر مؤثر هستند. راه چاره های ساده ­ای برای بیشتر شدن اندازه توان کولر های آبی وجود دارد که به­ راحتی قابل انجام هستند. کانال کشی کولر از کوتاه ترین جهت، عدم استفاده مداوم کولر، نصب سایه بان بر روی کولر و بستن دریچه های اضافی آن، می توانند علاوه بر تقویت پمپ آب، باعث افزایش توان کلی کولر نیز بشوند.

نتیجه گیری

پمپ آب کولر آبی یکی از قطعات بسیار مهم در کولر ها است که حساسیت زیادی دارد و کارکرد آن به ­سادگی و با عدم سرویس به­ موقع می تواند دچار اختلال گردد. بعلاوه این قطعه نسبت به قسمت های دیگر کولر با خرابی بیشتری همراه است. پمپ کولر آبی برای آغاز به کار از یک کلید جداگانه برخوردار است؛ به همین خاطر باید قبل از راه اندازی کولر، کلید پمپ را بزنید و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.

در صورت وجود هر نوع مشکل در پمپ کولر آبی آن را برطرف نموده و تمام روش های گفته شده برای تقویت پمپ آب کولر را آنالیز کنید. پس از کنترل عوامل گفته شده، پمپ آب کولر از کارکرد صحیح برخوردار خواهد بود و از اختلالات مختلف در امان است. سپس شما می­ توانید کولر خود را با خیال راحت راه ­اندازی کنید. بعلاوه انجام سرویس مرتب کولر و پمپ، از مسائل احتمالی بعدی جلوگیری خواهد نمود.

انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2240

به "روش های تقویت پمپ آب کولر" امتیاز دهید

1 کاربر به "روش های تقویت پمپ آب کولر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تقویت پمپ آب کولر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید